Diplomová práce Ženy-umělkyně na pozicích vedoucích ateliérů volných umění na vysokých školách v ČR po roce 1989 se zabývá vstupem žen, především umělkyň, na půdu uměleckých vysokých škol od začátku 90. let do současnosti. Úvod práce vytváří teoretický vhled do problematiky a analyzuje vstup žen do uměleckého prostředí, zakládání ženských spolků a možnosti vzdělávání žen v 19. a 20. století. Další část mapuje genderovou situaci a rozložení žen a mužů na českých uměleckých školách v 80. letech, zabývá se obecnou charakteristikou politické a sociální situace v revolučních a porevolučních letech a dobovými kontexty souvisejícími s pojmy feminismus, gender art a ženské umění. Stěžejní částí práce je kapitola čerpající ze čtrnácti vlastních rozhovorů s pedagožkami vysokých uměleckých škol, jejímž cílem je porovnání a hledání paralel či rozdílů mezi jednotlivými pedagogickými přístupy a také analýza konkrétních problémů s nimiž se ženy během své pedagogické činnosti setkávaly či setkávají.
Anotace v angličtině
Diploma thesis Female artists in leading positions of fine art studios at universities in Czech Republic after the year 1989 follows up female artists entering the art universities. The thesis maps this process all the way from the start of the 90's to the recent days. The introduction explains the basic theory behind the topic and analyses the women's entry into the artistic environment, establishing of the women's clubs and possible ways of educations for women during the 19th and the 20th centuries.
The next part speaks about the gender situation and gender distribution at Czech art schools in the 80's and describes the political and social situation during the revolutionary year 1989 and also explains concepts like feminism, gender art and female art. The crucial part of the thesis is the chapter based on 14 interviews with female art universities teachers. This chapter talks about the differencies and paralels between the various pedagogical approaches and tries to examine specific problems (past or recent), which have been described by the female teachers during the interviews.
Klíčová slova
Umělkyně, žena, pedagogika, volné umění, ženské umění, rod, umělecké školství, gender art, feminismus
Diplomová práce Ženy-umělkyně na pozicích vedoucích ateliérů volných umění na vysokých školách v ČR po roce 1989 se zabývá vstupem žen, především umělkyň, na půdu uměleckých vysokých škol od začátku 90. let do současnosti. Úvod práce vytváří teoretický vhled do problematiky a analyzuje vstup žen do uměleckého prostředí, zakládání ženských spolků a možnosti vzdělávání žen v 19. a 20. století. Další část mapuje genderovou situaci a rozložení žen a mužů na českých uměleckých školách v 80. letech, zabývá se obecnou charakteristikou politické a sociální situace v revolučních a porevolučních letech a dobovými kontexty souvisejícími s pojmy feminismus, gender art a ženské umění. Stěžejní částí práce je kapitola čerpající ze čtrnácti vlastních rozhovorů s pedagožkami vysokých uměleckých škol, jejímž cílem je porovnání a hledání paralel či rozdílů mezi jednotlivými pedagogickými přístupy a také analýza konkrétních problémů s nimiž se ženy během své pedagogické činnosti setkávaly či setkávají.
Anotace v angličtině
Diploma thesis Female artists in leading positions of fine art studios at universities in Czech Republic after the year 1989 follows up female artists entering the art universities. The thesis maps this process all the way from the start of the 90's to the recent days. The introduction explains the basic theory behind the topic and analyses the women's entry into the artistic environment, establishing of the women's clubs and possible ways of educations for women during the 19th and the 20th centuries.
The next part speaks about the gender situation and gender distribution at Czech art schools in the 80's and describes the political and social situation during the revolutionary year 1989 and also explains concepts like feminism, gender art and female art. The crucial part of the thesis is the chapter based on 14 interviews with female art universities teachers. This chapter talks about the differencies and paralels between the various pedagogical approaches and tries to examine specific problems (past or recent), which have been described by the female teachers during the interviews.
Klíčová slova
Umělkyně, žena, pedagogika, volné umění, ženské umění, rod, umělecké školství, gender art, feminismus
Minimální rozsah práce: 80 stran odborného textu
Formát: A4 (210 x 290 mm) na výšku
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce (a příp. konzultanta, je-li stanoven) a pravidelné konzultace do termínu odevzdání práce
Postup realizace:
1) září - Uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji - dříve, nežli začnu pracovat. Z toho vyplývá výběr tématu a cíl práce.
2) říjen - Sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
3) listopad, prosinec - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžná práce na závěrečné práci.
4) leden, únor - Předložení adekvátně rozpracované závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Předložení pracovní verze kompletní závěrečné práce.
6) duben, květen - Finalizace a odevzdání závěrečné práce ve fyzické i elektronické podobě na CD.
7) červen - Obhajoba závěrečné práce.
Zásady pro vypracování
Minimální rozsah práce: 80 stran odborného textu
Formát: A4 (210 x 290 mm) na výšku
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce (a příp. konzultanta, je-li stanoven) a pravidelné konzultace do termínu odevzdání práce
Postup realizace:
1) září - Uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji - dříve, nežli začnu pracovat. Z toho vyplývá výběr tématu a cíl práce.
2) říjen - Sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
3) listopad, prosinec - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžná práce na závěrečné práci.
4) leden, únor - Předložení adekvátně rozpracované závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Předložení pracovní verze kompletní závěrečné práce.
6) duben, květen - Finalizace a odevzdání závěrečné práce ve fyzické i elektronické podobě na CD.
7) červen - Obhajoba závěrečné práce.
Seznam doporučené literatury
BAHENSKÁ, Marie. Počátky emancipace žen v Čechách: dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha: Libri, 2005. Gender sondy. ISBN 8086429385.
KRAŤKOVÁ, Drahomíra, Jana MOTYKOVÁ a Jarmila BAŠTOVÁ. Rovné příležitosti žen a mužů ve výuce a vědě na vysokých školách a vyšších odborných školách v České republice. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2006. ISBN 8086302407.
ČERMÁKOVÁ, Marie. Na cestě do EU: rovné příležitosti mužů a žen v ČR. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. Gender & sociologie. ISBN 8073300133.
BAHENSKÁ, Marie, Dana MUSILOVÁ a Libuše HECZKOVÁ. Iluze spásy: české feministické myšlení 19. a 20. století. České Budějovice: Veduta, 2011. ISBN 9788086829791.
BAHENSKÁ, Marie, Libuše HECZKOVÁ a Dana MUSILOVÁ. Ženy na stráž!: české feministické myšlení 19. a 20. století. Praha: Masarykův ústav a Archiv Akademie věd České republiky, 2010. ISBN 9788086495705.
PACHMANOVÁ, Martina, ed. Z Prahy až do Buenos Aires: "ženské umění" a mezinárodní reprezentace meziválečného Československa. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2014. ISBN 9788086863795.
PACHMANOVÁ, Martina. Zrození umělkyně z pěny limonády: genderové kontexty české moderní teorie a kritiky umění. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, c2013. ISBN 9788086863641.
KUCHAŘOVÁ, Věra a Lenka ZAMYKALOVÁ. Aktuální otázky postavení žen v ČR. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1998.
Seznam doporučené literatury
BAHENSKÁ, Marie. Počátky emancipace žen v Čechách: dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha: Libri, 2005. Gender sondy. ISBN 8086429385.
KRAŤKOVÁ, Drahomíra, Jana MOTYKOVÁ a Jarmila BAŠTOVÁ. Rovné příležitosti žen a mužů ve výuce a vědě na vysokých školách a vyšších odborných školách v České republice. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2006. ISBN 8086302407.
ČERMÁKOVÁ, Marie. Na cestě do EU: rovné příležitosti mužů a žen v ČR. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2002. Gender & sociologie. ISBN 8073300133.
BAHENSKÁ, Marie, Dana MUSILOVÁ a Libuše HECZKOVÁ. Iluze spásy: české feministické myšlení 19. a 20. století. České Budějovice: Veduta, 2011. ISBN 9788086829791.
BAHENSKÁ, Marie, Libuše HECZKOVÁ a Dana MUSILOVÁ. Ženy na stráž!: české feministické myšlení 19. a 20. století. Praha: Masarykův ústav a Archiv Akademie věd České republiky, 2010. ISBN 9788086495705.
PACHMANOVÁ, Martina, ed. Z Prahy až do Buenos Aires: "ženské umění" a mezinárodní reprezentace meziválečného Československa. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2014. ISBN 9788086863795.
PACHMANOVÁ, Martina. Zrození umělkyně z pěny limonády: genderové kontexty české moderní teorie a kritiky umění. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, c2013. ISBN 9788086863641.
KUCHAŘOVÁ, Věra a Lenka ZAMYKALOVÁ. Aktuální otázky postavení žen v ČR. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1998.