Ve sve praci zkoumam problematiku grafickeho designu ve vztahu k vystavnimu provozu, tedy graficke materialy a tiskoviny souvisejici s propagaci vystavnich projektu. Zpracovane tema je zamerene na cesky graficky design od roku 1980 do roku 2010.
Toto obdobi se tak deli na tri dekady. Osmdesata leta, kdy bylo umeni rozdeleno na oficialni a neoficialni. Devadesata leta, kdy doslo k zasadnim zmenam, nastoupily nove technologie, a na nulta leta, kdy zacal byt plne vyuzivan internet a zmenil se zpusob vyuziti grafickeho designu. V techto dekadach mapuji vybrane instituce, vystavy a graficke materialy souvisejici s vystavnim provozem.
Anotace v angličtině
In this dissertation, I examine graphic design in relation to exhibition operations, namely graphic materials and prints related to the promotion of exhibition projects. I focus on Czech graphic design from 1980 to 2010.
This period is divided into three decades. The 1980s, when art was divided into official and unofficial. The 1990s, when major changes took place and new technologies emerged, and the 2000s, when the Internet became fully used and the way of using graphic design changed. In these decades, I map selected institutions, exhibitions and graphic materials related to the exhibition operations.
Ve sve praci zkoumam problematiku grafickeho designu ve vztahu k vystavnimu provozu, tedy graficke materialy a tiskoviny souvisejici s propagaci vystavnich projektu. Zpracovane tema je zamerene na cesky graficky design od roku 1980 do roku 2010.
Toto obdobi se tak deli na tri dekady. Osmdesata leta, kdy bylo umeni rozdeleno na oficialni a neoficialni. Devadesata leta, kdy doslo k zasadnim zmenam, nastoupily nove technologie, a na nulta leta, kdy zacal byt plne vyuzivan internet a zmenil se zpusob vyuziti grafickeho designu. V techto dekadach mapuji vybrane instituce, vystavy a graficke materialy souvisejici s vystavnim provozem.
Anotace v angličtině
In this dissertation, I examine graphic design in relation to exhibition operations, namely graphic materials and prints related to the promotion of exhibition projects. I focus on Czech graphic design from 1980 to 2010.
This period is divided into three decades. The 1980s, when art was divided into official and unofficial. The 1990s, when major changes took place and new technologies emerged, and the 2000s, when the Internet became fully used and the way of using graphic design changed. In these decades, I map selected institutions, exhibitions and graphic materials related to the exhibition operations.
Ve své práci zkoumám problematiku grafického designu ve vztahu k výstavnímu provozu, tedy grafické materiály a tiskoviny související s propagací výstavních projektů. Zpracované téma je zaměřené na český grafický design od roku 1980 do roku 2010.
Toto období se tak dělí na tři dekády. Osmdesátá léta, kdy bylo umění rozděleno na oficiální a neoficiální. Devadesátá léta, kdy došlo k zásadním změnám, nastoupily nové technologie a nultá léta, kdy se začal plně využívat internet a změnil se způsob využití grafického designu. V těchto dekádách mapuji vybrané instituce, výstavy a grafické materiály související s výstavním provozem.
Zásady pro vypracování
Ve své práci zkoumám problematiku grafického designu ve vztahu k výstavnímu provozu, tedy grafické materiály a tiskoviny související s propagací výstavních projektů. Zpracované téma je zaměřené na český grafický design od roku 1980 do roku 2010.
Toto období se tak dělí na tři dekády. Osmdesátá léta, kdy bylo umění rozděleno na oficiální a neoficiální. Devadesátá léta, kdy došlo k zásadním změnám, nastoupily nové technologie a nultá léta, kdy se začal plně využívat internet a změnil se způsob využití grafického designu. V těchto dekádách mapuji vybrané instituce, výstavy a grafické materiály související s výstavním provozem.
Seznam doporučené literatury
Font, 6/2016, roč. 16, č. 150, s. 66
518, Vladimir. Kmeny 90: městské subkultury a nezávislé společenské proudy v letech 1989-2000. V Praze: BiggBoss, 2016. ISBN 978-80-906019-9-4.
518, Vladimir. Kmeny 0: městské subkultury a nezávislé společenské proudy před rokem 1989. V Praze: Bigg Boss & Yinachi, 2013. ISBN 978-80-903973-8-5.
NOVÁČKOVÁ, Kateřina. Grafický design a Petr Babák. Brno 2006. Magisterská diplomová práce. Masarykova univerzita. Filosofická fakulta. Seminář dějin umění. Vedoucí práce PhDR. Ladislav Kesner, PhD
ZÁRUBA, Alan. Život - štěstí - překvapení: [Life - happiness - surprise] : Studio Najbrt. Praha: Torst, 2007. ISBN 978-80-7215-298-8.
HOLLIS, Richard. Stručná historie grafického designu. V Praze: Rubato, 2014. Eseje (Rubato). ISBN 978-80-87705-27-8.
RAND, Paul. Design, form, and chaos. New Haven: Yale University Press, [2017]. ISBN 9780300230918.
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dejín grafického dizajnu. Slovensko: Slovenské centrum dizajnu, 2006. ISBN 9788096865857.
BENEŠ, Pavel. Odzadu. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, c2011. ISBN 978-80-7414-409-7.
BHASKARAN, Lakshmi. Design publikací: vizuální komunikace tištěných médií. V Praze: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-993-1.
GILL, Eric. Esej o typografii. V Praze: Rubato, 2014. Eseje (Rubato). ISBN 978-80-87705-14-8.
MORGANOVÁ, Pavlína. Procházka akční Prahou: akce, performance, happeningy 1949-1989. Praha: VVP AVU, 2014. ISBN 978-80-87108-54-3.
TWEMLOWOVÁ, Alice. K čemu je grafický design?. Praha: Slovart, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7931-027-3.
MARGOLIN, Victor. Rozmanité úkoly studií designu. In PACHMANOVÁ, Martina. Design: Aktualita nebo věčnost? Antologie textů k teorii a dějinám designu. VŠUP, Praha 2005
BELZOVÁ, Barbora. Obraz kurátora. Ústí nad Labem 2018. Magisterská diplomová práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Fakulta umění a designu. Katedra dějin a teorie umění. Obor Kurátorská studia. Vedoucí práce Mgr. Eva Mráziková, PhD.
KVASNICOVÁ, Sandra. Česká socialistická reklama v první polovině osmdesátých let. Praha 2012. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze. Fakulta sociálních věd. Katedra marketingové komunikace a public relations. Vedoucí práce Doc. PhDr. Jan Halada, CSc
JALŮVKA, Michal. Česká místně specifická instalace na skupinových výstavách v první polovině 80. let. Praha 2016. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze. Fakulta humanitních studií. Vedoucí práce MgA. Matouš Karel Zavadil
HORÁK, Ondřej. Průvodce neklidným územím: příběhy českého výtvarného umění (1900-2015). Ilustroval Jiří FRANTA, ilustroval David BÖHM. V Praze: Labyrint, 2016. Magnus art (Labyrint). ISBN 978-80-87260-84-5.
BITRICH, Tomáš, ALAN, Josef, ed. Alternativní kultura: příběh české společnosti 1945-1989. Praha: Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-449-1.
RADOVANOVIČ, Dušan, ed. Svobodná a divoká 90. léta: příběhy z doby, kdy bylo možné téměř vše. Praha: Radioservis, 2017. ISBN 978-80-87530-15-3.
Bulletin Moravské galerie v Brně č 72. V Brně: Moravská galerie, 2015. ISSN 0231-5793.
Seznam doporučené literatury
Font, 6/2016, roč. 16, č. 150, s. 66
518, Vladimir. Kmeny 90: městské subkultury a nezávislé společenské proudy v letech 1989-2000. V Praze: BiggBoss, 2016. ISBN 978-80-906019-9-4.
518, Vladimir. Kmeny 0: městské subkultury a nezávislé společenské proudy před rokem 1989. V Praze: Bigg Boss & Yinachi, 2013. ISBN 978-80-903973-8-5.
NOVÁČKOVÁ, Kateřina. Grafický design a Petr Babák. Brno 2006. Magisterská diplomová práce. Masarykova univerzita. Filosofická fakulta. Seminář dějin umění. Vedoucí práce PhDR. Ladislav Kesner, PhD
ZÁRUBA, Alan. Život - štěstí - překvapení: [Life - happiness - surprise] : Studio Najbrt. Praha: Torst, 2007. ISBN 978-80-7215-298-8.
HOLLIS, Richard. Stručná historie grafického designu. V Praze: Rubato, 2014. Eseje (Rubato). ISBN 978-80-87705-27-8.
RAND, Paul. Design, form, and chaos. New Haven: Yale University Press, [2017]. ISBN 9780300230918.
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dejín grafického dizajnu. Slovensko: Slovenské centrum dizajnu, 2006. ISBN 9788096865857.
BENEŠ, Pavel. Odzadu. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, c2011. ISBN 978-80-7414-409-7.
BHASKARAN, Lakshmi. Design publikací: vizuální komunikace tištěných médií. V Praze: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-993-1.
GILL, Eric. Esej o typografii. V Praze: Rubato, 2014. Eseje (Rubato). ISBN 978-80-87705-14-8.
MORGANOVÁ, Pavlína. Procházka akční Prahou: akce, performance, happeningy 1949-1989. Praha: VVP AVU, 2014. ISBN 978-80-87108-54-3.
TWEMLOWOVÁ, Alice. K čemu je grafický design?. Praha: Slovart, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7931-027-3.
MARGOLIN, Victor. Rozmanité úkoly studií designu. In PACHMANOVÁ, Martina. Design: Aktualita nebo věčnost? Antologie textů k teorii a dějinám designu. VŠUP, Praha 2005
BELZOVÁ, Barbora. Obraz kurátora. Ústí nad Labem 2018. Magisterská diplomová práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Fakulta umění a designu. Katedra dějin a teorie umění. Obor Kurátorská studia. Vedoucí práce Mgr. Eva Mráziková, PhD.
KVASNICOVÁ, Sandra. Česká socialistická reklama v první polovině osmdesátých let. Praha 2012. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze. Fakulta sociálních věd. Katedra marketingové komunikace a public relations. Vedoucí práce Doc. PhDr. Jan Halada, CSc
JALŮVKA, Michal. Česká místně specifická instalace na skupinových výstavách v první polovině 80. let. Praha 2016. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze. Fakulta humanitních studií. Vedoucí práce MgA. Matouš Karel Zavadil
HORÁK, Ondřej. Průvodce neklidným územím: příběhy českého výtvarného umění (1900-2015). Ilustroval Jiří FRANTA, ilustroval David BÖHM. V Praze: Labyrint, 2016. Magnus art (Labyrint). ISBN 978-80-87260-84-5.
BITRICH, Tomáš, ALAN, Josef, ed. Alternativní kultura: příběh české společnosti 1945-1989. Praha: Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-449-1.
RADOVANOVIČ, Dušan, ed. Svobodná a divoká 90. léta: příběhy z doby, kdy bylo možné téměř vše. Praha: Radioservis, 2017. ISBN 978-80-87530-15-3.
Bulletin Moravské galerie v Brně č 72. V Brně: Moravská galerie, 2015. ISSN 0231-5793.