Bakalářská práce se zabývá jednou ze specifických poruch učení v podobě dysgrafických obtíží žáků. Jejím cílem je zmapovat metody reedukace na vybrané základní škole
v Ústeckém kraji, tyto metody analyzovat a vyhodnotit. Výzkumným úkolem je posoudit úspěšnost jednotlivých metod reedukace dysgrafických obtíží na vybraném vzorku žáků,
a to zejména z hlediska vynaloženého času a výsledného efektu. V teoretické části práce jsou popsány specifické poruchy učení, jejich typy, rešeršně poukazuje na problém dysgrafických obtíží v kontextu učebních úloh a didaktických cvičení. Praktická část práce vychází
z analýzy dokumentace vybraných žáků, z pozorování metod reedukace a z ověřování změn u žáků v důsledku opakovaných cvičení. Takto získaná data jsou využita k ověření daných předpokladů a zodpovězení výzkumných otázek. V závěru práce se nacházejí konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelors thesis deals with one of the specific learning disorders in the form
of dysgraphical problems of pupils. Its aim is to map the methods of re-education at
a selected elementary school in Ustecky region, to analyze and to evaluate them. The reasearch task is to considered positive effect of each method of reeducation of dysgraphic difficulties at the selected sample of pupil, especially in the terms of time and the resulting effect. In the theoretical part of the thesis are described problems with learning disorders, their types. It is shown on the problem of dysghraphic difficulties in the context
of learning tasks and didactic exercises. The practical part of the thesis is based on analyzsis of the documentation of selected pupils, from observing method of reeducation and from verification chances at pupil in the consequence of repetiting exercises. observation
of reeducation methods and verification of changes in pupils as a result of repeated exercises. The data obtained in this thesis is used to verify the given assumptions and answer
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dysgrafie, reedukace, grafomotorika, primární reflexy
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorders, dysgraphy, re-education, graphomotoric, primary reflexes
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá jednou ze specifických poruch učení v podobě dysgrafických obtíží žáků. Jejím cílem je zmapovat metody reedukace na vybrané základní škole
v Ústeckém kraji, tyto metody analyzovat a vyhodnotit. Výzkumným úkolem je posoudit úspěšnost jednotlivých metod reedukace dysgrafických obtíží na vybraném vzorku žáků,
a to zejména z hlediska vynaloženého času a výsledného efektu. V teoretické části práce jsou popsány specifické poruchy učení, jejich typy, rešeršně poukazuje na problém dysgrafických obtíží v kontextu učebních úloh a didaktických cvičení. Praktická část práce vychází
z analýzy dokumentace vybraných žáků, z pozorování metod reedukace a z ověřování změn u žáků v důsledku opakovaných cvičení. Takto získaná data jsou využita k ověření daných předpokladů a zodpovězení výzkumných otázek. V závěru práce se nacházejí konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelors thesis deals with one of the specific learning disorders in the form
of dysgraphical problems of pupils. Its aim is to map the methods of re-education at
a selected elementary school in Ustecky region, to analyze and to evaluate them. The reasearch task is to considered positive effect of each method of reeducation of dysgraphic difficulties at the selected sample of pupil, especially in the terms of time and the resulting effect. In the theoretical part of the thesis are described problems with learning disorders, their types. It is shown on the problem of dysghraphic difficulties in the context
of learning tasks and didactic exercises. The practical part of the thesis is based on analyzsis of the documentation of selected pupils, from observing method of reeducation and from verification chances at pupil in the consequence of repetiting exercises. observation
of reeducation methods and verification of changes in pupils as a result of repeated exercises. The data obtained in this thesis is used to verify the given assumptions and answer
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dysgrafie, reedukace, grafomotorika, primární reflexy
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorders, dysgraphy, re-education, graphomotoric, primary reflexes
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat jednou ze specifických poruch učení v podobě dysgrafických obtíží žáků. Jejím cílem bude zmapovat metody reedukace na vybrané základní škole v Ústeckém kraji, analyzovat je a vyhodnotit. Výzkumným úkolem bude posoudit úspěšnost jednotlivých metod reedukace dysgrafických obtíží na vybraném vzorku žáků, a to zejména z hlediska vynaloženého času a výsledného efektu. V teoretické části práce budou popsány specifické poruchy učení, jejich typy, bude rešeršně poukázáno na problém dysgrafických obtíží v kontextu učebních úloh a didaktických cvičení. Praktická část práce bude vycházet z analýzy dokumentace vybraných žáků, z pozorování metod reedukace a z ověřování změn u žáků v důsledku opakovaných cvičení. Takto získaná data budou využita k ověření daných předpokladů a zodpovězení výzkumných otázek. V závěru práce budou uvedeny konkrétní závěry a zpracována doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat jednou ze specifických poruch učení v podobě dysgrafických obtíží žáků. Jejím cílem bude zmapovat metody reedukace na vybrané základní škole v Ústeckém kraji, analyzovat je a vyhodnotit. Výzkumným úkolem bude posoudit úspěšnost jednotlivých metod reedukace dysgrafických obtíží na vybraném vzorku žáků, a to zejména z hlediska vynaloženého času a výsledného efektu. V teoretické části práce budou popsány specifické poruchy učení, jejich typy, bude rešeršně poukázáno na problém dysgrafických obtíží v kontextu učebních úloh a didaktických cvičení. Praktická část práce bude vycházet z analýzy dokumentace vybraných žáků, z pozorování metod reedukace a z ověřování změn u žáků v důsledku opakovaných cvičení. Takto získaná data budou využita k ověření daných předpokladů a zodpovězení výzkumných otázek. V závěru práce budou uvedeny konkrétní závěry a zpracována doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2012
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2007.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004
FISCHER S., ŠKODA J. Speciální pedagogika edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální, Praha: Triton, 2014
GAVORA P., Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Edice pedagogické literatury, 2000
KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1996. Praha: Portál, 1997
KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Praha: Portál, 2000
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Praha: H&H, 1995.
MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003.
MICHALOVÁ, Z. Sondy do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007
MICHALOVÁ, Z. Reedukace a kompenzace dyslexie, dysgrafie,dysortografie. 1. vyd. Liberec: TUL, 2011
MICHALOVÁ, Z. PEŠATOVÁ, I., Specifické poruchy učení a chování v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Liberec: TUL, 2011
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006
VOLEMANOVÁ, M. Kurz neuro-vývojové stimulace v školní praxi: Pohybem se učíme. Praha: Red tulip, 2013
VOLEMANOVÁ, M. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. Praha: Red Tulip, 2013
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál s. r. o., 1994
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2012
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2007.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004
FISCHER S., ŠKODA J. Speciální pedagogika edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální, Praha: Triton, 2014
GAVORA P., Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Edice pedagogické literatury, 2000
KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1996. Praha: Portál, 1997
KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Praha: Portál, 2000
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Praha: H&H, 1995.
MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003.
MICHALOVÁ, Z. Sondy do problematiky specifických poruch chování. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007
MICHALOVÁ, Z. Reedukace a kompenzace dyslexie, dysgrafie,dysortografie. 1. vyd. Liberec: TUL, 2011
MICHALOVÁ, Z. PEŠATOVÁ, I., Specifické poruchy učení a chování v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Liberec: TUL, 2011
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006
VOLEMANOVÁ, M. Kurz neuro-vývojové stimulace v školní praxi: Pohybem se učíme. Praha: Red tulip, 2013
VOLEMANOVÁ, M. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. Praha: Red Tulip, 2013
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál s. r. o., 1994