Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou tělesného a psychického týrání dítěte v rámci aplikovaných rodinných strategií. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky týkající se funkčnosti rodiny, zdravého psychického a sociálního vývoje dítěte, problematiky syndromu CAN, včetně preventivních aktivit a právního základu sociálně-právní ochrany dítěte. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního dotazníkového šetření, jehož cílem bude zjistit, jaký postoj mají žáci 9. tříd základních škol k tělesnému a psychickému týrání a jaká je jejich informovanost v této oblasti. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis author focuses on the topic of physical and psychological abuse of the child within applied family strategies. In the theoretical part, concepts related to chosen topic will be elaborated, especially issues related to family functioning, healthy psychic and social development of the child and CAN syndrome. Preventive activities and the legal basis of the child´s social protection will be included. Practical part of the text consist of results from the author´s personally created questionnaire survey, which aims to determine the attitude of pupils of the 9th grade of primary schools to physical and psychological abuse and their awareness in this area. Part of the thesis contains concrete conclusions and recommendations for practice. Achieved results and presented recommendations may be useful especially in the practice of social pedagogy or others of so-called helping professions and their disciplines.
Physical abuse, mental abuse, family, CAN syndrome, prevention, minimal prevention program
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou tělesného a psychického týrání dítěte v rámci aplikovaných rodinných strategií. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky týkající se funkčnosti rodiny, zdravého psychického a sociálního vývoje dítěte, problematiky syndromu CAN, včetně preventivních aktivit a právního základu sociálně-právní ochrany dítěte. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního dotazníkového šetření, jehož cílem bude zjistit, jaký postoj mají žáci 9. tříd základních škol k tělesnému a psychickému týrání a jaká je jejich informovanost v této oblasti. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis author focuses on the topic of physical and psychological abuse of the child within applied family strategies. In the theoretical part, concepts related to chosen topic will be elaborated, especially issues related to family functioning, healthy psychic and social development of the child and CAN syndrome. Preventive activities and the legal basis of the child´s social protection will be included. Practical part of the text consist of results from the author´s personally created questionnaire survey, which aims to determine the attitude of pupils of the 9th grade of primary schools to physical and psychological abuse and their awareness in this area. Part of the thesis contains concrete conclusions and recommendations for practice. Achieved results and presented recommendations may be useful especially in the practice of social pedagogy or others of so-called helping professions and their disciplines.
Physical abuse, mental abuse, family, CAN syndrome, prevention, minimal prevention program
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou tělesného a psychického týrání dítěte v rámci aplikovaných rodinných strategií. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky týkající se funkčnosti rodiny, zdravého psychického a sociálního vývoje dítěte, problematiky syndromu CAN, včetně preventivních aktivit a právního základu sociálně-právní ochrany dítěte. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního dotazníkového šetření, jehož cílem bude zjistit, jaký postoj mají žáci 9. tříd základních škol k tělesnému a psychickému týrání a jaká je jejich informovanost v této oblasti. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou tělesného a psychického týrání dítěte v rámci aplikovaných rodinných strategií. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky týkající se funkčnosti rodiny, zdravého psychického a sociálního vývoje dítěte, problematiky syndromu CAN, včetně preventivních aktivit a právního základu sociálně-právní ochrany dítěte. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního dotazníkového šetření, jehož cílem bude zjistit, jaký postoj mají žáci 9. tříd základních škol k tělesnému a psychickému týrání a jaká je jejich informovanost v této oblasti. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, V.; et al. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007
BENDL, S. 2004. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: Nakladatelství ISV
BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada, 1998
BISKUP, P. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Olomouc: Solen, 2008
ČÁP, J., MAREŠ, J. 2001. Psychologie pro učitele. Praha: Portál
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, Praha, Grada Publishing 1995
EVANS, P. 2010. Jedovatá slova. Jak rozpoznat verbální násilí a jak na ně reagovat. Brno. Computer Press
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing, 2009
GJURIČOVÁ, S., KOCOURKOVÁ, J., KOUTEK, J.: Podoby násilí v rodině, Praha: Vyšehrad, 2000
GOLDMANOVÁ, J.: Jak si nenechat ublížit, Praha, Portál 2000
HANUŠOVÁ, J. Násilí na dětech syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006
CHYTRÝ, M., PROCHÁZKOVÁ, J., SOLAŘOVÁ, M., SPILKOVÁ, J.: Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte agresivita očima dětí. Praha: Dětské krizové centrum, 1997
LANGMEIER, J. MATĚJČEK, Z. 1974. Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, Zdravotnické nakladatelství
MARTINKOVÁ, M. Špatné zacházení s dětmi a mladistvými v rodině. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 1997
MATĚJČEK, Z, DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994
MATĚJČEK, Z. Po dobrém, nebo po zlém? Praha: Portál, 2012
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P., Primární prevence rizikového chování ve školství. Tišnov: Sdružení SCAN., 2010
PÖTHE, P. 1999. Dítě v ohrožení. Praha: Nakladatelství G+G
ŠPECIÁNOVÁ, Š.: Ochrana týraného a zneužívaného dítěte, Linde 2003
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008
VANÍČKOVÁ, E. Interpersonální násilí na dětech. Praha: Úřad vlády v rámci vládní kampaně Stop násilí na dětech, 2009
VANÍČKOVÁ, E., a kol. Násilí v rodině. Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Karolinum
VANÍČKOVÁ, E., PROVAZNÍKOVÁ, H. Encyklopedie zneužívaného a zanedbaného dítěte. Praha: ČSOD-RL,1998.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, V.; et al. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007
BENDL, S. 2004. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: Nakladatelství ISV
BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada, 1998
BISKUP, P. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Olomouc: Solen, 2008
ČÁP, J., MAREŠ, J. 2001. Psychologie pro učitele. Praha: Portál
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, Praha, Grada Publishing 1995
EVANS, P. 2010. Jedovatá slova. Jak rozpoznat verbální násilí a jak na ně reagovat. Brno. Computer Press
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing, 2009
GJURIČOVÁ, S., KOCOURKOVÁ, J., KOUTEK, J.: Podoby násilí v rodině, Praha: Vyšehrad, 2000
GOLDMANOVÁ, J.: Jak si nenechat ublížit, Praha, Portál 2000
HANUŠOVÁ, J. Násilí na dětech syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006
CHYTRÝ, M., PROCHÁZKOVÁ, J., SOLAŘOVÁ, M., SPILKOVÁ, J.: Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte agresivita očima dětí. Praha: Dětské krizové centrum, 1997
LANGMEIER, J. MATĚJČEK, Z. 1974. Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, Zdravotnické nakladatelství
MARTINKOVÁ, M. Špatné zacházení s dětmi a mladistvými v rodině. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 1997
MATĚJČEK, Z, DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994
MATĚJČEK, Z. Po dobrém, nebo po zlém? Praha: Portál, 2012
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P., Primární prevence rizikového chování ve školství. Tišnov: Sdružení SCAN., 2010
PÖTHE, P. 1999. Dítě v ohrožení. Praha: Nakladatelství G+G
ŠPECIÁNOVÁ, Š.: Ochrana týraného a zneužívaného dítěte, Linde 2003
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008
VANÍČKOVÁ, E. Interpersonální násilí na dětech. Praha: Úřad vlády v rámci vládní kampaně Stop násilí na dětech, 2009
VANÍČKOVÁ, E., a kol. Násilí v rodině. Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Karolinum
VANÍČKOVÁ, E., PROVAZNÍKOVÁ, H. Encyklopedie zneužívaného a zanedbaného dítěte. Praha: ČSOD-RL,1998.