Teoretická část bakalářské práce se zabývá moderními výukovými metodami. Obsahem praktické části je zhodnocení obsahu a rozsahu učiva daného tematického celku
v učebnicích a vzdělávacích programech pro ZŠ a nižší stupeň gymnázií, sestavení
a zhodnocení dotazníků pro žáky i učitele, návrh vlastního učebního plánu daného tematického celku a zpracování tématu pro výuku. Součástí je přípravný text pro učitele, návrh praktického cvičení, výukové prezentace a pracovní listy.
Anotace v angličtině
The theory part of this thesis is concerned with elaboration of modern methods of education. In the practical part there is evaluation of current education standards and width of the field in this area of expertise in educative books and programs that are focused on elementary schools and sophomore years of gymnasi in Czech Republic. Furthermore, it shows the process of creation and evaluation of surveys executed on students and teachers alike. Proposal of new approach for this particular area of expertise and completion of the thematic spectrum. In this thesis there are manuals for teacher preparation, proposal of new exercises, educative keynotes and worksheets.
Teoretická část bakalářské práce se zabývá moderními výukovými metodami. Obsahem praktické části je zhodnocení obsahu a rozsahu učiva daného tematického celku
v učebnicích a vzdělávacích programech pro ZŠ a nižší stupeň gymnázií, sestavení
a zhodnocení dotazníků pro žáky i učitele, návrh vlastního učebního plánu daného tematického celku a zpracování tématu pro výuku. Součástí je přípravný text pro učitele, návrh praktického cvičení, výukové prezentace a pracovní listy.
Anotace v angličtině
The theory part of this thesis is concerned with elaboration of modern methods of education. In the practical part there is evaluation of current education standards and width of the field in this area of expertise in educative books and programs that are focused on elementary schools and sophomore years of gymnasi in Czech Republic. Furthermore, it shows the process of creation and evaluation of surveys executed on students and teachers alike. Proposal of new approach for this particular area of expertise and completion of the thematic spectrum. In this thesis there are manuals for teacher preparation, proposal of new exercises, educative keynotes and worksheets.
Cíle BP:
1. Zhodnocení obsahu a rozsahu učiva daného tematického celku v učebnicích a vzdělávacích programech pro ZŠ a gymnázia.
2. Sestavení a zhodnocení dotazníků pro žáky i učitele.
3. Návrh vlastního učebního plánu daného tematického celku (včetně vyučovacích metod a výběru vhodných organismů pro demonstrování jejich morfologie, životních cyklů, ekologie).
4. Zpracování tématu pro výuku. Vytvoření: a) přípravného textu pro učitele, b) power-pointových prezentací pro frontální výuku žáků, c) pracovních listů pro žáky.
Zásady pro vypracování
Cíle BP:
1. Zhodnocení obsahu a rozsahu učiva daného tematického celku v učebnicích a vzdělávacích programech pro ZŠ a gymnázia.
2. Sestavení a zhodnocení dotazníků pro žáky i učitele.
3. Návrh vlastního učebního plánu daného tematického celku (včetně vyučovacích metod a výběru vhodných organismů pro demonstrování jejich morfologie, životních cyklů, ekologie).
4. Zpracování tématu pro výuku. Vytvoření: a) přípravného textu pro učitele, b) power-pointových prezentací pro frontální výuku žáků, c) pracovních listů pro žáky.
Seznam doporučené literatury
Literatura a další zdroje:
Kalina T. & Váňa J. (2006) [2005]: Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Karolinum, Praha.
Rosypal S. et al. (2003): Nový přehled biologie. Scientia, Praha.
Maslowski O. (1990): Didaktika biologie. - UP Olomouc.
Švecová M., Čížková V., Růžková I., Stoklasa J. (2000): Cvičení z didaktiky biologie I. - UK Praha.
Učebnice biologie používané na ZŠ a gymnáziích
http://projekty.osu.cz/synergie/dok/opory/kubicova-metodika-vyuky-biologie-na-2-stupni-zs-a-ss.pdf
https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/11025/24291/1/DP-Hroudova-finalni.pdf
https://theses.cz/id/e6zvgw/STAG69933.pdf
Seznam doporučené literatury
Literatura a další zdroje:
Kalina T. & Váňa J. (2006) [2005]: Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Karolinum, Praha.
Rosypal S. et al. (2003): Nový přehled biologie. Scientia, Praha.
Maslowski O. (1990): Didaktika biologie. - UP Olomouc.
Švecová M., Čížková V., Růžková I., Stoklasa J. (2000): Cvičení z didaktiky biologie I. - UK Praha.
Učebnice biologie používané na ZŠ a gymnáziích
http://projekty.osu.cz/synergie/dok/opory/kubicova-metodika-vyuky-biologie-na-2-stupni-zs-a-ss.pdf
https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/11025/24291/1/DP-Hroudova-finalni.pdf
https://theses.cz/id/e6zvgw/STAG69933.pdf