Informace o kvalifikační práci Vliv hmotnosti školní aktovky a dalších příručních zavzadel spojených s transportem školních pomůcek na správné držení těla dětí
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vliv hmotnosti školní aktovky a dalších příručních zavazadel spojených s transportem školních pomůcek na správné držení těla dětí mladšího školního věku
Hlavní téma v angličtině
The weight effect of school bag and other hand luggage linked to school supplies transportation on primary school children's correct postural habits
Název dle studenta
Vliv hmotnosti školní aktovky a dalších příručních zavzadel spojených s transportem školních pomůcek na správné držení těla dětí
Název dle studenta v angličtině
The weight effect of school bag and other hand luggage linked to school supplies transportation on primary school children's correct postural habits.
Cílem diplomové práce je přispět k řešení problematiky vadného držení těla ve vybraných základních školách, zejména pak na 1. stupni. Dalším dílčím cílem je porovnat výskyt vadného držení těla u těchto žáků a posoudit souvislost s váhou jejich aktovky a školních pomůcek. Posledním dílčím cílem bylo zjistit, jestli váha aktovky žáků překračuje povolenou normu.
První část teoretické části práce se zabývá hlavními pojmy v oblasti držení těla. Jsou jimi pohybový systém, držení těla, správné držení těla, vadné držení těla, faktory ovlivňující správné držení těla, jako jsou pohybová aktivita, bydliště, obezita atd. a metody hodnocení držení těla.
Ve výzkumné části je zjišťováno vadné držení těla u žáků mladšího školního věku. Dále jsou zde žáci váženi a zjišťuje se zde i váha jejich školních pomůcek.
Zjišťovali jsme, zda má váha aktovky vliv na držení těla žáků na 1. stupni, konkrétně ve 3. a 4. třídě.
Anotace v angličtině
The infuence of the weight of the school bag and other hand lagguage related to transport school aids affected on the posture of young children.
The aim of the diploma thesis is to contribute to so lving the problem of defective posture of children at primary school. Another participial goalis to compare the occurence of a defective posture of these children and assess the connection between the weight of their briefcase and school aids. The last participial goalis to find out if the weight of pupil's briefcase exceeds the permitted standard.The first part of the theoretical part deal swith main idea in the field of posture. It in cludes concepts such as motion system, posture, proper posture and defective posture. There are also factors affecting proper posture such as physical activity, residence, obesity etc. and methods of posture assessment.
There search part is focused on study the children´s defective postureat primary school. The pupils are weighted and there is findin gout the weight of the school aids.
We determined whether the weight of the school briefcase had an influence on the posture of pupil sat he first grade of primary school specifically in grades three and four.
Klíčová slova
správné držení těla, vadné držení těla, posuzování držení těla, metoda hodnocení držení těla Jaroše a Lomíčka, školní aktovka
Klíčová slova v angličtině
proper posture, defective posture, assessing of posture, method of posture assessment by Jaroš a Lomíček, school briefcase
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je přispět k řešení problematiky vadného držení těla ve vybraných základních školách, zejména pak na 1. stupni. Dalším dílčím cílem je porovnat výskyt vadného držení těla u těchto žáků a posoudit souvislost s váhou jejich aktovky a školních pomůcek. Posledním dílčím cílem bylo zjistit, jestli váha aktovky žáků překračuje povolenou normu.
První část teoretické části práce se zabývá hlavními pojmy v oblasti držení těla. Jsou jimi pohybový systém, držení těla, správné držení těla, vadné držení těla, faktory ovlivňující správné držení těla, jako jsou pohybová aktivita, bydliště, obezita atd. a metody hodnocení držení těla.
Ve výzkumné části je zjišťováno vadné držení těla u žáků mladšího školního věku. Dále jsou zde žáci váženi a zjišťuje se zde i váha jejich školních pomůcek.
Zjišťovali jsme, zda má váha aktovky vliv na držení těla žáků na 1. stupni, konkrétně ve 3. a 4. třídě.
Anotace v angličtině
The infuence of the weight of the school bag and other hand lagguage related to transport school aids affected on the posture of young children.
The aim of the diploma thesis is to contribute to so lving the problem of defective posture of children at primary school. Another participial goalis to compare the occurence of a defective posture of these children and assess the connection between the weight of their briefcase and school aids. The last participial goalis to find out if the weight of pupil's briefcase exceeds the permitted standard.The first part of the theoretical part deal swith main idea in the field of posture. It in cludes concepts such as motion system, posture, proper posture and defective posture. There are also factors affecting proper posture such as physical activity, residence, obesity etc. and methods of posture assessment.
There search part is focused on study the children´s defective postureat primary school. The pupils are weighted and there is findin gout the weight of the school aids.
We determined whether the weight of the school briefcase had an influence on the posture of pupil sat he first grade of primary school specifically in grades three and four.
Klíčová slova
správné držení těla, vadné držení těla, posuzování držení těla, metoda hodnocení držení těla Jaroše a Lomíčka, školní aktovka
Klíčová slova v angličtině
proper posture, defective posture, assessing of posture, method of posture assessment by Jaroš a Lomíček, school briefcase
Zásady pro vypracování
1. Rešerše a studium odborné literatury
2. Vypracování teoretické části
3. Sestavení dotazníku
4. Měření dle Jaroše a Lomíčka
5. Rozdání a vybrání dotazníků
6. Zpracování dat
7. Interpretace výsledků
8. Závěr a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Rešerše a studium odborné literatury
2. Vypracování teoretické části
3. Sestavení dotazníku
4. Měření dle Jaroše a Lomíčka
5. Rozdání a vybrání dotazníků
6. Zpracování dat
7. Interpretace výsledků
8. Závěr a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
BERDYCHOVÁ, Jana. Cvičte s dětmi: tělesná výchova nejmladších dětí s rodiči i bez rodičů. Praha: Olympia, 1982. Sbírka příruček pro cvičitele ZRTV, sv. 19.
BOTLÍKOVÁ, Vladana. Vyrovnávací cvičení - vadné držení těla u dětí. Praha: Svojtka a Vašut, 1992. Záda už mě nebolí. ISBN 80-85521-16-4.
DOSTÁLOVÁ, Iva. Zdravotní tělesná výchova: ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3952-5.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Vyrovnávací cvičení - vadné držení těla u mládeže. Praha: Svojtka a Vašut, 1992. Záda už mě nebolí. ISBN 80-85521-17-2.
HNÍZDIL, Jan, Jiří ŠAVLÍK a Olga CHVÁLOVÁ. Vadné držení těla dětí. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-656-2
CHROMKOVÁ, Vendula. Vadné držení těla u dětí školního věku. 2014.
KOLISKO, Petr a Martina FOJTÍKOVÁ. Prevence vadného držení těla na základní škole. Ostrava: Revírní bratrská pokladna, 2003. ISBN 80-239-1132-5.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
KUBÁT, Rudolf. Ortopedické vady u dětí a jak jim předcházet. Jinočany: H & H, 1992. ISBN 80-85467-13-5.
MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. V Praze: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0.
MERKUNOVÁ, Alena a Miroslav OREL. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1521-6.
VRBAS, Jaroslav. Škola a zdraví pro 21. století, 2010: zdravotně orientovaná zdatnost dětí mladšího školního věku : analýza vybraných ukazatelů. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5404-2.
Seznam doporučené literatury
BERDYCHOVÁ, Jana. Cvičte s dětmi: tělesná výchova nejmladších dětí s rodiči i bez rodičů. Praha: Olympia, 1982. Sbírka příruček pro cvičitele ZRTV, sv. 19.
BOTLÍKOVÁ, Vladana. Vyrovnávací cvičení - vadné držení těla u dětí. Praha: Svojtka a Vašut, 1992. Záda už mě nebolí. ISBN 80-85521-16-4.
DOSTÁLOVÁ, Iva. Zdravotní tělesná výchova: ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3952-5.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Vyrovnávací cvičení - vadné držení těla u mládeže. Praha: Svojtka a Vašut, 1992. Záda už mě nebolí. ISBN 80-85521-17-2.
HNÍZDIL, Jan, Jiří ŠAVLÍK a Olga CHVÁLOVÁ. Vadné držení těla dětí. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-656-2
CHROMKOVÁ, Vendula. Vadné držení těla u dětí školního věku. 2014.
KOLISKO, Petr a Martina FOJTÍKOVÁ. Prevence vadného držení těla na základní škole. Ostrava: Revírní bratrská pokladna, 2003. ISBN 80-239-1132-5.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
KUBÁT, Rudolf. Ortopedické vady u dětí a jak jim předcházet. Jinočany: H & H, 1992. ISBN 80-85467-13-5.
MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. V Praze: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0.
MERKUNOVÁ, Alena a Miroslav OREL. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1521-6.
VRBAS, Jaroslav. Škola a zdraví pro 21. století, 2010: zdravotně orientovaná zdatnost dětí mladšího školního věku : analýza vybraných ukazatelů. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5404-2.