U dětí s postižením lehkou mentální retardací (dále jen "LMR") je třeba hledat individuální metody výchovy a vzdělávání, neboť samostatné logické uvažování je u nich omezené. Každý žák je jedinečná osobnost a učitel by měl být dostatečně trpělivý, klidný a oborově kvalifikovaný k práci s žáky, kteří mají určité postižení. Cílem této práce je vytvoření didaktického souboru materiálů na podporu rozpoznání navzájem ekvivalentních množin s malým počtem prvků.
Cílem práce bude nalézt odpovědi na otázky:
1. Jaké způsoby zadávání úloh jsou vhodné pro děti s LMR?
2. Jaké aspekty ovlivňují úspěšnost dětí při řešení úloh?
3. Jaká míra podpory je přiměřená pro děti s LMR?
Anotace v angličtině
For children with Light mental retardation ("LMR"), individual methods of education and training should be sought, as the individual logical reasoning is limited. Each pupil is a unique personality and the teacher should be sufficiently patient, quiet and professionally qualified to work with pupils who have a particular disability. The aim of this work is to create a didactic set of materials to support the recognition of mutually equivalent sets with a small number of elements.
The aim of the thesis is to find answers to the following questions:
1. What assignment methods are suitable for children with LMR?
2. What aspects affect the success of children in solving problems?
3. What rate of support is appropriate for children with LMR?
Klíčová slova
Didaktická pomůcka, lehká mentální retardace, celostní pojetí předškolní výchovy, vývojová specifika dětí 56letých, (před)matematické dovednosti, učební úloha
Klíčová slova v angličtině
Didactic aid, light mental retardation, holistic concept of pre-school education, developmental specifics of 56 years old children, pre-mathematical skills, learning task
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
U dětí s postižením lehkou mentální retardací (dále jen "LMR") je třeba hledat individuální metody výchovy a vzdělávání, neboť samostatné logické uvažování je u nich omezené. Každý žák je jedinečná osobnost a učitel by měl být dostatečně trpělivý, klidný a oborově kvalifikovaný k práci s žáky, kteří mají určité postižení. Cílem této práce je vytvoření didaktického souboru materiálů na podporu rozpoznání navzájem ekvivalentních množin s malým počtem prvků.
Cílem práce bude nalézt odpovědi na otázky:
1. Jaké způsoby zadávání úloh jsou vhodné pro děti s LMR?
2. Jaké aspekty ovlivňují úspěšnost dětí při řešení úloh?
3. Jaká míra podpory je přiměřená pro děti s LMR?
Anotace v angličtině
For children with Light mental retardation ("LMR"), individual methods of education and training should be sought, as the individual logical reasoning is limited. Each pupil is a unique personality and the teacher should be sufficiently patient, quiet and professionally qualified to work with pupils who have a particular disability. The aim of this work is to create a didactic set of materials to support the recognition of mutually equivalent sets with a small number of elements.
The aim of the thesis is to find answers to the following questions:
1. What assignment methods are suitable for children with LMR?
2. What aspects affect the success of children in solving problems?
3. What rate of support is appropriate for children with LMR?
Klíčová slova
Didaktická pomůcka, lehká mentální retardace, celostní pojetí předškolní výchovy, vývojová specifika dětí 56letých, (před)matematické dovednosti, učební úloha
Klíčová slova v angličtině
Didactic aid, light mental retardation, holistic concept of pre-school education, developmental specifics of 56 years old children, pre-mathematical skills, learning task
Zásady pro vypracování
Zásady:Studentka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování. Shromáždění a studium odborné literatury. Pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce. Formulace cíle a obsahu bakalářské práce.
Zpracování kapitol teoretické části: Lehká mentální retardace, dítě v předškolním věku, vývojová specifika dětí 5-6 letých. Strukturované učení, volná a řízená hra, didaktická pomůcka, učební úloha a způsob zadání úlohy. Rozvoj (před) matematického myšlení a požadavky RVP PV, vybrané matematické pojmy (číslo a číslice, ekvivalentní množiny, logická řada, ).
Zpracování kapitol empirické části: Příprava didaktického materiálu pro výzkum (úlohy vč. záznamu instrukcí pro děti). Formulace výzkumné otázky. Popis výzkumného vzorku. Základní metodou sběru dat bude pozorování dětí, doplňující metodou rozhovor s pedagogem a rodičem; záznamový arch. Popis průběhu výzkumného šetření. Kvalitativní zpracování dat. Shrnutí získaných dat a jejich interpretace. Závěr, zhodnocení dosažení cíle bakalářské práce. Přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Zásady pro vypracování
Zásady:Studentka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování. Shromáždění a studium odborné literatury. Pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce. Formulace cíle a obsahu bakalářské práce.
Zpracování kapitol teoretické části: Lehká mentální retardace, dítě v předškolním věku, vývojová specifika dětí 5-6 letých. Strukturované učení, volná a řízená hra, didaktická pomůcka, učební úloha a způsob zadání úlohy. Rozvoj (před) matematického myšlení a požadavky RVP PV, vybrané matematické pojmy (číslo a číslice, ekvivalentní množiny, logická řada, ).
Zpracování kapitol empirické části: Příprava didaktického materiálu pro výzkum (úlohy vč. záznamu instrukcí pro děti). Formulace výzkumné otázky. Popis výzkumného vzorku. Základní metodou sběru dat bude pozorování dětí, doplňující metodou rozhovor s pedagogem a rodičem; záznamový arch. Popis průběhu výzkumného šetření. Kvalitativní zpracování dat. Shrnutí získaných dat a jejich interpretace. Závěr, zhodnocení dosažení cíle bakalářské práce. Přínos pro pedagogickou teorii a praxi.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
GARDNER, H. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
KASLOVÁ, Michaela Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
LANGMEIER, J. a D. KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, c2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
HEJNÝ, M. a F. KUŘINA. Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
SCIACOVELLI, G. Nová matematika. Praha: SPN, 1978.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-506-7.
ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
GARDNER, H. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
KASLOVÁ, Michaela Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
LANGMEIER, J. a D. KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, c2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
HEJNÝ, M. a F. KUŘINA. Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
SCIACOVELLI, G. Nová matematika. Praha: SPN, 1978.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-506-7.
ŠVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.