Tato bakalářská práce se zabývá postoji žáků na prvním stupni základní školy k spolužákům se zdravotním handicapem. Cílem práce je zjistit, jaký vliv má intervence kooperativních forem výuky na změnu postoje žáků k spolužákům s handicapem. Teoretická část práce je formou literární rešerše zaměřena na problematiku vzdělávacích metod, postojů vůči lidem s postižením, legislativního a terminologického vymezení žáků a prevencí sociálně patologických jevů. Výzkumné kvantitativní šetření probíhá formou pretestu a posttestu u experimentální a kontrolní skupiny složené z žáků první až třetí třídy základní školy. V závěru práce je proveden souhrn zjištěných dat a jsou stanovena doporučení pro pedagogy, které metody mohou působit na změny v oblasti postojů žáků vůči spolužákům s handicapem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the attitudes of pupils at primary school towards their classmates with disabilities. The aim of the work is to determine the effect of the intervention of cooperative forms of education on the change of attitude of pupils towards their classmates with a handicap. In the form of literary research, the theoretical part of the work focuses on the issue of educational methods, attitudes towards people with disabilities, legislative and terminological definition of pupils and preventions of socio pathological phenomena. The research quantitative survey is carried out in the form of a pre-test and post-test in the experimental and control groups consisting of first class to third class pupils of elementary school. At the end of the thesis, the summary of the collected data lays recommendations for teachers, reflecting which methods may produce a change in the area of attitudes of pupils towards their handicapped classmates.
Klíčová slova
metody, postoje, osoby se zdravotním postižením, primární prevence, socializace
Klíčová slova v angličtině
methods, attitudes, people with disabilities, primary prevention, socialization
Rozsah průvodní práce
64 s. přílohy 5
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá postoji žáků na prvním stupni základní školy k spolužákům se zdravotním handicapem. Cílem práce je zjistit, jaký vliv má intervence kooperativních forem výuky na změnu postoje žáků k spolužákům s handicapem. Teoretická část práce je formou literární rešerše zaměřena na problematiku vzdělávacích metod, postojů vůči lidem s postižením, legislativního a terminologického vymezení žáků a prevencí sociálně patologických jevů. Výzkumné kvantitativní šetření probíhá formou pretestu a posttestu u experimentální a kontrolní skupiny složené z žáků první až třetí třídy základní školy. V závěru práce je proveden souhrn zjištěných dat a jsou stanovena doporučení pro pedagogy, které metody mohou působit na změny v oblasti postojů žáků vůči spolužákům s handicapem.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the attitudes of pupils at primary school towards their classmates with disabilities. The aim of the work is to determine the effect of the intervention of cooperative forms of education on the change of attitude of pupils towards their classmates with a handicap. In the form of literary research, the theoretical part of the work focuses on the issue of educational methods, attitudes towards people with disabilities, legislative and terminological definition of pupils and preventions of socio pathological phenomena. The research quantitative survey is carried out in the form of a pre-test and post-test in the experimental and control groups consisting of first class to third class pupils of elementary school. At the end of the thesis, the summary of the collected data lays recommendations for teachers, reflecting which methods may produce a change in the area of attitudes of pupils towards their handicapped classmates.
Klíčová slova
metody, postoje, osoby se zdravotním postižením, primární prevence, socializace
Klíčová slova v angličtině
methods, attitudes, people with disabilities, primary prevention, socialization
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat postoji žáků na prvním stupni základní školy k spolužákům se zdravotním handicapem. Cílem práce bude zjistit, jaký vliv má intervence kooperativních forem výuky na změnu postoje žáků k spolužákům s handicapem. Teoretická část práce se formou literární rešerše zaměří na problematiku vzdělávacích metod, postojů vůči lidem s postižením a prevencí sociálně patologických jevů. Výzkumné kvantitativní šetření bude probíhat formou pretestu a posttestu u experimentální a kontrolní skupiny složené z žáků první až třetí třídy základní školy. V závěru práce bude proveden souhrn zjištěných dat a budou stanovena doporučení pro pedagogy, které metody mohou působit na změny v oblasti postojů žáků vůči spolužákům s handicapem.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat postoji žáků na prvním stupni základní školy k spolužákům se zdravotním handicapem. Cílem práce bude zjistit, jaký vliv má intervence kooperativních forem výuky na změnu postoje žáků k spolužákům s handicapem. Teoretická část práce se formou literární rešerše zaměří na problematiku vzdělávacích metod, postojů vůči lidem s postižením a prevencí sociálně patologických jevů. Výzkumné kvantitativní šetření bude probíhat formou pretestu a posttestu u experimentální a kontrolní skupiny složené z žáků první až třetí třídy základní školy. V závěru práce bude proveden souhrn zjištěných dat a budou stanovena doporučení pro pedagogy, které metody mohou působit na změny v oblasti postojů žáků vůči spolužákům s handicapem.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Rita L. Psychologie. Přeložil Erik HERMAN, přeložil Miroslav PETRŽELA, přeložil Dagmar BREJLOVÁ. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3. FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché. ISBN 978-80-247-5046-0. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, c2006. Psyché. ISBN 978-80-247-1284-0. NOVOTNÁ, Eliška. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada, 2010. Sociologie. ISBN 978-80-247-2957-2. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7. WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3920-5. ZIKL, Pavel. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3856-7.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Rita L. Psychologie. Přeložil Erik HERMAN, přeložil Miroslav PETRŽELA, přeložil Dagmar BREJLOVÁ. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3. FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché. ISBN 978-80-247-5046-0. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, c2006. Psyché. ISBN 978-80-247-1284-0. NOVOTNÁ, Eliška. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada, 2010. Sociologie. ISBN 978-80-247-2957-2. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7. WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3920-5. ZIKL, Pavel. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3856-7.