Bakalářská práce bude zaměřena na přístup k výchově k finanční gramotnosti ze strany vychovatelů v Dětském domově v Mostě a bude komparovaná s výchovou k finanční gramotnosti ze strany běžné rodiny. Cílem práce bude porovnat a zjistit úroveň znalostí, dovedností souvisejících s finanční gramotností klientů z dětského domova a dětí z běžné rodiny. V teoretické části budou zpracovány oblasti vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky financí, finanční gramotnosti, výchovy, ústavní výchovy, rodiny, funkce rodiny. Praktickou část budou tvořit výsledky kvalitativního výzkumného šetření. Data budou získávána pomocí polo-strukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky zaměstnanými v dětském domově a s rodiči z běžných rodin. Výzkumným závěrem bude porovnání výsledků obou stran. Jak vychovatelé realizují výchovně-vzdělávací činnost v oblasti finanční gramotnosti a jak dalece se rodiče podílejí na výchově a vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti. Dosažené výsledky budou použity ke stanovení doporučení využitelných, jak pro vychovatele v dětském domově, tak pro rodiče.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Thesis focuses on the approach of care workers in the children's home in Most to financial literacy compared to the approach to financial literacy in an ordinary family. The aim of the Thesis is to compare and discover the level of knowledge and skills related to financial literacy of children's home clients and children from ordinary families. The theoretical part deals with issues connected to the selected topic, in particular financial, financial literacy, education, residential care, family and family function issues. The practical part consists of the results of qualitative research. Data were collected via semistructured interviews with pedagogical workers working in the children's home and parents from ordinary families. The conclusion of the research is the comparison of the obtained results, the way how the care workers perform the educational activity in terms of financial literacy and how much the parents participate in the financial literacy education. The findings can be used to provide useful recommendations to both care workers in children's homes and parents.
Klíčová slova
dětský domov, rodina, finanční gramotnost, kapesné, hospodaření domácnosti
Bakalářská práce bude zaměřena na přístup k výchově k finanční gramotnosti ze strany vychovatelů v Dětském domově v Mostě a bude komparovaná s výchovou k finanční gramotnosti ze strany běžné rodiny. Cílem práce bude porovnat a zjistit úroveň znalostí, dovedností souvisejících s finanční gramotností klientů z dětského domova a dětí z běžné rodiny. V teoretické části budou zpracovány oblasti vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky financí, finanční gramotnosti, výchovy, ústavní výchovy, rodiny, funkce rodiny. Praktickou část budou tvořit výsledky kvalitativního výzkumného šetření. Data budou získávána pomocí polo-strukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky zaměstnanými v dětském domově a s rodiči z běžných rodin. Výzkumným závěrem bude porovnání výsledků obou stran. Jak vychovatelé realizují výchovně-vzdělávací činnost v oblasti finanční gramotnosti a jak dalece se rodiče podílejí na výchově a vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti. Dosažené výsledky budou použity ke stanovení doporučení využitelných, jak pro vychovatele v dětském domově, tak pro rodiče.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Thesis focuses on the approach of care workers in the children's home in Most to financial literacy compared to the approach to financial literacy in an ordinary family. The aim of the Thesis is to compare and discover the level of knowledge and skills related to financial literacy of children's home clients and children from ordinary families. The theoretical part deals with issues connected to the selected topic, in particular financial, financial literacy, education, residential care, family and family function issues. The practical part consists of the results of qualitative research. Data were collected via semistructured interviews with pedagogical workers working in the children's home and parents from ordinary families. The conclusion of the research is the comparison of the obtained results, the way how the care workers perform the educational activity in terms of financial literacy and how much the parents participate in the financial literacy education. The findings can be used to provide useful recommendations to both care workers in children's homes and parents.
Klíčová slova
dětský domov, rodina, finanční gramotnost, kapesné, hospodaření domácnosti
Bakalářská práce bude zaměřena na přístup k výchově k finanční gramotnosti ze strany vychovatelů v dětském domově a bude komparovaná s výchovou k finanční gramotnosti ze strany běžné rodiny. Cílem práce bude porovnat a zjistit úroveň znalostí, dovedností souvisejících s finanční gramotností klientů z dětského domova a dětí z běžné rodiny. V teoretické části budou zpracovány oblasti vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky financí, finanční gramotnosti, výchovy, ústavní výchovy, rodiny, funkce rodiny.
Praktickou část budou tvořit výsledky kvalitativního výzkumného šetření. Data budou získávána pomocí polo-strukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky zaměstnaných v dětském domově a s rodiči z běžných rodin. Výzkumným závěrem bude porovnání výsledků obou stran. Jak vychovatelé realizují výchovnou činnost v oblasti finanční gramotnosti a jak dalece se rodiče podílejí na výchově v oblasti finanční gramotnosti. Dosažené výsledky budou použity ke stanovení doporučení využitelných, jak pro vychovatele v dětském domově, tak pro rodiče.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na přístup k výchově k finanční gramotnosti ze strany vychovatelů v dětském domově a bude komparovaná s výchovou k finanční gramotnosti ze strany běžné rodiny. Cílem práce bude porovnat a zjistit úroveň znalostí, dovedností souvisejících s finanční gramotností klientů z dětského domova a dětí z běžné rodiny. V teoretické části budou zpracovány oblasti vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky financí, finanční gramotnosti, výchovy, ústavní výchovy, rodiny, funkce rodiny.
Praktickou část budou tvořit výsledky kvalitativního výzkumného šetření. Data budou získávána pomocí polo-strukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky zaměstnaných v dětském domově a s rodiči z běžných rodin. Výzkumným závěrem bude porovnání výsledků obou stran. Jak vychovatelé realizují výchovnou činnost v oblasti finanční gramotnosti a jak dalece se rodiče podílejí na výchově v oblasti finanční gramotnosti. Dosažené výsledky budou použity ke stanovení doporučení využitelných, jak pro vychovatele v dětském domově, tak pro rodiče.
Seznam doporučené literatury
Bailey, Gerry a Law, Felicia. Moje peníze. 1. vyd. V Brně: Edika, 2013. 256 s. ISBN 978-80-266-0195-1.
BERTL, Ivan. Kapitoly o finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Triton, 2012, 77 s. ISBN 978-80-7387-622-7.
Čírtková, Ludmila et al. Podvody, zpronevěry, machinace: (možnosti prevence, odhalování a ochrany před podvodným jednáním). Vyd. 1. Praha: Armex, 2005. 247 s. ISBN 80-86795-12-8.
Dvořáková, Zuzana a kol. Finanční vzdělávání pro střední školy: se sbírkou řešených příkladů na CD. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2011. xix, 312 s. Beckovy ekonomické učebnice. ISBN 978-80-7400-008-9.
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
Hrdličková, Vlasta a Pávková, Jiřina. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. 1. vyd. Praha: SPN, 1987. 219 s. Metodické příručky.
ISBN 14-554-87.
Kociánová, Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG, 2012. 151 s. ISBN 978-80-7263-767-6.
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 s. Dědictví Komenského; sv. 4. ISBN 80-85498-27-8.
Zákon č.109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
Zákon 359/99 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí ve znění pozdějších předpisů
Seznam doporučené literatury
Bailey, Gerry a Law, Felicia. Moje peníze. 1. vyd. V Brně: Edika, 2013. 256 s. ISBN 978-80-266-0195-1.
BERTL, Ivan. Kapitoly o finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Triton, 2012, 77 s. ISBN 978-80-7387-622-7.
Čírtková, Ludmila et al. Podvody, zpronevěry, machinace: (možnosti prevence, odhalování a ochrany před podvodným jednáním). Vyd. 1. Praha: Armex, 2005. 247 s. ISBN 80-86795-12-8.
Dvořáková, Zuzana a kol. Finanční vzdělávání pro střední školy: se sbírkou řešených příkladů na CD. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2011. xix, 312 s. Beckovy ekonomické učebnice. ISBN 978-80-7400-008-9.
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
Hrdličková, Vlasta a Pávková, Jiřina. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. 1. vyd. Praha: SPN, 1987. 219 s. Metodické příručky.
ISBN 14-554-87.
Kociánová, Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG, 2012. 151 s. ISBN 978-80-7263-767-6.
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 s. Dědictví Komenského; sv. 4. ISBN 80-85498-27-8.
Zákon č.109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
Zákon 359/99 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí ve znění pozdějších předpisů