Teoretická východiska bakalářské práce jsou orientována na problematiku sociálního vyloučení, charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a důsledků života v tomto prostředí na sekundární vzdělávání dětí. Rovněž není opomenuta charakteristika rodiny, a motivace, která je významným faktorem v oblasti dosažení vzdělání a předpokladu lepšího uplatnění na trhu práce. Pozornost bude dále věnována strategii vzdělávací politiky ČR. Empirická část je věnována prezentaci kvalitativně orientovaného výzkumu, který je zacílen na analýzu hodnocení mladistvých ve vztahu k jejich přípravě na budoucí povolání. Data jsou získána prostřednictvím polo-strukturovaného rozhovoru. Cílem této práce je formulace doporučení pro další činnosti OSPOD, které mohou přispět ke zvýšení profesní kvalifikace u těchto mladistvých, žijících v sociálně vyloučených lokalitách.
Anotace v angličtině
The theoretical basis of the bachelor's thesis is focused on the issue of social exclusion, the characteristics of socially excluded localities and the consequences of life in this environment on secondary education of children. Also, the family characteristics and motivation, which is an important factor in the achievement of education and the assumption of better employment in the labor market, are not neglected. Attention will be paid to the strategy of Czech education policy. The empirical part is devoted to the presentation of qualitatively oriented research, which is aimed at analyzing the evaluation of juveniles in relation to their preparation for future professions. The data are obtained through a semi-structured interview. The aim of this work is to formulate recommendations for other authority child protection activities that can contribute to the enhancement of professional qualifications for these teenagers living in socially excluded localities.
Klíčová slova
Domov, dítě, rodina, sociální vyloučení, vzdělání, motivace
Klíčová slova v angličtině
Home, child, family, social exclusion, education, motivation
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická východiska bakalářské práce jsou orientována na problematiku sociálního vyloučení, charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a důsledků života v tomto prostředí na sekundární vzdělávání dětí. Rovněž není opomenuta charakteristika rodiny, a motivace, která je významným faktorem v oblasti dosažení vzdělání a předpokladu lepšího uplatnění na trhu práce. Pozornost bude dále věnována strategii vzdělávací politiky ČR. Empirická část je věnována prezentaci kvalitativně orientovaného výzkumu, který je zacílen na analýzu hodnocení mladistvých ve vztahu k jejich přípravě na budoucí povolání. Data jsou získána prostřednictvím polo-strukturovaného rozhovoru. Cílem této práce je formulace doporučení pro další činnosti OSPOD, které mohou přispět ke zvýšení profesní kvalifikace u těchto mladistvých, žijících v sociálně vyloučených lokalitách.
Anotace v angličtině
The theoretical basis of the bachelor's thesis is focused on the issue of social exclusion, the characteristics of socially excluded localities and the consequences of life in this environment on secondary education of children. Also, the family characteristics and motivation, which is an important factor in the achievement of education and the assumption of better employment in the labor market, are not neglected. Attention will be paid to the strategy of Czech education policy. The empirical part is devoted to the presentation of qualitatively oriented research, which is aimed at analyzing the evaluation of juveniles in relation to their preparation for future professions. The data are obtained through a semi-structured interview. The aim of this work is to formulate recommendations for other authority child protection activities that can contribute to the enhancement of professional qualifications for these teenagers living in socially excluded localities.
Klíčová slova
Domov, dítě, rodina, sociální vyloučení, vzdělání, motivace
Klíčová slova v angličtině
Home, child, family, social exclusion, education, motivation
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku ztráty motivace dětí ze sociálně vyloučené lokality ve vztahu k přípravě na budoucí povolání. Teoretická východiska práce budou zaměřena na problematiku sociálního vyloučení, charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a důsledků života v tomto prostředí na sekundární vzdělávání dětí. Pozornost bude dále věnována motivaci, jako významnému faktoru v oblasti dosažení vzdělání a předpokladu lepšího uplatnění na trhu práce. Rovněž nebude opomenuta Strategie vzdělávací politiky ČR. Empirická část bude věnována prezentaci kvalitativně orientovaného výzkumu, zacíleného na analýzu hodnot a motivace absolventů povinné školní docházky, žijících v sociálně vyloučené lokalitě v Bílině, k jejich přípravě na budoucí povolání. Výzkumný vzorek budou tvořit mladiství ve věku 15 - 18 let, kteří jsou vedeni v agendě OSPOD Bílina. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výstupem práce budou doporučení pro další činnosti OSPOD, které mohou přispět ke zvýšení profesní kvalifikace u těchto mladistvých žijících v sociálně vyloučených lokalitách.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku ztráty motivace dětí ze sociálně vyloučené lokality ve vztahu k přípravě na budoucí povolání. Teoretická východiska práce budou zaměřena na problematiku sociálního vyloučení, charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a důsledků života v tomto prostředí na sekundární vzdělávání dětí. Pozornost bude dále věnována motivaci, jako významnému faktoru v oblasti dosažení vzdělání a předpokladu lepšího uplatnění na trhu práce. Rovněž nebude opomenuta Strategie vzdělávací politiky ČR. Empirická část bude věnována prezentaci kvalitativně orientovaného výzkumu, zacíleného na analýzu hodnot a motivace absolventů povinné školní docházky, žijících v sociálně vyloučené lokalitě v Bílině, k jejich přípravě na budoucí povolání. Výzkumný vzorek budou tvořit mladiství ve věku 15 - 18 let, kteří jsou vedeni v agendě OSPOD Bílina. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výstupem práce budou doporučení pro další činnosti OSPOD, které mohou přispět ke zvýšení profesní kvalifikace u těchto mladistvých žijících v sociálně vyloučených lokalitách.
Seznam doporučené literatury
1.BROŽ, Miroslav, KINTLOVÁ, Petra a TOUŠEK, Ladislav. Kdo drží Černého Petra: sociální vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem. [Praha]: Člověk v tísni - společnost při České televizi, 2007. 91 s. ISBN 978-80-86961-27-9. 2.ERATH, Peter, ed. a LITTLECHILD, Brian, ed. Social work across Europe: accounts from 16 countries. 1st ed. Ostrava: University of Ostrava, ERIS with Albert Publisher, 2010. 184 s. ERIS monographs; vol. 1. ISBN 978-80-7368-910-0.
3.HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2. 4.KAJANOVÁ, Alena et al. Sociální práce s etnickými a menšinovými skupinami: etnické, marginální a rizikové skupiny. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2009. 103 s. ISBN 978-80-7394-181-9. 5.MAREŠ, Petr. Nezaměstnanost jako sociální problém. Vyd. 3., upr. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. 172 s. Studijní texty; sv. 6. ISBN 80-86429-08-3. 6.MAREŠ, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 248 s. Základy sociologie; sv. 6. ISBN 80-85850-61-3. 7.MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8. 8.NAVRÁTIL, Pavel a kol. Romové v české společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 223 s. ISBN 80-7178-741-8. 9.ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0. 10.VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4. 11.VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4.
Seznam doporučené literatury
1.BROŽ, Miroslav, KINTLOVÁ, Petra a TOUŠEK, Ladislav. Kdo drží Černého Petra: sociální vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem. [Praha]: Člověk v tísni - společnost při České televizi, 2007. 91 s. ISBN 978-80-86961-27-9. 2.ERATH, Peter, ed. a LITTLECHILD, Brian, ed. Social work across Europe: accounts from 16 countries. 1st ed. Ostrava: University of Ostrava, ERIS with Albert Publisher, 2010. 184 s. ERIS monographs; vol. 1. ISBN 978-80-7368-910-0.
3.HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2. 4.KAJANOVÁ, Alena et al. Sociální práce s etnickými a menšinovými skupinami: etnické, marginální a rizikové skupiny. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2009. 103 s. ISBN 978-80-7394-181-9. 5.MAREŠ, Petr. Nezaměstnanost jako sociální problém. Vyd. 3., upr. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. 172 s. Studijní texty; sv. 6. ISBN 80-86429-08-3. 6.MAREŠ, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 248 s. Základy sociologie; sv. 6. ISBN 80-85850-61-3. 7.MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8. 8.NAVRÁTIL, Pavel a kol. Romové v české společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 223 s. ISBN 80-7178-741-8. 9.ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0. 10.VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4. 11.VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4.