Cílem bakalářské práce "Cesta k výtvarnému experimentu v preprimární edukaci" je hledání možností využití experimentování, spontaneity a role náhody ve výtvarných činnostech v předškolním vzdělávání. Rozvíjet tvůrčí a explorační schopnosti ve výtvarné tvorbě.
Teoretická část je zaměřena na charakteristiku období předškolního věku, vývoj dětského výtvarného projevu a na inovaci ve výtvarné výchově. Zabývá se tvořivostí a objasňuje soudobé výtvarné postupy a metody, kde jsou vysvětleny pojmy výtvarná hra, výtvarný experiment, výtvarná řada a výtvarný projekt.
Praktická část je zaměřena na realizaci metodických listů, které povedou k rozvoji tvořivosti a podpoře sebevyjádření pomocí výtvarných vyjadřovacích prostředků s využitím výtvarného experimentu. Součástí bakalářské práce je fotodokumentace tvorby dětí a vlastní tvorby. Obsahuje pedagogickou reflexi a zhodnocení cílů.
Anotace v angličtině
The aim of bachelors thesis "The path to art experiment in pre-primary education" is to find ways to use experimentation, spontaneity and the role of chance in art activities in preschool education. To develop creative and exploratory skills in art.
The theoretical part is focused on the characteristics of the period of preschool age, the development of childrens artistic expression and innovation in art education. It deals with creativity and clarifies contemporary art procedures and methods, where the concepts of art game, art experiment, art series and art project are explained.
The practical part is focused on the implementation of methodological sheets that will lead to the development of creativity and support of self - expression through artistic means of expression with the use of artistic experiment. Part of the bachelors thesis is photo documentation of childrens work and own work. It contains pedagogical reflection and evaluation of goals.
Klíčová slova
Dětský výtvarný projev, tvořivost, výtvarná hra, výtvarný experiment, výtvarná řada
Klíčová slova v angličtině
Childrens artistic expression, creativity, art game, art experiment, art series
Rozsah průvodní práce
117 s. (144 088 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce "Cesta k výtvarnému experimentu v preprimární edukaci" je hledání možností využití experimentování, spontaneity a role náhody ve výtvarných činnostech v předškolním vzdělávání. Rozvíjet tvůrčí a explorační schopnosti ve výtvarné tvorbě.
Teoretická část je zaměřena na charakteristiku období předškolního věku, vývoj dětského výtvarného projevu a na inovaci ve výtvarné výchově. Zabývá se tvořivostí a objasňuje soudobé výtvarné postupy a metody, kde jsou vysvětleny pojmy výtvarná hra, výtvarný experiment, výtvarná řada a výtvarný projekt.
Praktická část je zaměřena na realizaci metodických listů, které povedou k rozvoji tvořivosti a podpoře sebevyjádření pomocí výtvarných vyjadřovacích prostředků s využitím výtvarného experimentu. Součástí bakalářské práce je fotodokumentace tvorby dětí a vlastní tvorby. Obsahuje pedagogickou reflexi a zhodnocení cílů.
Anotace v angličtině
The aim of bachelors thesis "The path to art experiment in pre-primary education" is to find ways to use experimentation, spontaneity and the role of chance in art activities in preschool education. To develop creative and exploratory skills in art.
The theoretical part is focused on the characteristics of the period of preschool age, the development of childrens artistic expression and innovation in art education. It deals with creativity and clarifies contemporary art procedures and methods, where the concepts of art game, art experiment, art series and art project are explained.
The practical part is focused on the implementation of methodological sheets that will lead to the development of creativity and support of self - expression through artistic means of expression with the use of artistic experiment. Part of the bachelors thesis is photo documentation of childrens work and own work. It contains pedagogical reflection and evaluation of goals.
Klíčová slova
Dětský výtvarný projev, tvořivost, výtvarná hra, výtvarný experiment, výtvarná řada
Klíčová slova v angličtině
Childrens artistic expression, creativity, art game, art experiment, art series
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5A/2017, bude se řídit jejich pokyny a dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce.
2. V teoretické části se zaměří na charakteristiku předškolního věku a na výtvarné činnosti v Rámcově vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
3. Popíše dětský výtvarný projev a představí přehled výtvarných technik vhodných pro tvorbu předškolních dětí. Vysvětlí pojmy hra, výtvarná hra a výtvarný experiment.
4. V praktické části vytvoří na základě metodických listů zrealizovanou výtvarnou řadu. Předloží fotodokumentaci činností, provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5A/2017, bude se řídit jejich pokyny a dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce.
2. V teoretické části se zaměří na charakteristiku předškolního věku a na výtvarné činnosti v Rámcově vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
3. Popíše dětský výtvarný projev a představí přehled výtvarných technik vhodných pro tvorbu předškolních dětí. Vysvětlí pojmy hra, výtvarná hra a výtvarný experiment.
4. V praktické části vytvoří na základě metodických listů zrealizovanou výtvarnou řadu. Předloží fotodokumentaci činností, provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
HAZUKOVÁ, H.;ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
LOWENFELD, V; BRITAIN, W. L. Creative and Mental growth.New Jersay, Prentice Hall 1987.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995. ISBN 80-238-3744-3.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK, J. Výtvarné čarování. 2. vyd. Úvaly: Albra, 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.
UŽDIL, J. Čáry, klikiháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
HAZUKOVÁ, H.;ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
LOWENFELD, V; BRITAIN, W. L. Creative and Mental growth.New Jersay, Prentice Hall 1987.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995. ISBN 80-238-3744-3.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK, J. Výtvarné čarování. 2. vyd. Úvaly: Albra, 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.
UŽDIL, J. Čáry, klikiháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.