Diplomová práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části se zabývá odpadovou problematikou s důrazem na komunální a domovní odpad. Je zde popsáno třídění, recyklace a předcházení vzniku odpadů. Následující kapitola se zaměřuje na environmentální výchovu, kde je shrnuta její historie jak ve světě, tak v České republice a také popsána současná podoba se zvláštním zřetelem k Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání. Poslední kapitola se zabývá didaktikou environmentální výchovy, která je nedílnou součástí edukace primárního školství. Podrobněji jsou zde popsány vyučovací metody, organizační formy výuky, prostředky, doporučení a zásady environmentální výchovy. Praktická část pak představuje nabídku aktivit, která žáky na 1. stupni seznamuje s odpadovou problematikou, a to s důrazem na předcházení vzniku odpadů a nakládání s nimi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is divided into theoretical and practical part. The first chapter of the theoretical part aims on a waste problem while focusing on municipal and household waste. Classification, recycling and waste prevention are described there. The following chapter focuses on an environmental education, which summarizes its history both in the world and in the Czech Republic and also describes current form with special reference to the Framework Education Programme for Elementary Education. The last chapter focuses on didactics of environmental education, which is an integral part of education of primary education. Teaching methods, organizational forms of teaching, means, recommendations and principles of environmental education are described in more detail there. The practical part presents a range of activities that acknowledging students with the waste problem, particularly waste prevention and waste management.
Klíčová slova
základní škola, odpady, environmentální výchova, odpadová problematika, recyklace, nabídka aktivit
Diplomová práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části se zabývá odpadovou problematikou s důrazem na komunální a domovní odpad. Je zde popsáno třídění, recyklace a předcházení vzniku odpadů. Následující kapitola se zaměřuje na environmentální výchovu, kde je shrnuta její historie jak ve světě, tak v České republice a také popsána současná podoba se zvláštním zřetelem k Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání. Poslední kapitola se zabývá didaktikou environmentální výchovy, která je nedílnou součástí edukace primárního školství. Podrobněji jsou zde popsány vyučovací metody, organizační formy výuky, prostředky, doporučení a zásady environmentální výchovy. Praktická část pak představuje nabídku aktivit, která žáky na 1. stupni seznamuje s odpadovou problematikou, a to s důrazem na předcházení vzniku odpadů a nakládání s nimi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is divided into theoretical and practical part. The first chapter of the theoretical part aims on a waste problem while focusing on municipal and household waste. Classification, recycling and waste prevention are described there. The following chapter focuses on an environmental education, which summarizes its history both in the world and in the Czech Republic and also describes current form with special reference to the Framework Education Programme for Elementary Education. The last chapter focuses on didactics of environmental education, which is an integral part of education of primary education. Teaching methods, organizational forms of teaching, means, recommendations and principles of environmental education are described in more detail there. The practical part presents a range of activities that acknowledging students with the waste problem, particularly waste prevention and waste management.
Klíčová slova
základní škola, odpady, environmentální výchova, odpadová problematika, recyklace, nabídka aktivit
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5A/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, primárně se zaměřit na problematiku environmentální výchovy na 1.stupni ZŠ, především na problematiku odpadů. V praktické části je cílem vytvořit nabídku aktivit zaměřených na prevenci vzniku odpadů a nakládání s nimi. Nabídka bude realizována na základních školách v Ústeckém kraji a evaluována. V rámci evaluace bude sledován především vývoj poznatků dětí 1.stupně ZŠ ohledně řešené tématiky.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5A/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, primárně se zaměřit na problematiku environmentální výchovy na 1.stupni ZŠ, především na problematiku odpadů. V praktické části je cílem vytvořit nabídku aktivit zaměřených na prevenci vzniku odpadů a nakládání s nimi. Nabídka bude realizována na základních školách v Ústeckém kraji a evaluována. V rámci evaluace bude sledován především vývoj poznatků dětí 1.stupně ZŠ ohledně řešené tématiky.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J. et al. (2011). Environmentální výchova. In: PASTOROVÁ, M. et al. (2011). Doporučené očekávané výstupy. VÚP, Praha
ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. MŽP.
MÁCHAL, A. (2010). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno.
ČINČERA et al. (2017). Environmentální výchova z pohledu učitelů. BEZK, Masarykova univerzita, Agentura koniklec.
ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova od cílů k prostředkům. Paido, Brno.
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J. et al. (2011). Environmentální výchova. In: PASTOROVÁ, M. et al. (2011). Doporučené očekávané výstupy. VÚP, Praha
ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. MŽP.
MÁCHAL, A. (2010). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno.
ČINČERA et al. (2017). Environmentální výchova z pohledu učitelů. BEZK, Masarykova univerzita, Agentura koniklec.
ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova od cílů k prostředkům. Paido, Brno.
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno.