Tato bakalářská práce se zabývá problematikou posilování motorických a kognitivních funkcí u seniorů. Cílem této práce je vytvořit stimulační programy pro zlepšení těchto funkcí a implementovat program do denních činností domova pro seniory. Dalším nemalým cílem je ověření vypracovaného programu v praxi, jeho prospěšnost při práci se seniory a nenásilně rozvíjet potřebné kognitivní a motorické funkce.
Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část seznamuje s pojmy stáří, stárnutí, změnami ve stáří a psychomotorikou. Část teoretické části je věnována pojmu demence a jejím formám.
V praktické části jsou vytvořeny 3 programy pro posilování kognitivních a motorických funkcí u seniorů, u kterých se neprojevila žádná forma demence, ani jiná psychická onemocnění, dále u seniorů s počátky nebo s již probíhající formou demence a u seniorů s vážnou formou demence. Každý program je rozdělen do 24 hodin.
V závěru práce je celkové shrnutí a zhodnocení šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of strengthening motor and cognitive functions in seniors. The aim of this work is to create stimulation programs to improve these functions and to implement the program into daily activities of home for the elderly. Another notable goal is to verify the program in practice, its usefulness in working with the elderly, and to develop the necessary cognitive and motor functions nonviolently.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part introduces the concepts of aging, aging, old age and psychomotorism. Part of the theoretical part is devoted to the concept of dementia and its forms.
There are 3 programs in practical part for strengthening of cognitive and motor function in seniors who have no form of dementia or other psychiatric illnesses, as well as for seniors with dementia or already existing form of dementia and for seniors with severe dementia. Each program is divided into 24 hours.
At the end of the thesis is the overall summary and evaluation of the investigation.
old age, dementia, activation activity, institutional care, individual plan, motor function, cognitive function, psychomotorics
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou posilování motorických a kognitivních funkcí u seniorů. Cílem této práce je vytvořit stimulační programy pro zlepšení těchto funkcí a implementovat program do denních činností domova pro seniory. Dalším nemalým cílem je ověření vypracovaného programu v praxi, jeho prospěšnost při práci se seniory a nenásilně rozvíjet potřebné kognitivní a motorické funkce.
Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část seznamuje s pojmy stáří, stárnutí, změnami ve stáří a psychomotorikou. Část teoretické části je věnována pojmu demence a jejím formám.
V praktické části jsou vytvořeny 3 programy pro posilování kognitivních a motorických funkcí u seniorů, u kterých se neprojevila žádná forma demence, ani jiná psychická onemocnění, dále u seniorů s počátky nebo s již probíhající formou demence a u seniorů s vážnou formou demence. Každý program je rozdělen do 24 hodin.
V závěru práce je celkové shrnutí a zhodnocení šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of strengthening motor and cognitive functions in seniors. The aim of this work is to create stimulation programs to improve these functions and to implement the program into daily activities of home for the elderly. Another notable goal is to verify the program in practice, its usefulness in working with the elderly, and to develop the necessary cognitive and motor functions nonviolently.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part introduces the concepts of aging, aging, old age and psychomotorism. Part of the theoretical part is devoted to the concept of dementia and its forms.
There are 3 programs in practical part for strengthening of cognitive and motor function in seniors who have no form of dementia or other psychiatric illnesses, as well as for seniors with dementia or already existing form of dementia and for seniors with severe dementia. Each program is divided into 24 hours.
At the end of the thesis is the overall summary and evaluation of the investigation.
old age, dementia, activation activity, institutional care, individual plan, motor function, cognitive function, psychomotorics
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s aktuální směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP".
2. Prostudování odborné literatury. Vymezení cíle a obsahu.
3. Práce bude mít dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část vymezí základní pojmy: stáří, aspekty stáří, klasifikace stáří, biologické a psychické změny stáří, význam pohybových aktivit v období stáří. Psychomotorika, historie, oblasti psychomotoriky, dělení her a aktivit.
Cílem praktické části bude:
a) Vytvoření stimulačního programu pro posilování motorických a kognitivních funkcí u seniorů.
b) Implementace programu do denních činností domova pro seniory.
c) Ověření vypracovaného programu v praxi.
d) Shrnutí a zhodnocení dosažených cílů práce.
e) Přínos pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s aktuální směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP".
2. Prostudování odborné literatury. Vymezení cíle a obsahu.
3. Práce bude mít dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část vymezí základní pojmy: stáří, aspekty stáří, klasifikace stáří, biologické a psychické změny stáří, význam pohybových aktivit v období stáří. Psychomotorika, historie, oblasti psychomotoriky, dělení her a aktivit.
Cílem praktické části bude:
a) Vytvoření stimulačního programu pro posilování motorických a kognitivních funkcí u seniorů.
b) Implementace programu do denních činností domova pro seniory.
c) Ověření vypracovaného programu v praxi.
d) Shrnutí a zhodnocení dosažených cílů práce.
e) Přínos pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ADAMIROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. PRAHA: ČASPV, 2003. 68 S.
ARNOLDOVÁ, Anna. Vybrané kapitoly ze sociálního zabezpečení. 2. část sociální
péče. Praha: Karolinum UK. Reedice. 2004. ISBN 80-246- 0875-8.
BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. 1. dotisk 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita,
2007. 92 s. 1. dotisk. ISBN 978-80- 210-3067- 1.
BLAHUTKOVÁ, M., KOUBOVÁ, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. 1.vyd.
Brno: CDVU MU, 1995. 57s.
BRUNOVSKÝ, Martin. Objektivizace diagnostiky a změn vigility u demencí: doktorská disertační práce, 3. LK UK, Psychiatrické centrum, Praha. 1. vyd. Praha: Galén, 2003. 117s. ISBN 80-7262- 236-6.
DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. 112s. ISBN 978-80- 247-4138- 3
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185- 0
CHALUPA, Bohumír. Studie z kognitivní psychologie. Vyd. PhDr. Karel Kovařík litera:2011. 204s. ISBN 978-80- 85763-65- 2
SAK, Petr, KOLESÁROVÁ, Karolína. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada, 2012.
SUCHÁ, Jitka, JINDROVÁ, Iva, HÁTLOVÁ, Běla. Hry a činnosti pro aktivní seniory.
Praha: Portál, 2013. 176s. ISBN 978-80- 262-0335- 3
ZGOLA, Jitka M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003. 226 s. Psyché. ISBN 80-247- 0183-9.
ŽDICHYNEC, Bohumil. Tajemství mozku. Vyd. 1. Praha: ISV, 2002. 300 s. Lékařství. ISBN 80-86642- 07-0.
Seznam doporučené literatury
ADAMIROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. PRAHA: ČASPV, 2003. 68 S.
ARNOLDOVÁ, Anna. Vybrané kapitoly ze sociálního zabezpečení. 2. část sociální
péče. Praha: Karolinum UK. Reedice. 2004. ISBN 80-246- 0875-8.
BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. 1. dotisk 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita,
2007. 92 s. 1. dotisk. ISBN 978-80- 210-3067- 1.
BLAHUTKOVÁ, M., KOUBOVÁ, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. 1.vyd.
Brno: CDVU MU, 1995. 57s.
BRUNOVSKÝ, Martin. Objektivizace diagnostiky a změn vigility u demencí: doktorská disertační práce, 3. LK UK, Psychiatrické centrum, Praha. 1. vyd. Praha: Galén, 2003. 117s. ISBN 80-7262- 236-6.
DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. 112s. ISBN 978-80- 247-4138- 3
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185- 0
CHALUPA, Bohumír. Studie z kognitivní psychologie. Vyd. PhDr. Karel Kovařík litera:2011. 204s. ISBN 978-80- 85763-65- 2
SAK, Petr, KOLESÁROVÁ, Karolína. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada, 2012.
SUCHÁ, Jitka, JINDROVÁ, Iva, HÁTLOVÁ, Běla. Hry a činnosti pro aktivní seniory.
Praha: Portál, 2013. 176s. ISBN 978-80- 262-0335- 3
ZGOLA, Jitka M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003. 226 s. Psyché. ISBN 80-247- 0183-9.
ŽDICHYNEC, Bohumil. Tajemství mozku. Vyd. 1. Praha: ISV, 2002. 300 s. Lékařství. ISBN 80-86642- 07-0.