Předložená diplomová práce se věnuje problematice hry u dětí s poruchou autistického spektra a představuje možnost nácviku hry pomocí videoscénářů. Tato metoda je součástí terapie s názvem Open Therapy of Autism vyvinuté v České republice. Teoretická část této diplomové práce pojednává o problematice hry, jejích specifikách u dětí s autismem a popisuje metodu nácviku hry pomocí videoscénářů, její využití, pozitiva i možná rizika. Práce se zabývá i generalizací této metody. Empirická část popisuje a vyhodnocuje metodu nácviku hry pomocí videoscénářů v mateřské škole u dětí s poruchami autistického spektra.
Anotace v angličtině
The following diploma thesis presents the issue of play in children with autism spectrum disorders and investigates the possibility of teaching this children the ability to play by using video scenarios. The method presented in this thesis is a part of the therapy called Open Therapy of Autism developed in the Czech Republic. The theoretical part of this thesis deals with the problem of the children's play and describes the method of using video scenarios for teaching the ability to play. It explains how the method can be use, its positives, possible risks and generalization of this method. The empirical part shows the research of the method for teaching the ability to play in kindergarten in children with autism spectrum disorders.
Klíčová slova
Porucha autistického spektra, hra, videoscénář, Video Modeling, mateřská škola, Open Therapy of Autism
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorder, play, video scenario, Video Modeling, kindergarten, Open Therapy of Autism
Rozsah průvodní práce
122
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se věnuje problematice hry u dětí s poruchou autistického spektra a představuje možnost nácviku hry pomocí videoscénářů. Tato metoda je součástí terapie s názvem Open Therapy of Autism vyvinuté v České republice. Teoretická část této diplomové práce pojednává o problematice hry, jejích specifikách u dětí s autismem a popisuje metodu nácviku hry pomocí videoscénářů, její využití, pozitiva i možná rizika. Práce se zabývá i generalizací této metody. Empirická část popisuje a vyhodnocuje metodu nácviku hry pomocí videoscénářů v mateřské škole u dětí s poruchami autistického spektra.
Anotace v angličtině
The following diploma thesis presents the issue of play in children with autism spectrum disorders and investigates the possibility of teaching this children the ability to play by using video scenarios. The method presented in this thesis is a part of the therapy called Open Therapy of Autism developed in the Czech Republic. The theoretical part of this thesis deals with the problem of the children's play and describes the method of using video scenarios for teaching the ability to play. It explains how the method can be use, its positives, possible risks and generalization of this method. The empirical part shows the research of the method for teaching the ability to play in kindergarten in children with autism spectrum disorders.
Klíčová slova
Porucha autistického spektra, hra, videoscénář, Video Modeling, mateřská škola, Open Therapy of Autism
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorder, play, video scenario, Video Modeling, kindergarten, Open Therapy of Autism
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své práci zabývat metodu nácviku hry pomocí videoscénářů u dětí s pervazivními vývojovými poruchami. V teoretické části provede literární rešerši dané problematiky, věnovat se bude zejména problematice pervazivních vývojových poruch, využití nácviku dovedností za pomoci videa v zahraničí, videoscénářů v České republice a vývojem hry u dětí intaktních a dětí s pervazivními vývojovými poruchami. Praktická část bude tvořena výsledky vlastního výzkumu provedeného v mateřské škole s dětmi s pervazivními vývojovými poruchami ve věku 3 - 7 let. Výzkumný vzorek se bude skládat z 6 - 10 dětí a doba výzkumu bude 3 - 4 měsíce. Cílem výzkumu je zjistit možné praktické využití metody nácviku hry pomocí videoscénářů v prostředí mateřské školy. Součást práce budou konkrétní doporučení, zpracování základní metodiky využitelné v praxi a propojenost s rodinným systémem. Dosažené výsledky budou využitelné v praxi u pedagogických pracovníků mateřských škol, pracovníků rané péče, dalších pracovníků v pomáhajících profesích a rodin s dětmi s pervazivními vývojovými poruchami.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své práci zabývat metodu nácviku hry pomocí videoscénářů u dětí s pervazivními vývojovými poruchami. V teoretické části provede literární rešerši dané problematiky, věnovat se bude zejména problematice pervazivních vývojových poruch, využití nácviku dovedností za pomoci videa v zahraničí, videoscénářů v České republice a vývojem hry u dětí intaktních a dětí s pervazivními vývojovými poruchami. Praktická část bude tvořena výsledky vlastního výzkumu provedeného v mateřské škole s dětmi s pervazivními vývojovými poruchami ve věku 3 - 7 let. Výzkumný vzorek se bude skládat z 6 - 10 dětí a doba výzkumu bude 3 - 4 měsíce. Cílem výzkumu je zjistit možné praktické využití metody nácviku hry pomocí videoscénářů v prostředí mateřské školy. Součást práce budou konkrétní doporučení, zpracování základní metodiky využitelné v praxi a propojenost s rodinným systémem. Dosažené výsledky budou využitelné v praxi u pedagogických pracovníků mateřských škol, pracovníků rané péče, dalších pracovníků v pomáhajících profesích a rodin s dětmi s pervazivními vývojovými poruchami.
Seznam doporučené literatury
- KENNEDY, Hilary., Miriam. LANDOR a Liz. TODD. Video interaction guidance: a relationship-based intervention to promote attunement, empathy, and wellbeing. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2011. ISBN 978-1-84905-180-4.
- BAGAIOLO, Leila F, Jair de J MARI, Daniela BORDINI, et al., 2016. Procedures and compliance of a video modeling applied behavior analysis intervention for Brazilian parents of children with autism spectrum disorders. Autism. 21(5), 603-610. DOI: 10.1177/1362361316677718. ISSN 1362-3613. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1362361316677718
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-802-4621-531.
- THOROVÁ, Kateřina, 2016. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
- SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING, 2011. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-898-2.
- STRAUSSOVÁ, Romana a Monika KNOTKOVÁ. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: jak začít a proč. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0002-4.
- SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 2. Praha: Portál, 2004. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8964-X.
- BEYER, Jannik a Lone GAMMELTOFT, 2006. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. Praha: Portál. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-736-7157-3.
Seznam doporučené literatury
- KENNEDY, Hilary., Miriam. LANDOR a Liz. TODD. Video interaction guidance: a relationship-based intervention to promote attunement, empathy, and wellbeing. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2011. ISBN 978-1-84905-180-4.
- BAGAIOLO, Leila F, Jair de J MARI, Daniela BORDINI, et al., 2016. Procedures and compliance of a video modeling applied behavior analysis intervention for Brazilian parents of children with autism spectrum disorders. Autism. 21(5), 603-610. DOI: 10.1177/1362361316677718. ISSN 1362-3613. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1362361316677718
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-802-4621-531.
- THOROVÁ, Kateřina, 2016. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
- SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING, 2011. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-898-2.
- STRAUSSOVÁ, Romana a Monika KNOTKOVÁ. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: jak začít a proč. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0002-4.
- SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 2. Praha: Portál, 2004. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8964-X.
- BEYER, Jannik a Lone GAMMELTOFT, 2006. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. Praha: Portál. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-736-7157-3.