Práce se se zabývá ego-obrannými mechanismy u studentů středních škol a jejich vývojem. Teoretická část představuje pojem "ego-obranné mechanismy", uvádí situace, v nichž jsou používány, a rozebírá jejich typy. Dále poskytuje přehled o metodologii při zkoumání ego-obranných mechanismů a o příbuzných výzkumech, které jsou s ego-obrannými mechanismy spojeny. V další části se práce zabývá zkoumáním změn používání ego-obranných mechanismů v souvislosti s vývojem osobnosti. Celá práce směřuje k rozboru ego-obranných mechanismů, které používají žáci středních škol. Poskytuje přehled o zátěžových situacích, které právě ego-obranné mechanismy vyvolávají. V empirické části se práce zabývá rozdíly únikových strategií, které používají žáci středních škol s maturitou a žáci nematuritních oborů.
Anotace v angličtině
This works deals with high school students, their usage of defense mechanisms and their development. Theoretical part deals with what exactly defense mechanisms are, in which situations they are used and the distinction among them. Furthermore, the theoretical part includes list of methodology used in research of defense mechanisms and other researches connected with defense mechanisms. The next part is aimed defense mechanisms connected with evolution of human personality. At the end of the theoretical part we dealt with frustration, stressfull situations, their distinction and which of these situations can be seen in life of a high school student. In the practical part we dealt with research design, problems connected with our research, goals of the research - detection of used defense mechanisms in stressful situations or in other difficult life situations as well as comparison of used defense mechanisms among high students either with or without graduation.
Klíčová slova
ego-obranné mechanismy, zátěžové situace, studenti střední školy, osobnost a její vývoj
Klíčová slova v angličtině
defense mechanisms, stressfull situations, high schol students, personality and its development
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se se zabývá ego-obrannými mechanismy u studentů středních škol a jejich vývojem. Teoretická část představuje pojem "ego-obranné mechanismy", uvádí situace, v nichž jsou používány, a rozebírá jejich typy. Dále poskytuje přehled o metodologii při zkoumání ego-obranných mechanismů a o příbuzných výzkumech, které jsou s ego-obrannými mechanismy spojeny. V další části se práce zabývá zkoumáním změn používání ego-obranných mechanismů v souvislosti s vývojem osobnosti. Celá práce směřuje k rozboru ego-obranných mechanismů, které používají žáci středních škol. Poskytuje přehled o zátěžových situacích, které právě ego-obranné mechanismy vyvolávají. V empirické části se práce zabývá rozdíly únikových strategií, které používají žáci středních škol s maturitou a žáci nematuritních oborů.
Anotace v angličtině
This works deals with high school students, their usage of defense mechanisms and their development. Theoretical part deals with what exactly defense mechanisms are, in which situations they are used and the distinction among them. Furthermore, the theoretical part includes list of methodology used in research of defense mechanisms and other researches connected with defense mechanisms. The next part is aimed defense mechanisms connected with evolution of human personality. At the end of the theoretical part we dealt with frustration, stressfull situations, their distinction and which of these situations can be seen in life of a high school student. In the practical part we dealt with research design, problems connected with our research, goals of the research - detection of used defense mechanisms in stressful situations or in other difficult life situations as well as comparison of used defense mechanisms among high students either with or without graduation.
Klíčová slova
ego-obranné mechanismy, zátěžové situace, studenti střední školy, osobnost a její vývoj
Klíčová slova v angličtině
defense mechanisms, stressfull situations, high schol students, personality and its development
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky zaměřená na oblast zátěžových situací v adolescenci a ego-obranných mechanismů a jejich ontogeneze. 2. Charakteristika výzkumného pole, stanovení základních cílů práce. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké ego-obranné mechanismy používají adolescenti v zátěžových situacích a jak se liší tyto ego-obranné mechanismy u žáků učňovských oborů a u žáků maturitních oborů. 3. Koncepce výzkumného designu: formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. 4. Výběr výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 160 adolescentů - žáků 1. - 3. ročníků učňovských a maturitních oborů. 5. Výběr vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použit bude český překlad standardizovaného výzkumného nástroje Test obranných mechanismů ega. 6. Provedení předvýzkumu, stanovení optimálního času pro práci s výzkumnými nástroji. 7. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na zjištění obranných mechanismů ega u adolescentů a na jejich porovnání u žáků učňovských a maturitních studijních oborů. 8. Digitalizace získaných dat a jejich vyhodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 9. Formulace výsledků, jejich interpretace a diskuse se zaměřením na zvládání zátěžových situací u adolescentní mládeže. 10. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. Využití poznatků ve výchovném působení. 11. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky zaměřená na oblast zátěžových situací v adolescenci a ego-obranných mechanismů a jejich ontogeneze. 2. Charakteristika výzkumného pole, stanovení základních cílů práce. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké ego-obranné mechanismy používají adolescenti v zátěžových situacích a jak se liší tyto ego-obranné mechanismy u žáků učňovských oborů a u žáků maturitních oborů. 3. Koncepce výzkumného designu: formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. 4. Výběr výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 160 adolescentů - žáků 1. - 3. ročníků učňovských a maturitních oborů. 5. Výběr vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použit bude český překlad standardizovaného výzkumného nástroje Test obranných mechanismů ega. 6. Provedení předvýzkumu, stanovení optimálního času pro práci s výzkumnými nástroji. 7. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na zjištění obranných mechanismů ega u adolescentů a na jejich porovnání u žáků učňovských a maturitních studijních oborů. 8. Digitalizace získaných dat a jejich vyhodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 9. Formulace výsledků, jejich interpretace a diskuse se zaměřením na zvládání zátěžových situací u adolescentní mládeže. 10. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. Využití poznatků ve výchovném působení. 11. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
FREUD, Sigmund a James STRACHEY. The ego and the id. New York: Norton, [1989]. ISBN 0393001423.
FREUD, Anna. Já a obranné mechanismy. Praha: Portál, 2006. Spektrum (Portál). ISBN 80-7367-084-4.
KAŠČÁKOVÁ, Natália. Obranné mechanizmy z psychoanalytického, etologického a evolučno-biologického aspektu. Vydavaťelstvo F, 2007. ISBN 80-88952-41-7.
ATKINSONOVÁ, Rita.L. Psychologie. Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X
STEINER, John. Psychická útočiště: patologické organizace u psychotických, neurotických a hraničních pacientů. Přeložil Eva KLIMENTOVÁ. Praha: Triton, 2018. Psychoanalytická knihovna. ISBN 978-80-7553-458-3.
KAST, Verena. Úzkost a její smysl. Praha: Portál, 2012. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-0160-1.
CRAMER, Phebe. Protecting the self: defense mechanisms in action. New York: Guilford Press, c2006. ISBN 9781593852986.
BURGO, Joseph. Why Do I Do That?: Psychological Defense Mechanisms. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2012. ISBN 1475231075.
BLACKMAN, Jerome S. 101 defenses: how the mind shields itself. New York: Brunner-Routledge, 2004. ISBN 0415946956.
COOK, Amber M. Defense Mechanisms: The Power of Crisis. CreateSpace Independent Publishing Platform , 2013, ISBN 1490580042.
GREEN, John. The fault in our stars. New York: Penguin Books, c2012. ISBN 978-0-14-242417-9.
LAUGHLIN, H. P. The ego and its defenses. New York: Appleton-Century-Crofts, [1970]. ISBN 0390541052.
VAILLANT, George E. Ego mechanisms of defense: a guide for clinicians and researchers. Washington: American Psychiatric Press, 1992. ISBN 0-88048-404-7.
Seznam doporučené literatury
FREUD, Sigmund a James STRACHEY. The ego and the id. New York: Norton, [1989]. ISBN 0393001423.
FREUD, Anna. Já a obranné mechanismy. Praha: Portál, 2006. Spektrum (Portál). ISBN 80-7367-084-4.
KAŠČÁKOVÁ, Natália. Obranné mechanizmy z psychoanalytického, etologického a evolučno-biologického aspektu. Vydavaťelstvo F, 2007. ISBN 80-88952-41-7.
ATKINSONOVÁ, Rita.L. Psychologie. Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X
STEINER, John. Psychická útočiště: patologické organizace u psychotických, neurotických a hraničních pacientů. Přeložil Eva KLIMENTOVÁ. Praha: Triton, 2018. Psychoanalytická knihovna. ISBN 978-80-7553-458-3.
KAST, Verena. Úzkost a její smysl. Praha: Portál, 2012. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-0160-1.
CRAMER, Phebe. Protecting the self: defense mechanisms in action. New York: Guilford Press, c2006. ISBN 9781593852986.
BURGO, Joseph. Why Do I Do That?: Psychological Defense Mechanisms. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2012. ISBN 1475231075.
BLACKMAN, Jerome S. 101 defenses: how the mind shields itself. New York: Brunner-Routledge, 2004. ISBN 0415946956.
COOK, Amber M. Defense Mechanisms: The Power of Crisis. CreateSpace Independent Publishing Platform , 2013, ISBN 1490580042.
GREEN, John. The fault in our stars. New York: Penguin Books, c2012. ISBN 978-0-14-242417-9.
LAUGHLIN, H. P. The ego and its defenses. New York: Appleton-Century-Crofts, [1970]. ISBN 0390541052.
VAILLANT, George E. Ego mechanisms of defense: a guide for clinicians and researchers. Washington: American Psychiatric Press, 1992. ISBN 0-88048-404-7.