Tématem této diplomové práce je využití pracovních listů na 1. stupni základní školy. Práce je rozdělena na 2 části - teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabýváme environmentální výchovou, využitím environmentální výchovy na 1. stupni základní školy, a také zařazením environmentální výchovy v RVP ZV. Dále se zaobíráme problematikou odpadů, hlavně recyklací, nebo vývojovou psychologií dítěte mladšího školního věku. V neposlední řadě se zaměřujeme na pracovní listy ve vyučovacím procesu a jejich tvorbu.
V praktické části se zabýváme vytvořením a následným představením nabídky pracovních listů, včetně metodických pokynů pro pedagogy, které jsou zaměřeny na téma recyklace a šetření přírody. Nakonec ověřujeme efektivitu aplikace pracovních listů na základních školách.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is the use of worksheets at the first stage of elementary school. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part we deal with environmental education, using environmental education at the first stage of elementary school, and also with the inclusion of environmental education in the Framework Educational Programme for Basic Education . We also deal with the issue of waste, mainly recycling, or the developmental psychology of a younger school age. Last but not least, we focus on worksheets in the teaching process and their creation.
In the practical part we deal with a creation and subsequent presentation of the offer of worksheets, including methodological instructions for educators, which are focused on the topic of recycling and nature conservation. Finally, we verify the effectiveness of application worksheets at elementary schools.
Klíčová slova
Pracovní listy, environmentální výchova, základní škola, mladší školní věk, problematika odpadů, recyklace.
Tématem této diplomové práce je využití pracovních listů na 1. stupni základní školy. Práce je rozdělena na 2 části - teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabýváme environmentální výchovou, využitím environmentální výchovy na 1. stupni základní školy, a také zařazením environmentální výchovy v RVP ZV. Dále se zaobíráme problematikou odpadů, hlavně recyklací, nebo vývojovou psychologií dítěte mladšího školního věku. V neposlední řadě se zaměřujeme na pracovní listy ve vyučovacím procesu a jejich tvorbu.
V praktické části se zabýváme vytvořením a následným představením nabídky pracovních listů, včetně metodických pokynů pro pedagogy, které jsou zaměřeny na téma recyklace a šetření přírody. Nakonec ověřujeme efektivitu aplikace pracovních listů na základních školách.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is the use of worksheets at the first stage of elementary school. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part we deal with environmental education, using environmental education at the first stage of elementary school, and also with the inclusion of environmental education in the Framework Educational Programme for Basic Education . We also deal with the issue of waste, mainly recycling, or the developmental psychology of a younger school age. Last but not least, we focus on worksheets in the teaching process and their creation.
In the practical part we deal with a creation and subsequent presentation of the offer of worksheets, including methodological instructions for educators, which are focused on the topic of recycling and nature conservation. Finally, we verify the effectiveness of application worksheets at elementary schools.
Klíčová slova
Pracovní listy, environmentální výchova, základní škola, mladší školní věk, problematika odpadů, recyklace.
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě prostudovaných zdrojů vypracovat teoretickou část diplomové práce. Zaměřit se na problematiku odpadů a nakládání s nimi, environmentální výchovu na 1. stupni základní školy a vývojová specifika dítěte mladšího školního věku. V praktické části předložit nabídku pracovních listů zaměřenou na rozšiřování znalostí v oblasti recyklace odpadů a předcházení jejich vzniku. Pracovní listy doplnit o metodické postupy pro pedagogy. Ověřit pracovní listy v prostředí základní školy (min 10 škol).
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě prostudovaných zdrojů vypracovat teoretickou část diplomové práce. Zaměřit se na problematiku odpadů a nakládání s nimi, environmentální výchovu na 1. stupni základní školy a vývojová specifika dítěte mladšího školního věku. V praktické části předložit nabídku pracovních listů zaměřenou na rozšiřování znalostí v oblasti recyklace odpadů a předcházení jejich vzniku. Pracovní listy doplnit o metodické postupy pro pedagogy. Ověřit pracovní listy v prostředí základní školy (min 10 škol).
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J. et al. (2011). Environmentální výchova. In: PASTOROVÁ, M. et al. (2011). Doporučené očekávané výstupy. VÚP, Praha
ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. MŽP.
MÁCHAL, A. (2010). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno.
ČINČERA et al. (2017). Environmentální výchova z pohledu učitelů. BEZK, Masarykova univerzita, Agentura koniklec.
ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova od cílů k prostředkům. Paido, Brno.
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno.
VÁGNEROVÁ, M. (2012). Vývovjová psychologie - dětství a dospívání. Karolinum, Praha.
SKALKOVÁ, J. (2013). Obecná didaktika. Grada, Praha.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J. et al. (2011). Environmentální výchova. In: PASTOROVÁ, M. et al. (2011). Doporučené očekávané výstupy. VÚP, Praha
ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. MŽP.
MÁCHAL, A. (2010). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno.
ČINČERA et al. (2017). Environmentální výchova z pohledu učitelů. BEZK, Masarykova univerzita, Agentura koniklec.
ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova od cílů k prostředkům. Paido, Brno.
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno.
VÁGNEROVÁ, M. (2012). Vývovjová psychologie - dětství a dospívání. Karolinum, Praha.
SKALKOVÁ, J. (2013). Obecná didaktika. Grada, Praha.