Podstatou této práce je zhodnocení využitelnosti potencionálu nabízející informační a komunikační technologie v podobě nástrojů využitelných pedagogem při vyučovacích jednotkách. Zhodnocení vychází z průzkumů založených na poznatcích z teoretické části diplomové práce. Výzkum byl zaměřen na vzorek 12 základních škol, s oblastí zájmu na výuku prvního stupně. Na vybraných institutech byla provedena inspekce ve smyslu sumarizace všech školou dostupných informačních a komunikačních technologií společně s materiálovou a duševní podporou pedagogů ze strany vedení jednotlivých škol. Vyučující prvního stupně se společně s žáky stali respondenty v dotazníkovém průzkumu, z něhož byly získána základní data potřebná pro následnou analýzu. Závěrečné vyhodnocení celkového souboru dat obsahuje míru využití potencionálu ICT na sledovaných školách.
Anotace v angličtině
The essence of this thesis is evaluation of potentional usability of offering and comunicating technologies in appearance of tools usable by pedagogue during lessons. Evaluation proceeds from research based on knowledge of teoretic part of my thesis. Research was focused on sample of 12 elementary schools, with interest on first grade teaching . On selected institutions was made inspection pursuant to sumarization of all school accessible information and comunication technologies with the material and mental support from teachers/pedagogues of school managements. First grade teachers/pedagogues and students all became respondents in questionnaire research, from which were taken the basic facts, needed for following analyse. Final evaluation of total data aggregate consists measure of usability of ICT potentional on monitored elementary schools.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, technika, pedagog, učitel, školství, vyučovací hodina, dotazník, respondent, žák, škola
Klíčová slova v angličtině
information and communication technologies, technology, pedagogue, teacher, education, lesson, questionnaire, respondent, student, school
Rozsah průvodní práce
93 s. (136 521 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Podstatou této práce je zhodnocení využitelnosti potencionálu nabízející informační a komunikační technologie v podobě nástrojů využitelných pedagogem při vyučovacích jednotkách. Zhodnocení vychází z průzkumů založených na poznatcích z teoretické části diplomové práce. Výzkum byl zaměřen na vzorek 12 základních škol, s oblastí zájmu na výuku prvního stupně. Na vybraných institutech byla provedena inspekce ve smyslu sumarizace všech školou dostupných informačních a komunikačních technologií společně s materiálovou a duševní podporou pedagogů ze strany vedení jednotlivých škol. Vyučující prvního stupně se společně s žáky stali respondenty v dotazníkovém průzkumu, z něhož byly získána základní data potřebná pro následnou analýzu. Závěrečné vyhodnocení celkového souboru dat obsahuje míru využití potencionálu ICT na sledovaných školách.
Anotace v angličtině
The essence of this thesis is evaluation of potentional usability of offering and comunicating technologies in appearance of tools usable by pedagogue during lessons. Evaluation proceeds from research based on knowledge of teoretic part of my thesis. Research was focused on sample of 12 elementary schools, with interest on first grade teaching . On selected institutions was made inspection pursuant to sumarization of all school accessible information and comunication technologies with the material and mental support from teachers/pedagogues of school managements. First grade teachers/pedagogues and students all became respondents in questionnaire research, from which were taken the basic facts, needed for following analyse. Final evaluation of total data aggregate consists measure of usability of ICT potentional on monitored elementary schools.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, technika, pedagog, učitel, školství, vyučovací hodina, dotazník, respondent, žák, škola
Klíčová slova v angličtině
information and communication technologies, technology, pedagogue, teacher, education, lesson, questionnaire, respondent, student, school
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části je přiblížit co se skrývá pod zkratkou ICT obecně. Dále je zaměření na historii ICT ve školství a rozdělení ICT podle využití. Na závěr 1.teoretické části zamyšlení se nad budoucností ICT v pedagogice. 2.teoretická část je zaměřena na současné možnosti vzdělávání pedagogů v oboru ICT, jako jsou školení a kurzy. Praktická část obsahuje "inspekci" několika vybraných škol za účelem zjištění vybavenosti institutů z hlediska ICT a analýzu dotazníkového šetření.
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části je přiblížit co se skrývá pod zkratkou ICT obecně. Dále je zaměření na historii ICT ve školství a rozdělení ICT podle využití. Na závěr 1.teoretické části zamyšlení se nad budoucností ICT v pedagogice. 2.teoretická část je zaměřena na současné možnosti vzdělávání pedagogů v oboru ICT, jako jsou školení a kurzy. Praktická část obsahuje "inspekci" několika vybraných škol za účelem zjištění vybavenosti institutů z hlediska ICT a analýzu dotazníkového šetření.
Seznam doporučené literatury
SLAVÍK, Jan a Jaroslav NOVÁK. Počítač jako pomocník učitele: efektivní práce s informacemi ve škole. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-149-5.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
PRŮCHA, Jiří. Moderní vzdělávací technologie. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-01-1.
ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5123-2.
KLEMENT, Milan, Jiří DOSTÁL, Jan KUBRICKÝ a Květoslav BÁRTEK. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5092-6.
ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-858-1.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. V Brně: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3749-9.
DOSTÁL, Jiří, ed. Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2941-0.
PŮBALOVÁ, Ludmila. Problematika ICT ve vzdělávání. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2011. ISBN 978-80-87472-19-4.
LACINA, Lubor, Petr ROZMAHEL a Jitka KOMINÁCKÁ. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-067-7.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
MANĚNOVÁ, Martina. Vliv ICT na práci učitele 1. stupně základní školy. Praha: Extrasystem Praha, 2012. ISBN 978-80-87570-09-8.
ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-858-1.
ČERNÝ, Michal, Zuzana HOSTAŠOVÁ, Stanislav HOŠEK, et al. Tablet ve školní praxi. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-02-6.
ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7.
Seznam doporučené literatury
SLAVÍK, Jan a Jaroslav NOVÁK. Počítač jako pomocník učitele: efektivní práce s informacemi ve škole. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-149-5.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
PRŮCHA, Jiří. Moderní vzdělávací technologie. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-01-1.
ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5123-2.
KLEMENT, Milan, Jiří DOSTÁL, Jan KUBRICKÝ a Květoslav BÁRTEK. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5092-6.
ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-858-1.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. V Brně: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3749-9.
DOSTÁL, Jiří, ed. Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2941-0.
PŮBALOVÁ, Ludmila. Problematika ICT ve vzdělávání. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2011. ISBN 978-80-87472-19-4.
LACINA, Lubor, Petr ROZMAHEL a Jitka KOMINÁCKÁ. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-067-7.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
MANĚNOVÁ, Martina. Vliv ICT na práci učitele 1. stupně základní školy. Praha: Extrasystem Praha, 2012. ISBN 978-80-87570-09-8.
ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-858-1.
ČERNÝ, Michal, Zuzana HOSTAŠOVÁ, Stanislav HOŠEK, et al. Tablet ve školní praxi. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-02-6.
ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7.