Bakalářská práce je zaměřena na možné způsoby a principy vnímání dramatického díla a divadelního prostředí. Hlavním tématem je vnímání divadelního představení dítětem předškolního věku a to jak jej ovlivňuje. Tento vliv je pozorován prostřednictvím reakcí dětí na absolvovaná představení regionálních divadel, jejichž představení jsou primárně zaměřena na recipienty předškolního věku.
Teoretická část práce je zaměřena na vytvoření slovního aparátu, který je v kontextu mladého diváka. Obsahuje základní divadelní pojmosloví s potřebnou odbočkou ke zvolenému žánru, kterým je pohádka a zároveň připravuje dostačující zázemí pro vlastní "výzkum" cílového publika.
Praktická část vychází z rozhovorů s tvůrci představení, pedagogy, dětmi - diváky a především z pozorování dětského diváka a jejich zpětné vazby.
Cílem bakalářské práce je zpracování získaných podkladů vycházejících ze současné praxe na divadelních scénách pro děti a mládež a nastolení možných řešení v problematice umělecké činnosti směrem k takovému recipientovi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on possible ways and principles of perception of dramatic work and theater environment. The main theme is the perception of a theater performance of a child of pre-school age and how it influences the child. This influence is observed through children's reactions to the presentation of regional theaters.
The theoretical part of the thesis is focused on creating a verbal apparatus that is in the context of a young viewer. It contains the basic theatrical terminology with the necessary turning to the chosen genre, which is a fairy tale and prepares sufficient background for its own "research" of the target audience.
The practical part is based on interviews with performers, teachers, children - viewers and especially from observation of child viewer and feedback.
The aim of the bachelor thesis is to elaborate the acquired data based on current practice on theater scenes for children and youth and to introduce possible solutions to the issue of artistic activity towards such recipient.
Klíčová slova
Divadlo pro děti, pohádka, předškolní věk, divák, dramatické dílo.
Klíčová slova v angličtině
Theatre for children, fairy tale, pre-school age, spectator, a dramatic work.
Rozsah průvodní práce
55 s. (79 915 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na možné způsoby a principy vnímání dramatického díla a divadelního prostředí. Hlavním tématem je vnímání divadelního představení dítětem předškolního věku a to jak jej ovlivňuje. Tento vliv je pozorován prostřednictvím reakcí dětí na absolvovaná představení regionálních divadel, jejichž představení jsou primárně zaměřena na recipienty předškolního věku.
Teoretická část práce je zaměřena na vytvoření slovního aparátu, který je v kontextu mladého diváka. Obsahuje základní divadelní pojmosloví s potřebnou odbočkou ke zvolenému žánru, kterým je pohádka a zároveň připravuje dostačující zázemí pro vlastní "výzkum" cílového publika.
Praktická část vychází z rozhovorů s tvůrci představení, pedagogy, dětmi - diváky a především z pozorování dětského diváka a jejich zpětné vazby.
Cílem bakalářské práce je zpracování získaných podkladů vycházejících ze současné praxe na divadelních scénách pro děti a mládež a nastolení možných řešení v problematice umělecké činnosti směrem k takovému recipientovi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on possible ways and principles of perception of dramatic work and theater environment. The main theme is the perception of a theater performance of a child of pre-school age and how it influences the child. This influence is observed through children's reactions to the presentation of regional theaters.
The theoretical part of the thesis is focused on creating a verbal apparatus that is in the context of a young viewer. It contains the basic theatrical terminology with the necessary turning to the chosen genre, which is a fairy tale and prepares sufficient background for its own "research" of the target audience.
The practical part is based on interviews with performers, teachers, children - viewers and especially from observation of child viewer and feedback.
The aim of the bachelor thesis is to elaborate the acquired data based on current practice on theater scenes for children and youth and to introduce possible solutions to the issue of artistic activity towards such recipient.
Klíčová slova
Divadlo pro děti, pohádka, předškolní věk, divák, dramatické dílo.
Klíčová slova v angličtině
Theatre for children, fairy tale, pre-school age, spectator, a dramatic work.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem 5A/2017, pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu a pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Vypracovat teoretickou část: vytvořit slovník a základní pojmy potřebné pro BP (zaměření na divadlo, pohádku a recipienta).
4. Připravit a zpracovat praktickou část: vytvořit a zpracovat podklady pro vlastní BP (práce s uměleckou i odbornou literaturou, rozhovor s vybranými tvůrci a pedagogy, vlastní recepce vybraných inscenací, pozorování a práce s dětským divákem).
5. Zpracovat získané podklady a řešení stanovené problematiky, vlastní komentář na základě praktického výzkumu a předchozích poznatků.
6. Závěr a možná řešení (postupy) v umělecké činnosti směrem k dětskému recipientovi, přílohy a dokumentace z práce s dětmi (v kontextu výzkumu a konkrétního představení).
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem 5A/2017, pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu a pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Vypracovat teoretickou část: vytvořit slovník a základní pojmy potřebné pro BP (zaměření na divadlo, pohádku a recipienta).
4. Připravit a zpracovat praktickou část: vytvořit a zpracovat podklady pro vlastní BP (práce s uměleckou i odbornou literaturou, rozhovor s vybranými tvůrci a pedagogy, vlastní recepce vybraných inscenací, pozorování a práce s dětským divákem).
5. Zpracovat získané podklady a řešení stanovené problematiky, vlastní komentář na základě praktického výzkumu a předchozích poznatků.
6. Závěr a možná řešení (postupy) v umělecké činnosti směrem k dětskému recipientovi, přílohy a dokumentace z práce s dětmi (v kontextu výzkumu a konkrétního představení).
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. Praha: Artama, 1993. 68 s. ISBN 80-7068-063-6.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Praha: H&H, 1999. 362 s. ISBN 80-86022-16-1.
PAVIS, Patrice. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. 493 s. ISBN 80-7008-157-0.
PAVLOVSKÝ, Petr a kol. Základní pojmy divadla: Teatrologický slovník. Praha: Libri & Národní divadlo, 2004. 350 s. ISBN 80-7277-194-9.
RICHTER, Luděk: Pohádka... ...a divadlo. DDD Praha, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
RICHTER, Luděk: Co je co v pohádce (Pohádkové reálie). Praha, DDD 2004. ISBN 80-902975-3-6.
RICHTER, Luděk: O divadle (nejen) pro děti. Praha, DDD 2006. ISBN 80-902975-6-0.
RICHTER, Luděk: Od pohádky... ...k pohádce.- Praha, DDD 2004. ISBN 80-902975-4-4.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. Praha: Artama, 1993. 68 s. ISBN 80-7068-063-6.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Praha: H&H, 1999. 362 s. ISBN 80-86022-16-1.
PAVIS, Patrice. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. 493 s. ISBN 80-7008-157-0.
PAVLOVSKÝ, Petr a kol. Základní pojmy divadla: Teatrologický slovník. Praha: Libri & Národní divadlo, 2004. 350 s. ISBN 80-7277-194-9.
RICHTER, Luděk: Pohádka... ...a divadlo. DDD Praha, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
RICHTER, Luděk: Co je co v pohádce (Pohádkové reálie). Praha, DDD 2004. ISBN 80-902975-3-6.
RICHTER, Luděk: O divadle (nejen) pro děti. Praha, DDD 2006. ISBN 80-902975-6-0.
RICHTER, Luděk: Od pohádky... ...k pohádce.- Praha, DDD 2004. ISBN 80-902975-4-4.