Tato bakalářská práce je zaměřena na úroveň znalostí a informovanosti seniorů o možnostech sociální rehabilitace. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části popisuji základní pojmy v oblasti stárnutí a stáří, důsledky stárnutí. Další kapitola je zaměřena na charakteristiku gerontagogiky, popisuji specifika vzdělávání seniorů a didaktické zásady ve stáří. V neposlední řadě se dále zaměřuji na sociální rehabilitaci a její možnosti. Poslední kapitola je zaměřena na domovy pro seniory. Empirická část má za cíl zmapovat znalost a informovanost seniorů o možnostech sociální rehabilitace a to pomocí realizovaného kvantitativního výzkumného šetření v podobě dotazníku. Cílem práce bylo zjistit, jaká je úroveň znalostí a informovanosti seniorů o možnostech sociální rehabilitace.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the level of knowledge and awareness of seniors about the possibilities of social rehabilitation. Bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part I describe the basic concepts in the field of aging and old age, the effects of aging. The next chapter is focused on the characteristics of education of seniors , I describe the specifics of the education of the elderly and didactic principles in old age. Last but not least, further focus on social rehabilitation and its possibilities. The last chapter is focused on homes for the elderly. The empirical part aims to map the knowledge and awareness of seniors about the possibilities of social rehabilitation and that using the realized quantitative research in the form of a questionnaire. The objective of this work was to find out what is the level of knowledge and awareness of seniors about the possibilities of social rehabilitation.
Klíčová slova
sociální rehabilitace, stáří a stárnutí, domovy pro seniory, vzdělávání seniorů
Klíčová slova v angličtině
social rehabilitation, age and ageing, homes for the elderly, senior education
Rozsah průvodní práce
60 s. (90 532 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na úroveň znalostí a informovanosti seniorů o možnostech sociální rehabilitace. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části popisuji základní pojmy v oblasti stárnutí a stáří, důsledky stárnutí. Další kapitola je zaměřena na charakteristiku gerontagogiky, popisuji specifika vzdělávání seniorů a didaktické zásady ve stáří. V neposlední řadě se dále zaměřuji na sociální rehabilitaci a její možnosti. Poslední kapitola je zaměřena na domovy pro seniory. Empirická část má za cíl zmapovat znalost a informovanost seniorů o možnostech sociální rehabilitace a to pomocí realizovaného kvantitativního výzkumného šetření v podobě dotazníku. Cílem práce bylo zjistit, jaká je úroveň znalostí a informovanosti seniorů o možnostech sociální rehabilitace.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the level of knowledge and awareness of seniors about the possibilities of social rehabilitation. Bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part I describe the basic concepts in the field of aging and old age, the effects of aging. The next chapter is focused on the characteristics of education of seniors , I describe the specifics of the education of the elderly and didactic principles in old age. Last but not least, further focus on social rehabilitation and its possibilities. The last chapter is focused on homes for the elderly. The empirical part aims to map the knowledge and awareness of seniors about the possibilities of social rehabilitation and that using the realized quantitative research in the form of a questionnaire. The objective of this work was to find out what is the level of knowledge and awareness of seniors about the possibilities of social rehabilitation.
Klíčová slova
sociální rehabilitace, stáří a stárnutí, domovy pro seniory, vzdělávání seniorů
Klíčová slova v angličtině
social rehabilitation, age and ageing, homes for the elderly, senior education
Zásady pro vypracování
V teoretické části se zaměříme na prostudování a interpretaci tématicky zaměřené odborné literatury. Budeme akcentovat pojmy stáří, stárnutí, znalosti, druhy služeb sociální prevence, rehabilitace, terapie, sociální rehabilitace, sociální začlenění, gerontagogika, sociální služby. Cílem praktické části práce bude zjistit úroveň informovanosti seniorů o možnostech sociální rehabilitace a jaký je jejich zájem o tyto služby. Praktická část práce bude realizována prostřednictvím dotazníkového šetření (kvantitativně orientovaný výzkum). Výsledky práce mohou sloužit k prohlubovaní znalostí seniorské popoulace o sociálních rehabilitacích a případné rozšíření nabídky služeb v jejich okolí.
Zásady pro vypracování
V teoretické části se zaměříme na prostudování a interpretaci tématicky zaměřené odborné literatury. Budeme akcentovat pojmy stáří, stárnutí, znalosti, druhy služeb sociální prevence, rehabilitace, terapie, sociální rehabilitace, sociální začlenění, gerontagogika, sociální služby. Cílem praktické části práce bude zjistit úroveň informovanosti seniorů o možnostech sociální rehabilitace a jaký je jejich zájem o tyto služby. Praktická část práce bude realizována prostřednictvím dotazníkového šetření (kvantitativně orientovaný výzkum). Výsledky práce mohou sloužit k prohlubovaní znalostí seniorské popoulace o sociálních rehabilitacích a případné rozšíření nabídky služeb v jejich okolí.
Seznam doporučené literatury
1. ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální
gerontologie: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 263 s. ISBN
978-80-247-3901-4.
2. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. 2. vyd. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9
3. JANKOVSKÝ, Jiří, Jan PFEIFFER a Olga ŠVESTKOVÁ. Vybrané kapitoly z
uceleného systému rehabilitace: v domovech pro seniory. 1. vyd. České
Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2005, 103 s. ISBN
80-704-0826-X.
4. KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, c2009, xxxi,
713 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-7262-657-1.
5. MATOUŠEK, Oldřich. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin
a práce s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 351 s. ISBN 80-736-7002-X.
6. MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování,
hodnocení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 183 s. ISBN 978-80-7367-310-9.
7. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova
univerzita, 2009, 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7
8. REICHEL, Jiří. Kapitoly systematické sociologie.
Praha: Grada, 2008. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-2594-9.
9. SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. 232 s. ISBN 978-80-247-3850-5.
10. VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-905460-7-3.
Seznam doporučené literatury
1. ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální
gerontologie: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 263 s. ISBN
978-80-247-3901-4.
2. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. 2. vyd. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9
3. JANKOVSKÝ, Jiří, Jan PFEIFFER a Olga ŠVESTKOVÁ. Vybrané kapitoly z
uceleného systému rehabilitace: v domovech pro seniory. 1. vyd. České
Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2005, 103 s. ISBN
80-704-0826-X.
4. KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, c2009, xxxi,
713 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-7262-657-1.
5. MATOUŠEK, Oldřich. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin
a práce s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 351 s. ISBN 80-736-7002-X.
6. MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování,
hodnocení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 183 s. ISBN 978-80-7367-310-9.
7. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova
univerzita, 2009, 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7
8. REICHEL, Jiří. Kapitoly systematické sociologie.
Praha: Grada, 2008. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-2594-9.
9. SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. 232 s. ISBN 978-80-247-3850-5.
10. VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-905460-7-3.