Diplomová práce je zaměřena na rozvoj pragmatické a morfologicko-syntaktické jazykové roviny u žáků 1. ročníku základní školy v kontextu narušené komunikační schopnosti a projevů poruchy ADHD.
V teoretické části je na základě analýzy odborné literatury podrobně popsané současné základní vzdělávání, mezilidská komunikace se zaměřením na jazyk a řeč, jazykové roviny řeči, druhy narušené komunikační schopnosti, ontogeneze lidské řeči a logopedická intervence. Nedílnou součástí práce je kapitola pojednávající o poruše ADHD, popsané jsou zejména její etiologie, symptomy, přidružené deficity, možnosti terapie a vliv této poruchy na proces vzdělávání.
Praktická část popisuje a analyticky zpracovává výsledky screeningového šetření, jehož úkolem bylo zjistit úroveň komunikačních schopností se zaměřením se na pragmatickou a morfologicko-syntaktickou jazykovou rovinu řeči u žáků s narušenou komunikační schopností a s projevy poruchy ADHD.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is aimed at the development of a pragmatic and morphological-syntactic language level of 1st grade pupils at elementary schools in the context of impaired communication skills and symptoms of ADHD.
The theoretical part describes in details, referring to the analysis of referencing books, contemporary basic education, interpersonal communication focusing on language and speech, language levels of speech, types of impaired communication skills, ontogenesis of human speech and logopedic intervention. An integral part of the thesis forms a chapter dealing with the ADHD, in particular discussing its etiology, symptoms, associated deficits, therapies and the impact of this disorder on the process of education.
The practical part describes and analyzes the results of a screening survey. Its task was to determine a level of communication abilities, focusing on the pragmatic and morphological- syntactic language level of pupils with an impaired communication ability and symptoms of ADHD.
Klíčová slova
Základní vzdělávání, narušená komunikační schopnost, ADHD
Klíčová slova v angličtině
Basic Education, Impaired Communication Ability, ADHD
Rozsah průvodní práce
90
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na rozvoj pragmatické a morfologicko-syntaktické jazykové roviny u žáků 1. ročníku základní školy v kontextu narušené komunikační schopnosti a projevů poruchy ADHD.
V teoretické části je na základě analýzy odborné literatury podrobně popsané současné základní vzdělávání, mezilidská komunikace se zaměřením na jazyk a řeč, jazykové roviny řeči, druhy narušené komunikační schopnosti, ontogeneze lidské řeči a logopedická intervence. Nedílnou součástí práce je kapitola pojednávající o poruše ADHD, popsané jsou zejména její etiologie, symptomy, přidružené deficity, možnosti terapie a vliv této poruchy na proces vzdělávání.
Praktická část popisuje a analyticky zpracovává výsledky screeningového šetření, jehož úkolem bylo zjistit úroveň komunikačních schopností se zaměřením se na pragmatickou a morfologicko-syntaktickou jazykovou rovinu řeči u žáků s narušenou komunikační schopností a s projevy poruchy ADHD.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is aimed at the development of a pragmatic and morphological-syntactic language level of 1st grade pupils at elementary schools in the context of impaired communication skills and symptoms of ADHD.
The theoretical part describes in details, referring to the analysis of referencing books, contemporary basic education, interpersonal communication focusing on language and speech, language levels of speech, types of impaired communication skills, ontogenesis of human speech and logopedic intervention. An integral part of the thesis forms a chapter dealing with the ADHD, in particular discussing its etiology, symptoms, associated deficits, therapies and the impact of this disorder on the process of education.
The practical part describes and analyzes the results of a screening survey. Its task was to determine a level of communication abilities, focusing on the pragmatic and morphological- syntactic language level of pupils with an impaired communication ability and symptoms of ADHD.
Klíčová slova
Základní vzdělávání, narušená komunikační schopnost, ADHD
Klíčová slova v angličtině
Basic Education, Impaired Communication Ability, ADHD
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou pragmatické a morfologicko-syntaktické jazykové roviny žáků 1. ročníku běžné základní školy v souvislosti s projevy poruchy ADHD. Zaměří se především na porozumění řeči žáků. V teoretické části budou zpracována dílčí témata vztahující se k hlavnímu tématu diplomové práce. Zejména se bude jednat o otázky pragmatické a morfologicko-syntaktické jazykové roviny řeči, narušené komunikační schopnosti a ADHD. Praktickou část budou tvořit výsledky screeningového šetření, ke kterému autorka využije metodu screeningového dotazníku, který vychází z obecně dostupných logopedických a speciálně-pedagogických diagnostických metod. Cílem šetření bude analyzovat, jaký vliv má narušená komunikační schopnost a projevy poruchy ADHD na vývoj pragmatické a morfologicko-syntaktické jazykové roviny a do jaké míry ovlivňuje porozumění řeči žáků. Součástí práce budou doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky. Výzkum bude prováděn v rámci Studentské grantové soutěže č. 43201 SGS/16.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou pragmatické a morfologicko-syntaktické jazykové roviny žáků 1. ročníku běžné základní školy v souvislosti s projevy poruchy ADHD. Zaměří se především na porozumění řeči žáků. V teoretické části budou zpracována dílčí témata vztahující se k hlavnímu tématu diplomové práce. Zejména se bude jednat o otázky pragmatické a morfologicko-syntaktické jazykové roviny řeči, narušené komunikační schopnosti a ADHD. Praktickou část budou tvořit výsledky screeningového šetření, ke kterému autorka využije metodu screeningového dotazníku, který vychází z obecně dostupných logopedických a speciálně-pedagogických diagnostických metod. Cílem šetření bude analyzovat, jaký vliv má narušená komunikační schopnost a projevy poruchy ADHD na vývoj pragmatické a morfologicko-syntaktické jazykové roviny a do jaké míry ovlivňuje porozumění řeči žáků. Součástí práce budou doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky. Výzkum bude prováděn v rámci Studentské grantové soutěže č. 43201 SGS/16.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P. 2011. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada. 1. vyd. ISBN 978-80-247-3853-6.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
HINSHAW, P, S., ELLISON, K. 2016. ADHD What Everyone Needs To Know. New York: Oxford University Press. 2. vyd. ISBN 978-0-19-022379-3.
CHRZANOWSKA, B., ŚWIĘCICKA, J. 2011. Oswoić ADHD. Warszawa: Difin. 2. vyd. ISBN 978-83-7641-303-7.
KEJKLÍČKOVÁ, I. 2016. Vady řeči u dětí. Praha: Grada. 1. vyd. ISBN 978-80-247-3941-0.
KUCHARSKÁ, A. a kol. 2013. Školní speciální pedagog. Praha: Portál. 1. vyd. ISBN 978-80-262-0497-8.
LECHTA, V. a kol. 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. 2. vyd. ISBN 978-80-7367-901-9.
MICHALOVÁ, Z., PEŠATOVÁ, I. a kol. 2015. Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD. Brno: Tribun EU. ISBN 978-80-7414-962-7.
WINCZURA, B. 2015. Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych diagnoza edukacja terapia. Kraków: Impuls. 3. vyd. ISBN 978-83-7850-789-5.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P. 2011. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada. 1. vyd. ISBN 978-80-247-3853-6.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
HINSHAW, P, S., ELLISON, K. 2016. ADHD What Everyone Needs To Know. New York: Oxford University Press. 2. vyd. ISBN 978-0-19-022379-3.
CHRZANOWSKA, B., ŚWIĘCICKA, J. 2011. Oswoić ADHD. Warszawa: Difin. 2. vyd. ISBN 978-83-7641-303-7.
KEJKLÍČKOVÁ, I. 2016. Vady řeči u dětí. Praha: Grada. 1. vyd. ISBN 978-80-247-3941-0.
KUCHARSKÁ, A. a kol. 2013. Školní speciální pedagog. Praha: Portál. 1. vyd. ISBN 978-80-262-0497-8.
LECHTA, V. a kol. 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. 2. vyd. ISBN 978-80-7367-901-9.
MICHALOVÁ, Z., PEŠATOVÁ, I. a kol. 2015. Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD. Brno: Tribun EU. ISBN 978-80-7414-962-7.
WINCZURA, B. 2015. Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych diagnoza edukacja terapia. Kraków: Impuls. 3. vyd. ISBN 978-83-7850-789-5.