Diplomová práce se věnuje problematice narušené komunikační schopnosti sociálně znevýhodněných žáků prvních tříd se zaměřením na specifický logopedický nález a konkrétní poruchy řeči. Teoretická část popisuje problematiku komunikace, jednotlivé jazykové roviny, druhy narušené komunikační schopnosti, specifický logopedický nález. Dále se zabývá odlišnými životními podmínkami a vzděláváním žáků pocházejících z těchto podmínek - legislativním zakotvením, podpůrnými opatřeními. Empirická část je věnována získání a zpracování dat týkajících se narušené komunikační schopnosti specifického logopedického nálezu u dětí z odlišných životních podmínek. Pozornost je věnována zejména foneticko-fonologické a morfologicko-syntaktické rovině.
Anotace v angličtině
The diploma theses is to map the problems of impaired communication skills in a group of socially disadvantaged children from the first grade of primary school, focusing mainly on specific logopedic findings and particular speech problems.
Theoretical part describes the problems of communication, different language levels, types of impaired communications skill and specific logopedic findings. This part also concentrates on education of the pupils coming from different living conditions: legislative embodiment, supportive measures. The empiric part examines the collection and the process of datas regarding the pupils coming from different living conditions with the impaired communication skills in specific logopedic finding. The main focus is on phonetic - phonologigal and morphological and syntactic level.
Klíčová slova
Narušená komunikační schopnost, poruchy řeči, specifický logopedický nález, fonologicko-fonetická rovina, morfologicko-syntaktická rovina, odlišné životní podmínky, první ročník základní školy.
Klíčová slova v angličtině
Impaired communication skill, speech disorders, specific logopedic findings , phonetic - phonological level, morphological and syntactic level, first grade of Primary school.
Rozsah průvodní práce
90
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice narušené komunikační schopnosti sociálně znevýhodněných žáků prvních tříd se zaměřením na specifický logopedický nález a konkrétní poruchy řeči. Teoretická část popisuje problematiku komunikace, jednotlivé jazykové roviny, druhy narušené komunikační schopnosti, specifický logopedický nález. Dále se zabývá odlišnými životními podmínkami a vzděláváním žáků pocházejících z těchto podmínek - legislativním zakotvením, podpůrnými opatřeními. Empirická část je věnována získání a zpracování dat týkajících se narušené komunikační schopnosti specifického logopedického nálezu u dětí z odlišných životních podmínek. Pozornost je věnována zejména foneticko-fonologické a morfologicko-syntaktické rovině.
Anotace v angličtině
The diploma theses is to map the problems of impaired communication skills in a group of socially disadvantaged children from the first grade of primary school, focusing mainly on specific logopedic findings and particular speech problems.
Theoretical part describes the problems of communication, different language levels, types of impaired communications skill and specific logopedic findings. This part also concentrates on education of the pupils coming from different living conditions: legislative embodiment, supportive measures. The empiric part examines the collection and the process of datas regarding the pupils coming from different living conditions with the impaired communication skills in specific logopedic finding. The main focus is on phonetic - phonologigal and morphological and syntactic level.
Klíčová slova
Narušená komunikační schopnost, poruchy řeči, specifický logopedický nález, fonologicko-fonetická rovina, morfologicko-syntaktická rovina, odlišné životní podmínky, první ročník základní školy.
Klíčová slova v angličtině
Impaired communication skill, speech disorders, specific logopedic findings , phonetic - phonological level, morphological and syntactic level, first grade of Primary school.
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce bude problematika narušené komunikační schopnosti sociálně znevýhodněných žáků prvních tříd se zaměřením na specifický logopedický nález a konkrétní poruchy řeči.
V teoretické části budou za pomoci odborných zdrojů zpracovány kapitoly vztahující se k zadanému tématu.
Praktická část bude zaměřena na analýzu narušené komunikační schopnosti specifického logopedického nálezu u žáků sociálně znevýhodněných a konkrétních poruch řeči. Cílem kvantitativního výzkumu bude zmapování problematiky narušené komunikační schopnosti, pomocí screeningového šetření a následného statistického vyhodnocení. Výzkumným vzorkem bude běžná populace dětí prvních tříd v Libereckém kraji. Součástí diplomové práce budou konkrétní závěry vycházející z výsledků screeningového šetření a následná doporučení pro praxi.
Výzkum bude prováděn v rámci studentské grantové soutěže.
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce bude problematika narušené komunikační schopnosti sociálně znevýhodněných žáků prvních tříd se zaměřením na specifický logopedický nález a konkrétní poruchy řeči.
V teoretické části budou za pomoci odborných zdrojů zpracovány kapitoly vztahující se k zadanému tématu.
Praktická část bude zaměřena na analýzu narušené komunikační schopnosti specifického logopedického nálezu u žáků sociálně znevýhodněných a konkrétních poruch řeči. Cílem kvantitativního výzkumu bude zmapování problematiky narušené komunikační schopnosti, pomocí screeningového šetření a následného statistického vyhodnocení. Výzkumným vzorkem bude běžná populace dětí prvních tříd v Libereckém kraji. Součástí diplomové práce budou konkrétní závěry vycházející z výsledků screeningového šetření a následná doporučení pro praxi.
Výzkum bude prováděn v rámci studentské grantové soutěže.
Seznam doporučené literatury
FISHER, S., ŠKODA, J., a kol., 2014. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton. ISBN 978 80-7387-792-7.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vydání. Praha: Paido. ISBN 978 80-7315-185-0.
HARRISOVÁ, M., 2014. Racial disproportionality in child welfare. Chichester: Columbia University Press. ISBN 978-0231150477.
HELUS, Z., 2015. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přep. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4674-6.
KRIDEL, A., a kol., 2010. Encyclopedia of curriculum studies. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications. ISBN 978-1-4129-5883-7.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H., 2014. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. 2. vydání. Praha: Portál, 2014.
ISBN 978-80-262-0522-7.
MCCOYOVÁ, M., KEENOVÁ, S., 2014. Child abuse and neglect. New York: Psychology Press. ISBN 978-0-203-12069-9.
TOMICKÁ, V., 2006. Speciálně pedagogické metody využitelné v logopedické i speciálně pedagogické praxi. 1. vydání. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7372-106-6.
Seznam doporučené literatury
FISHER, S., ŠKODA, J., a kol., 2014. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton. ISBN 978 80-7387-792-7.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vydání. Praha: Paido. ISBN 978 80-7315-185-0.
HARRISOVÁ, M., 2014. Racial disproportionality in child welfare. Chichester: Columbia University Press. ISBN 978-0231150477.
HELUS, Z., 2015. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přep. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4674-6.
KRIDEL, A., a kol., 2010. Encyclopedia of curriculum studies. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications. ISBN 978-1-4129-5883-7.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H., 2014. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. 2. vydání. Praha: Portál, 2014.
ISBN 978-80-262-0522-7.
MCCOYOVÁ, M., KEENOVÁ, S., 2014. Child abuse and neglect. New York: Psychology Press. ISBN 978-0-203-12069-9.
TOMICKÁ, V., 2006. Speciálně pedagogické metody využitelné v logopedické i speciálně pedagogické praxi. 1. vydání. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7372-106-6.