Tato bakalářská práce se zabývá problematikou genderu, genderových stereotypů a především rozdílné výchovy a vzdělávání dětí od útlého věku až po dospělost. Teoretická část je věnována definici genderu a souvisejících pojmů. Pozornost je zaměřena také na genderové stereotypy, vývoj genderové identity u dětí. V neposlední řadě jsou zde představeny základní biologické a psychosociální teorie genderu. V závěru jsou dětská pojetí genderových rolí, včetně některých příkladů, jak tyto role ovlivňují životy mnoha mužů a žen.
Praktická část je zaměřena na vlastní průzkum, ve kterém je hlavním cílem zjistit, vývoj genderových stereotypů u žáků ve věku 14 až 20 let ve vybraných třech školách ve městě Štětí. Tento věk byl vybrán, protože genderové role mají významnou roli již v raném věku. Žáci jsou jimi silně ovlivňováni, stejně jako svým okolím i rodinou a mohou mít i markantní vliv na jejich pozdější životní rozhodování. Výzkumného šetření se celkem účastnilo 150 respondentů, z toho bylo 53 % chlapců a 47 % dívek. Z výzkumu bylo zjištěno, že respondenti jsou v současné době ovlivněni genderovými stereotypy. V oblasti školních předmětů vynikají dívky v kreativnějších předmětech a chlapci naopak v těch techničtěji založených. I dívky, které například mají rády matematiku, odpovídaly, že v ní více vynikají chlapci a naopak. Jednou z možností by mohly být i geneticky dané predispozice. Při zjišťování postojů o činnostech, které dělají muži a ženy byly potvrzeny předpoklady genderového stereotypu a sice, rozdělení podle tradičních představ na ženskou péči o domácnost a mužské starosti o dům a zahradu a zajištění rodiny. U názoru na povahové vlastnosti se projevil vliv okolí a všeobecně zažité stereotypy. Podobně silně genderově stereotypní se ukázala otázka na volbu povolání. Podle očekávání jednotlivé profese téměř bez zaváhání žáci shodně rozdělili na "ženské a mužské." Genderový stereotyp se projevil také u přiřazování předmětů k jednotlivému pohlaví, kde měli žáci na výběr z osmi předmětů. Nářadí, sportovní náčiní a peníze vnímají dorostenci jako čistě mužskou výbavu, naopak úklidové náčiní a nákupy přisuzují více ženám. Jen malé procento dotazovaných připouští i jiné odpovědi, než jaké předpokládá genderový stereotyp.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with concept of gender, gender stereotypes and above all different education of children from early ages to adulthood. The theoretical part is devoted to the definition of gender and related concepts. Attention is also focused on gender stereotypes, the evolution of gender identity. And last but not least, the basic biological and psychosocial theories of gender are presented here. In conclusion, children's concepts of gender roles, including some examples of how these roles affect the lives of many men and women.
The practical part is focused on its own research in which the main goal is to find out the development of gender stereotypes of pupils in age from 14 to 20, in selected three schools, in the town of Štětí. This age was chosen because gender roles play an important role at an early age. Pupils are strongly influenced by them, as well as their surroundings and family and can have a important influence on their later life decisions. A total of 150 respondents had participated in the survey of which 53% were boys and 47% were girls. Research has shown that respondents are currently affected by gender stereotypes. In the field of school subjects, girls excel in more creative subjects while boys excel in more technically based subjects. Even girls who like more mathematics responded that boys are more prominent and vice versa. Genetically predispositions could be one of the options. In determining attitudes about the activities that men and women do the assumptions of the gender stereotype have been confirmed, namely the division according to traditional ideas into women's household care and male care about home and garden and family security. The opinion of character traits was influenced by the surrounding environment and generally used stereotypes. The question of career choice has been similarly strongly gender stereotyped. According to expectations, the pupils divided the profession into "female and male" almost without hesitation. The gender stereotype was also manifested in assigning subjects to the individual sex, where pupils had a choice of eight subjects. Tools, sports equipment and money as purely male equipment, while they attribute cleaning tools and shopping to more women. Only a small percentage of respondents accept answers other than those assumed by the gender stereotype.
Klíčová slova
Gender, genderové stereotypy, genderové role, rodina, maskulinita a feminita
Klíčová slova v angličtině
Gender, gender stereotypes, gender roles, family, masculinity and femininity
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou genderu, genderových stereotypů a především rozdílné výchovy a vzdělávání dětí od útlého věku až po dospělost. Teoretická část je věnována definici genderu a souvisejících pojmů. Pozornost je zaměřena také na genderové stereotypy, vývoj genderové identity u dětí. V neposlední řadě jsou zde představeny základní biologické a psychosociální teorie genderu. V závěru jsou dětská pojetí genderových rolí, včetně některých příkladů, jak tyto role ovlivňují životy mnoha mužů a žen.
Praktická část je zaměřena na vlastní průzkum, ve kterém je hlavním cílem zjistit, vývoj genderových stereotypů u žáků ve věku 14 až 20 let ve vybraných třech školách ve městě Štětí. Tento věk byl vybrán, protože genderové role mají významnou roli již v raném věku. Žáci jsou jimi silně ovlivňováni, stejně jako svým okolím i rodinou a mohou mít i markantní vliv na jejich pozdější životní rozhodování. Výzkumného šetření se celkem účastnilo 150 respondentů, z toho bylo 53 % chlapců a 47 % dívek. Z výzkumu bylo zjištěno, že respondenti jsou v současné době ovlivněni genderovými stereotypy. V oblasti školních předmětů vynikají dívky v kreativnějších předmětech a chlapci naopak v těch techničtěji založených. I dívky, které například mají rády matematiku, odpovídaly, že v ní více vynikají chlapci a naopak. Jednou z možností by mohly být i geneticky dané predispozice. Při zjišťování postojů o činnostech, které dělají muži a ženy byly potvrzeny předpoklady genderového stereotypu a sice, rozdělení podle tradičních představ na ženskou péči o domácnost a mužské starosti o dům a zahradu a zajištění rodiny. U názoru na povahové vlastnosti se projevil vliv okolí a všeobecně zažité stereotypy. Podobně silně genderově stereotypní se ukázala otázka na volbu povolání. Podle očekávání jednotlivé profese téměř bez zaváhání žáci shodně rozdělili na "ženské a mužské." Genderový stereotyp se projevil také u přiřazování předmětů k jednotlivému pohlaví, kde měli žáci na výběr z osmi předmětů. Nářadí, sportovní náčiní a peníze vnímají dorostenci jako čistě mužskou výbavu, naopak úklidové náčiní a nákupy přisuzují více ženám. Jen malé procento dotazovaných připouští i jiné odpovědi, než jaké předpokládá genderový stereotyp.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with concept of gender, gender stereotypes and above all different education of children from early ages to adulthood. The theoretical part is devoted to the definition of gender and related concepts. Attention is also focused on gender stereotypes, the evolution of gender identity. And last but not least, the basic biological and psychosocial theories of gender are presented here. In conclusion, children's concepts of gender roles, including some examples of how these roles affect the lives of many men and women.
The practical part is focused on its own research in which the main goal is to find out the development of gender stereotypes of pupils in age from 14 to 20, in selected three schools, in the town of Štětí. This age was chosen because gender roles play an important role at an early age. Pupils are strongly influenced by them, as well as their surroundings and family and can have a important influence on their later life decisions. A total of 150 respondents had participated in the survey of which 53% were boys and 47% were girls. Research has shown that respondents are currently affected by gender stereotypes. In the field of school subjects, girls excel in more creative subjects while boys excel in more technically based subjects. Even girls who like more mathematics responded that boys are more prominent and vice versa. Genetically predispositions could be one of the options. In determining attitudes about the activities that men and women do the assumptions of the gender stereotype have been confirmed, namely the division according to traditional ideas into women's household care and male care about home and garden and family security. The opinion of character traits was influenced by the surrounding environment and generally used stereotypes. The question of career choice has been similarly strongly gender stereotyped. According to expectations, the pupils divided the profession into "female and male" almost without hesitation. The gender stereotype was also manifested in assigning subjects to the individual sex, where pupils had a choice of eight subjects. Tools, sports equipment and money as purely male equipment, while they attribute cleaning tools and shopping to more women. Only a small percentage of respondents accept answers other than those assumed by the gender stereotype.
Klíčová slova
Gender, genderové stereotypy, genderové role, rodina, maskulinita a feminita
Klíčová slova v angličtině
Gender, gender stereotypes, gender roles, family, masculinity and femininity
Zásady pro vypracování
Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 5A/2017 - vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Cílem bakalářské práce je zjistit vliv genderové výchovy a vzdělávání od útlého věku až po vytvoření vlastní identity jedince.Teoretická část se bude zabývat rozdílným hodnocením genderově typických projevů, které se děti učí nejprve v rodině, kde má příležitost napodobovat reprezentanty obou genderových rolí a současně je vzhledem ke svému pohlaví určitým způsobem vychováváno. Dále se budeme zabývat genderovou problematikou ve vzdělávacích a výchovných institucích. Obsahem praktické části bude užita metoda dotazování, technika dotazník. V závěru formulujeme doporučení pro praxi sociální pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 5A/2017 - vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Cílem bakalářské práce je zjistit vliv genderové výchovy a vzdělávání od útlého věku až po vytvoření vlastní identity jedince.Teoretická část se bude zabývat rozdílným hodnocením genderově typických projevů, které se děti učí nejprve v rodině, kde má příležitost napodobovat reprezentanty obou genderových rolí a současně je vzhledem ke svému pohlaví určitým způsobem vychováváno. Dále se budeme zabývat genderovou problematikou ve vzdělávacích a výchovných institucích. Obsahem praktické části bude užita metoda dotazování, technika dotazník. V závěru formulujeme doporučení pro praxi sociální pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
VALDROVÁ, Jana. Gender a společnost: [vysokoškolská učebnice pro nesociologické směry magisterských a bakalářských studií]. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006. ISBN 80-7044-808-3.
RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.
OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
HEYWOOD, Andrew. Politické ideologie. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. Politologie (Eurolex Bohemia). ISBN 80-86861-71-6.
FRIEDAN, Betty. Feminine mystique. Rozš. vyd., s novou Předmluvou a Epilogem autorky. Přeložil Jaroslava KOČOVÁ. Praha: Pragma, 2002. ISBN 80-7205-893-2.
FREUD, Sigmund. Spisy z let 1909-1913. Přeložil Miloš KOPAL, přeložil Ladislav KRATOCHVÍL, přeložil Ota FRIEDMANN. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997. ISBN 80-86123-03-0. ISSN spisyzlet1909-1913.
JIRÁNEK, Tomáš, Karel RÝDL a Petr VOREL, ed. Gender history - to přece není nic pro feministky: kniha, kterou napsali přátelé a studenti Mileny Lenderové u příležitosti jejího těžko uvěřitelného životního jubilea. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017. ISBN 978-80-7560-088-2.
REMIŠOVÁ VĚŠÍNOVÁ, Kamila. Gender a pravěká společnost. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. Praehistorica. ISBN 978-80-246-3177-6.
KICZKOVÁ, Zuzana a Marianna SZAPUOVÁ, ed. Rodové štúdiá: súčasné diskusie, problémy a perspektívy. V Bratislave: Univerzita Komenského, 2011. ISBN 978-80-223-2934-7.
Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-718-4164-1.
Seznam doporučené literatury
VALDROVÁ, Jana. Gender a společnost: [vysokoškolská učebnice pro nesociologické směry magisterských a bakalářských studií]. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006. ISBN 80-7044-808-3.
RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.
OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
HEYWOOD, Andrew. Politické ideologie. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. Politologie (Eurolex Bohemia). ISBN 80-86861-71-6.
FRIEDAN, Betty. Feminine mystique. Rozš. vyd., s novou Předmluvou a Epilogem autorky. Přeložil Jaroslava KOČOVÁ. Praha: Pragma, 2002. ISBN 80-7205-893-2.
FREUD, Sigmund. Spisy z let 1909-1913. Přeložil Miloš KOPAL, přeložil Ladislav KRATOCHVÍL, přeložil Ota FRIEDMANN. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997. ISBN 80-86123-03-0. ISSN spisyzlet1909-1913.
JIRÁNEK, Tomáš, Karel RÝDL a Petr VOREL, ed. Gender history - to přece není nic pro feministky: kniha, kterou napsali přátelé a studenti Mileny Lenderové u příležitosti jejího těžko uvěřitelného životního jubilea. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2017. ISBN 978-80-7560-088-2.
REMIŠOVÁ VĚŠÍNOVÁ, Kamila. Gender a pravěká společnost. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. Praehistorica. ISBN 978-80-246-3177-6.
KICZKOVÁ, Zuzana a Marianna SZAPUOVÁ, ed. Rodové štúdiá: súčasné diskusie, problémy a perspektívy. V Bratislave: Univerzita Komenského, 2011. ISBN 978-80-223-2934-7.
Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-718-4164-1.