Bakalářská práce je zaměřena na přiblížení prvků užité grafiky a jejich realizaci pro-střednictvím grafických technik během výtvarné výchovy v mateřské škole. Tato práce je členěna na dvě části, na část teoretickou a část praktickou.
Teoretická část vypovídá o předškolním věku a výtvarných činnostech v mateřské škole. Seznamuje s předgrafickými technikami a s druhy tisku. Podrobněji popisuje užitou grafiku a její prvky a nastiňuje písmo.
Praktická část obsahuje, na základě poznatků z vlastní autorské tvorby, návrhy užitých prvků, které jsou realizovány v hodinách výtvarných činností s dětmi předškolního věku. Jsou při nich využity netradiční materiály, které jsou představeny v metodické řadě nazvané "Malí tiskaři". Zároveň tato část ověřuje stanovený hlavní cíl bakalářské práce. Součástí je fotodokumentace vlastních prací dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on approaching elements of applied graphics and their realization through graphic techniques during art education in a kindergarten. This work is divided into two parts, a theoretical and practical part.
The theoretical part deals with preschool age and art activities in a kindergarten. It ac-quaints with pre-graphic techniques and types of printing. It describes the used graphics and its elements in more detail and outlines the writing.
The practical part contains, based on the knowledge from my own creative work, de-signs of the used elements, which are realized in art lessons with preschool children. Some non-traditional materials are used, which are presented in a methodical series called "Small Printers". At the same time, this part verifies the stated main goal of the thesis. It also in-cludes photo documentation of children´s own work.
Bakalářská práce je zaměřena na přiblížení prvků užité grafiky a jejich realizaci pro-střednictvím grafických technik během výtvarné výchovy v mateřské škole. Tato práce je členěna na dvě části, na část teoretickou a část praktickou.
Teoretická část vypovídá o předškolním věku a výtvarných činnostech v mateřské škole. Seznamuje s předgrafickými technikami a s druhy tisku. Podrobněji popisuje užitou grafiku a její prvky a nastiňuje písmo.
Praktická část obsahuje, na základě poznatků z vlastní autorské tvorby, návrhy užitých prvků, které jsou realizovány v hodinách výtvarných činností s dětmi předškolního věku. Jsou při nich využity netradiční materiály, které jsou představeny v metodické řadě nazvané "Malí tiskaři". Zároveň tato část ověřuje stanovený hlavní cíl bakalářské práce. Součástí je fotodokumentace vlastních prací dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on approaching elements of applied graphics and their realization through graphic techniques during art education in a kindergarten. This work is divided into two parts, a theoretical and practical part.
The theoretical part deals with preschool age and art activities in a kindergarten. It ac-quaints with pre-graphic techniques and types of printing. It describes the used graphics and its elements in more detail and outlines the writing.
The practical part contains, based on the knowledge from my own creative work, de-signs of the used elements, which are realized in art lessons with preschool children. Some non-traditional materials are used, which are presented in a methodical series called "Small Printers". At the same time, this part verifies the stated main goal of the thesis. It also in-cludes photo documentation of children´s own work.
1. Studentka se podrobně seznámí s směrnicí děkana č. 5A/2017 a bude dbát na její dodržování
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část se zaměřením na uplatnění přípravných grafických technik a možnosti využití užité grafiky ve výtvarné výchově v mateřské škole. Dále bude zpracována metodologie výtvarné řady s kontexty k dějinám výtvarného umění.
5. V praktické části bude navržena a realizována metodická řada. Výsledná dětská tvorba bude kvalitativně vyhodnocena a prezentována formou kalendáře.
6. Součástí bakalářské práce bude autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarné tvorby v prostředí mateřské školy.
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí s směrnicí děkana č. 5A/2017 a bude dbát na její dodržování
2. Předložení bakalářské práce v hrubé podobě minimálně jeden měsíc před odevzdáním.
3. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část se zaměřením na uplatnění přípravných grafických technik a možnosti využití užité grafiky ve výtvarné výchově v mateřské škole. Dále bude zpracována metodologie výtvarné řady s kontexty k dějinám výtvarného umění.
5. V praktické části bude navržena a realizována metodická řada. Výsledná dětská tvorba bude kvalitativně vyhodnocena a prezentována formou kalendáře.
6. Součástí bakalářské práce bude autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarné tvorby v prostředí mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
BROŽOVÁ, Vlasta. Kreslíme, malujeme, modelujeme. Praha: Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-018-4.
ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1994. ISBN 80-85799-03-0.
SLEZÁK, Miloš. Písmo ve výtvarné výchově: učebnice písma pro posluchače výchovy na pedagogických fakultách. 2., upravené vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, s. 408. ISBN 14-337-89.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
KREJČA, Aleš. Techniky grafického umění: průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha: Artia, 1981.
LINAJ, Evžen a Alois KRAČMAR. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6.
SAMARA, Timothy. Grafický design: základní pravidla a způsoby jejich porušování. V Praze: Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
ZDENĚK, Mirko. Základy výtvarné výchovy: učebnice pro pedagogické fakulty. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
Seznam doporučené literatury
BROŽOVÁ, Vlasta. Kreslíme, malujeme, modelujeme. Praha: Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-018-4.
ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. Tišnov: Sursum, 1994. ISBN 80-85799-03-0.
SLEZÁK, Miloš. Písmo ve výtvarné výchově: učebnice písma pro posluchače výchovy na pedagogických fakultách. 2., upravené vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, s. 408. ISBN 14-337-89.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
KREJČA, Aleš. Techniky grafického umění: průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha: Artia, 1981.
LINAJ, Evžen a Alois KRAČMAR. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6.
SAMARA, Timothy. Grafický design: základní pravidla a způsoby jejich porušování. V Praze: Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
ZDENĚK, Mirko. Základy výtvarné výchovy: učebnice pro pedagogické fakulty. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.