Bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu v mateřských školách a je rozdělena do dvou částí, teoretickou a praktickou. V této práci se soustředíme na děti předškolního věku, které jsou hravou formou a pestrou nabídkou činností seznamovány s problematikou nakládání s odpady.
V teoretické části jsme se zaměřili na zpracování informací ohledně charakteristiky předškolního dítěte, environmentální výchovy se zacílením na odpadovou problematiku, kterou zahrnuje.
Praktická část je rozčleněna do popisu dopoledního programu realizovaného v několika mateřských školách a dále do popisu jednotlivých činností programu, které děti hravou formou sbližovaly s poznatky ohledně environmentální výchovy jako takové a odpadové problematiky, na kterou byl program zaměřen.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis focusing on environmental education in kindergartens is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. In this work we focus on children of pre-school age, which are with playful form and varied offer of activities acquainted with the issue of waste management.
In the theoretical part, we focused on the elaboration of information on the characteristics of the pre-school child, environmental education with a focus on the waste problem it involves.
The practical part is divided into the description of the morning program implemented in several kindergartens and further on the description of the individual activities of the program, which the children with playfully form approximated with the knowledge about the environmental education as such and the waste problems to which the program was aimed.
Bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu v mateřských školách a je rozdělena do dvou částí, teoretickou a praktickou. V této práci se soustředíme na děti předškolního věku, které jsou hravou formou a pestrou nabídkou činností seznamovány s problematikou nakládání s odpady.
V teoretické části jsme se zaměřili na zpracování informací ohledně charakteristiky předškolního dítěte, environmentální výchovy se zacílením na odpadovou problematiku, kterou zahrnuje.
Praktická část je rozčleněna do popisu dopoledního programu realizovaného v několika mateřských školách a dále do popisu jednotlivých činností programu, které děti hravou formou sbližovaly s poznatky ohledně environmentální výchovy jako takové a odpadové problematiky, na kterou byl program zaměřen.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis focusing on environmental education in kindergartens is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. In this work we focus on children of pre-school age, which are with playful form and varied offer of activities acquainted with the issue of waste management.
In the theoretical part, we focused on the elaboration of information on the characteristics of the pre-school child, environmental education with a focus on the waste problem it involves.
The practical part is divided into the description of the morning program implemented in several kindergartens and further on the description of the individual activities of the program, which the children with playfully form approximated with the knowledge about the environmental education as such and the waste problems to which the program was aimed.
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5A/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, primárně se zaměřit na problematiku environmentální výchovy v mateřské škole. Cílem praktické části je vytvořit nabídku dopoledních činností zaměřených na prevenci vzniku odpadů a nakládání s nimi. Nabídka bude realizována v mateřských školách v Ústeckém kraji (minimálně 10 MŠ) a evaluována. V rámci evaluace bude sledován především vývoj poznatků předškolních dětí ohledně řešené tématiky.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5A/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, primárně se zaměřit na problematiku environmentální výchovy v mateřské škole. Cílem praktické části je vytvořit nabídku dopoledních činností zaměřených na prevenci vzniku odpadů a nakládání s nimi. Nabídka bude realizována v mateřských školách v Ústeckém kraji (minimálně 10 MŠ) a evaluována. V rámci evaluace bude sledován především vývoj poznatků předškolních dětí ohledně řešené tématiky.
Seznam doporučené literatury
JANČAŘÍKOVÁ, K.: Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
LEBLOVÁ, E.: Environmentální výchova v mateřské škole. Vyd.1. - Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
KRAJHANZL, J. Děti a příroda: Období dětského vývoje z hlediska environmentální
výchovy. In: Máchal, Aleš; Nováčková, Helena (eds.) Úvod do environmentální
výchovy a globální rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. Brno: Lipka,
2012.ISBN 978-80-87604-01-4.
METODICKÝ POKYN MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY K ZAJIŠTĚNÍ ENVIRONMENTÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, VÝCHOVY A OSVĚTY. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2008.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0.
MÁCHAL, A. (2010). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno. ISBN 80-902954-0-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
JANČAŘÍKOVÁ, K.: Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
LEBLOVÁ, E.: Environmentální výchova v mateřské škole. Vyd.1. - Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
KRAJHANZL, J. Děti a příroda: Období dětského vývoje z hlediska environmentální
výchovy. In: Máchal, Aleš; Nováčková, Helena (eds.) Úvod do environmentální
výchovy a globální rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. Brno: Lipka,
2012.ISBN 978-80-87604-01-4.
METODICKÝ POKYN MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY K ZAJIŠTĚNÍ ENVIRONMENTÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, VÝCHOVY A OSVĚTY. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2008.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0.
MÁCHAL, A. (2010). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno. ISBN 80-902954-0-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.