Informace o kvalifikační práci Obraz mezní životní situace v prozaických dílech s vězeňskou tematikou: možnosti interpretace a využití vybraných textů v literární výchově
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi interpretace vybraných prozaických děl s vězeňskou tematikou ve výuce na druhém stupni základní školy.
Teoretická část práce se věnuje představení literárních textů zobrazujících člověka v mezní životní situaci, jedná se o díla Motáky nezvěstnému od Karla Pecky, Studené Slunce od Jiřího Muchy a Druhý dech Jana Beneše. Zároveň objasňuje využití těchto textů na základní škole.
Praktická část představuje návrhy na práci s textem ve výuce a popisuje průběh samotných vyučovacích hodin. Významnou část zaujímají žákovská řešení vytvořených pracovních listů a jejich interpretace. V této části je také uvedeno, jakých výsledků bylo dosaženo. Výstupem práce je doporučení pro praxi vytvořené na základě těchto výsledků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on selected prosaic works based on the prison themes and their possible interpretations in the lower secondary education.
The theoretical part is dedicated to the introduction of literary texts portraying people in difficult life situations, particularly Motaky nezvestnemu by Karel Pecka, Studene slunce by Jiri Mucha, and Druhy dech by Jan Benes. Furthermore, this part explains possible ways of using these texts during elementary school education.
The practical part offers suggestions of how to employ these texts in the lessons and describes the course of these particular classes. A significant part is dedicated to the pupil's solutions of the worksheets and their ways of interpretation. This section furthermore concludes the reached results which provide the thesis' outcomes and subsequent recommendations for the practical use in literary education.
Klíčová slova
mezní životní situace, literární interpretace, základní škola, literární výchova, vězeňská tematika
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi interpretace vybraných prozaických děl s vězeňskou tematikou ve výuce na druhém stupni základní školy.
Teoretická část práce se věnuje představení literárních textů zobrazujících člověka v mezní životní situaci, jedná se o díla Motáky nezvěstnému od Karla Pecky, Studené Slunce od Jiřího Muchy a Druhý dech Jana Beneše. Zároveň objasňuje využití těchto textů na základní škole.
Praktická část představuje návrhy na práci s textem ve výuce a popisuje průběh samotných vyučovacích hodin. Významnou část zaujímají žákovská řešení vytvořených pracovních listů a jejich interpretace. V této části je také uvedeno, jakých výsledků bylo dosaženo. Výstupem práce je doporučení pro praxi vytvořené na základě těchto výsledků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on selected prosaic works based on the prison themes and their possible interpretations in the lower secondary education.
The theoretical part is dedicated to the introduction of literary texts portraying people in difficult life situations, particularly Motaky nezvestnemu by Karel Pecka, Studene slunce by Jiri Mucha, and Druhy dech by Jan Benes. Furthermore, this part explains possible ways of using these texts during elementary school education.
The practical part offers suggestions of how to employ these texts in the lessons and describes the course of these particular classes. A significant part is dedicated to the pupil's solutions of the worksheets and their ways of interpretation. This section furthermore concludes the reached results which provide the thesis' outcomes and subsequent recommendations for the practical use in literary education.
Klíčová slova
mezní životní situace, literární interpretace, základní škola, literární výchova, vězeňská tematika
Seznamte se s prozaickou tvorbou Jana Beneše, Jiřího Muchy a Karla Pecky.
Prostudujte sekundární literaturu o jejich díle (literárně historickou, esejistickou, interpretační).
Všímejte si příznačných témat a motivů, které vybraná díla spojují.
Vyberte ukázky ztvárňující mezní životní situace a zamyslete se nad možnostmi jejich využití v hodinách literární výchovy.
Vyberte vhodné způsoby jejich interpretace ve škole a zhodnoťte možnosti jejich realizace.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s prozaickou tvorbou Jana Beneše, Jiřího Muchy a Karla Pecky.
Prostudujte sekundární literaturu o jejich díle (literárně historickou, esejistickou, interpretační).
Všímejte si příznačných témat a motivů, které vybraná díla spojují.
Vyberte ukázky ztvárňující mezní životní situace a zamyslete se nad možnostmi jejich využití v hodinách literární výchovy.
Vyberte vhodné způsoby jejich interpretace ve škole a zhodnoťte možnosti jejich realizace.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E., LEDERBUCHOVÁ, L.. Trocha literární teorie: příručka pro literární výchovu žáků 6.-9. ročníků základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Praha: Fortuna, 1999.
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
ČERNÝ, V. Eseje o české a slovenské próze. Praha: Torst, 1994.
HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: 1999.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: 2007
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995.
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 1997.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň: 2010.
LEDERBUCHOVÁ, L. Průvodce literárním dílem. Jinočany: 2002.
LUKEŠ, J., PECKA, K. Hry doopravdy: rozhovor se spisovatelem Karlem Peckou. Litomyšl: Paseka, 1998.
LUKEŠ, J. Stalinské spirituály: zkušenosti politických vězňů 50. let v české próze: Jiří Hejda, Jiří Mucha, Karel Pecka, Jiří Stránský, Jan Beneš. Praha: Český spisovatel, 1995.
MACHYTKA, J. a kol. Metodika literární výchovy. Praha: SPN, 1962.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
PECHAR, J. Nad knihami a rukopisy. Praha: Torst, 1996.
ŠOPOVOVÁ, J. Jiří Mucha. Praha: Jolana Šopovová, 2011.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy II. České Budějovice: 1990.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E., LEDERBUCHOVÁ, L.. Trocha literární teorie: příručka pro literární výchovu žáků 6.-9. ročníků základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Praha: Fortuna, 1999.
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
ČERNÝ, V. Eseje o české a slovenské próze. Praha: Torst, 1994.
HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: 1999.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: 2007
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995.
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 1997.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň: 2010.
LEDERBUCHOVÁ, L. Průvodce literárním dílem. Jinočany: 2002.
LUKEŠ, J., PECKA, K. Hry doopravdy: rozhovor se spisovatelem Karlem Peckou. Litomyšl: Paseka, 1998.
LUKEŠ, J. Stalinské spirituály: zkušenosti politických vězňů 50. let v české próze: Jiří Hejda, Jiří Mucha, Karel Pecka, Jiří Stránský, Jan Beneš. Praha: Český spisovatel, 1995.
MACHYTKA, J. a kol. Metodika literární výchovy. Praha: SPN, 1962.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
PECHAR, J. Nad knihami a rukopisy. Praha: Torst, 1996.
ŠOPOVOVÁ, J. Jiří Mucha. Praha: Jolana Šopovová, 2011.
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy II. České Budějovice: 1990.