Téma diplomové práce je věnováno problematice anglických dětských písní ve výuce nejen hudební výchovy na 1. st. ZŠ. Je zpracována s cílem poskytnout vyučujícím na 1. st. ZŠ dostatečné množství podnětů k zamyšlení nad propojením angličtiny a hudební výchovy. V teoretické části kvalifikační práce jsou vymezeny základní pojmy jako hudební činnosti, hudební schopnosti, uplatnění dětské písně na 1. st. ZŠ v rámci RVP, využití písní k výuce angličtiny jako cizího jazyka a metoda CLIL. Praktická část obsahuje výzkumnou sondu. Ta je prováděna pomocí dotazníku a zjišťuje využívání anglických písní v pedagogické praxi. Její druhá část zahrnuje práci s konkrétními osmi anglickými písničkami, jejich realizaci ve výuce a reflexi. Ke každé písni je vytvořen zásobník praktických nápadů a návrhů (včetně not a pracovních listů), jak s konkrétní písničkou nadále pracovat i v dalších předmětech.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is devoted to the issue of English children´s songs in teaching of not only Music education in primary school. It is compiled in order to provide teachers at primary schools have enough stimuli to think about the connection between English and Music education. The theoretical part of the qualification thesis defines the basic concepts such as musical activities, musical abilities, the application of children's songs in primary school within the FEP (Framework Educational Programme for Elementary Education), the use of songs to teach English as a foreign language and the CLIL method. The practical part contains a research probe. This is done using a questionnaire and finds out the use of English songs in pedagogical practice. The second part includes work with specific eight English songs, their implementation in teaching and reflection. For each song, a stack of practical ideas and suggestions (including notes and worksheets) is created, how to continue working with a specific song in other subjects.
Klíčová slova
anglická dětská píseň, hudební výchova, anglický jazyk, 1. st. ZŠ, integrovaná výuka, CLIL, mezipředmětové vztahy, písňové aktivity
Klíčová slova v angličtině
English children´s songs, Music, English, primary school, integrated learning, CLIL, cross - curricular approach, song activities
Rozsah průvodní práce
103 s. (143 092)
Jazyk
CZ
Anotace
Téma diplomové práce je věnováno problematice anglických dětských písní ve výuce nejen hudební výchovy na 1. st. ZŠ. Je zpracována s cílem poskytnout vyučujícím na 1. st. ZŠ dostatečné množství podnětů k zamyšlení nad propojením angličtiny a hudební výchovy. V teoretické části kvalifikační práce jsou vymezeny základní pojmy jako hudební činnosti, hudební schopnosti, uplatnění dětské písně na 1. st. ZŠ v rámci RVP, využití písní k výuce angličtiny jako cizího jazyka a metoda CLIL. Praktická část obsahuje výzkumnou sondu. Ta je prováděna pomocí dotazníku a zjišťuje využívání anglických písní v pedagogické praxi. Její druhá část zahrnuje práci s konkrétními osmi anglickými písničkami, jejich realizaci ve výuce a reflexi. Ke každé písni je vytvořen zásobník praktických nápadů a návrhů (včetně not a pracovních listů), jak s konkrétní písničkou nadále pracovat i v dalších předmětech.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is devoted to the issue of English children´s songs in teaching of not only Music education in primary school. It is compiled in order to provide teachers at primary schools have enough stimuli to think about the connection between English and Music education. The theoretical part of the qualification thesis defines the basic concepts such as musical activities, musical abilities, the application of children's songs in primary school within the FEP (Framework Educational Programme for Elementary Education), the use of songs to teach English as a foreign language and the CLIL method. The practical part contains a research probe. This is done using a questionnaire and finds out the use of English songs in pedagogical practice. The second part includes work with specific eight English songs, their implementation in teaching and reflection. For each song, a stack of practical ideas and suggestions (including notes and worksheets) is created, how to continue working with a specific song in other subjects.
Klíčová slova
anglická dětská píseň, hudební výchova, anglický jazyk, 1. st. ZŠ, integrovaná výuka, CLIL, mezipředmětové vztahy, písňové aktivity
Klíčová slova v angličtině
English children´s songs, Music, English, primary school, integrated learning, CLIL, cross - curricular approach, song activities
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury týkající se tématu. Shrnutí poznatků z této literatury a doplnění vlastním komentářem.
2. Zpracování teoretické části práce do jednotlivých kapitol.
3. Příprava metodicko didaktické části práce .
4. Praktické ověření v hodinách HV.
5. Sběr dat prostřednictvím dotazníků a jejich analýza.
6. Shrnutí získaných poznatků a vyhodnocení výzkumu, porovnání poznatků s hypotézou.
7. Závěr - shrnutí a zobecnění.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury týkající se tématu. Shrnutí poznatků z této literatury a doplnění vlastním komentářem.
2. Zpracování teoretické části práce do jednotlivých kapitol.
3. Příprava metodicko didaktické části práce .
4. Praktické ověření v hodinách HV.
5. Sběr dat prostřednictvím dotazníků a jejich analýza.
6. Shrnutí získaných poznatků a vyhodnocení výzkumu, porovnání poznatků s hypotézou.
7. Závěr - shrnutí a zobecnění.
Seznam doporučené literatury
1. SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 1. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1985. ISBN 14-512-85
2. KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 1. vyd. Praha: Editio Bärenreiter 2002. ISBN: 80-86385-14-0
3. TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. 1. vyd. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-916-X
4. ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 2. vyd. Praha: Editio Bärenreiter 2003. ISBN: 80-86385-21-3
5. http://freekidsmusic.com/
6. http://www.jazyky.com/anglicke-rikanky-a-pisnicky/
7. DUŠKOVÁ, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 2. vyd. Praha: Academia 1994. ISBN 80-200-0486-6
8. SKALIČKOVÁ, Alena. Fonetika současné angličtiny. 2. vyd. Praha: SPN 1998. ISBN 14-230-87
9. http://www.teachingenglish.org.uk/
10. HOLAS, Milan. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: SPN 1987
Seznam doporučené literatury
1. SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 1. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1985. ISBN 14-512-85
2. KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 1. vyd. Praha: Editio Bärenreiter 2002. ISBN: 80-86385-14-0
3. TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. 1. vyd. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-916-X
4. ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 2. vyd. Praha: Editio Bärenreiter 2003. ISBN: 80-86385-21-3
5. http://freekidsmusic.com/
6. http://www.jazyky.com/anglicke-rikanky-a-pisnicky/
7. DUŠKOVÁ, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 2. vyd. Praha: Academia 1994. ISBN 80-200-0486-6
8. SKALIČKOVÁ, Alena. Fonetika současné angličtiny. 2. vyd. Praha: SPN 1998. ISBN 14-230-87
9. http://www.teachingenglish.org.uk/
10. HOLAS, Milan. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: SPN 1987