Obsah diplomové práce je věnován problematice prvopočátečního čtení a psaní, přičemž pozornost je zaměřena zejména na současné metody užívané ve výuce. Teoretická část obsahuje teoretická východiska ke zvolené problematice, přehled historických metod elementárního čtení a psaní, popis aktuálně používaných metod a také několik námětů z alternativní pedagogiky. Cílem diplomové práce je zmapovat nejčastěji využívané metody čtení a psaní na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Empirickou část tvoří výzkum, který byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření. Respondenty výzkumu jsou pedagogové se zkušenostmi s výukou čtení a psaní v prvních ročnících, kteří v současnosti působí na základní škole se sídlem v Ústeckém kraji. V empirické části je také do dvou grafů zpracováno zastoupení výukových metod podle jednotlivých okresů. V závěru jsou porovnávány výsledky realizovaného šetření se současnými poznatky a na jejich základě jsou navržena možná řešení problému a formulována doporučení do pedagogické praxe.
Anotace v angličtině
Content of the thesis is dedicated to solve problems of elementary reading and writing and the main focus is on currently used methods in education. The theoretical part includes theoretical solutions, overview of historical methods of elementary reading and writing, characterization of currently used methods and few topics from alternative pedagogy. The thesis tries to map commonly used methods of reading and writing used on elementary schools around Ústecký kraj. The empirical part contains questionnaire-based research using teachers with experiences with reading and writing on primary school around Ústecký kraj as respondents. The empirical part also contains two graph representation of education methods sorted by districts in Ústecký kraj. The focus of the final part compares results of the research with current findings and presents possible practical solutions and recommendations.
Klíčová slova
metody čtení, metody psaní, Ústecký kraj, dotazníkové šetření, Sfumato, učitel, žák
Obsah diplomové práce je věnován problematice prvopočátečního čtení a psaní, přičemž pozornost je zaměřena zejména na současné metody užívané ve výuce. Teoretická část obsahuje teoretická východiska ke zvolené problematice, přehled historických metod elementárního čtení a psaní, popis aktuálně používaných metod a také několik námětů z alternativní pedagogiky. Cílem diplomové práce je zmapovat nejčastěji využívané metody čtení a psaní na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Empirickou část tvoří výzkum, který byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření. Respondenty výzkumu jsou pedagogové se zkušenostmi s výukou čtení a psaní v prvních ročnících, kteří v současnosti působí na základní škole se sídlem v Ústeckém kraji. V empirické části je také do dvou grafů zpracováno zastoupení výukových metod podle jednotlivých okresů. V závěru jsou porovnávány výsledky realizovaného šetření se současnými poznatky a na jejich základě jsou navržena možná řešení problému a formulována doporučení do pedagogické praxe.
Anotace v angličtině
Content of the thesis is dedicated to solve problems of elementary reading and writing and the main focus is on currently used methods in education. The theoretical part includes theoretical solutions, overview of historical methods of elementary reading and writing, characterization of currently used methods and few topics from alternative pedagogy. The thesis tries to map commonly used methods of reading and writing used on elementary schools around Ústecký kraj. The empirical part contains questionnaire-based research using teachers with experiences with reading and writing on primary school around Ústecký kraj as respondents. The empirical part also contains two graph representation of education methods sorted by districts in Ústecký kraj. The focus of the final part compares results of the research with current findings and presents possible practical solutions and recommendations.
Klíčová slova
metody čtení, metody psaní, Ústecký kraj, dotazníkové šetření, Sfumato, učitel, žák
1) Seznámení se s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a její dodržování. 2) Shromáždění a studium odborné literatury, doplnění odborného textu vlastními komentáři. 3) Pravidelné konzultace s vedoucím diplomové práce. 4) Formulace cíle a obsahu diplomové práce. Cíl diplomové práce: Zmapovat nejčastěji využívané metody čtení a psaní na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Teoretická část: Přehled a popis jednotlivých výukových metod a pojmů prvopočátečního čtení a psaní včetně stručné historické exkurze do vývoje uvedené problematiky (vymezení pojmů, vývoj písma, metody ve výuce čtení, metody ve výuce psaní, inspirativní metody čtení a psaní, současné typy písma, hygienické návyky při psaní). Praktická část: Komparace metod čtení a psaní z hlediska četnosti jejich využití, průzkum informovanosti pedagogů o metodách prvopočátečního čtení a psaní, zjištění kladů a záporů jednotlivých metod, vytvoření a vyhodnocení dotazníku. Závěr: Shrnutí a zobecnění poznatků, doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1) Seznámení se s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací" a její dodržování. 2) Shromáždění a studium odborné literatury, doplnění odborného textu vlastními komentáři. 3) Pravidelné konzultace s vedoucím diplomové práce. 4) Formulace cíle a obsahu diplomové práce. Cíl diplomové práce: Zmapovat nejčastěji využívané metody čtení a psaní na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Teoretická část: Přehled a popis jednotlivých výukových metod a pojmů prvopočátečního čtení a psaní včetně stručné historické exkurze do vývoje uvedené problematiky (vymezení pojmů, vývoj písma, metody ve výuce čtení, metody ve výuce psaní, inspirativní metody čtení a psaní, současné typy písma, hygienické návyky při psaní). Praktická část: Komparace metod čtení a psaní z hlediska četnosti jejich využití, průzkum informovanosti pedagogů o metodách prvopočátečního čtení a psaní, zjištění kladů a záporů jednotlivých metod, vytvoření a vyhodnocení dotazníku. Závěr: Shrnutí a zobecnění poznatků, doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Jana. Prvopočáteční psaní. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-938-5. DOLEŽALOVÁ, Jana. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-100-7. FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-64-8. FASNEROVÁ, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3143-7. FRÜHAUFOVÁ, Věra. Vybrané pedagogické a psychologické problémy výuky elementárního čtení a psaní. Ústí nad Labem: Universita J.E. Purkyně, 1991. ISBN 80-7044-027-9. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6. KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2. MRÁZOVÁ, Eva. Kapitoly z didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-338-3. SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-05-2. TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-038-6.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Jana. Prvopočáteční psaní. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-938-5. DOLEŽALOVÁ, Jana. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-100-7. FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-64-8. FASNEROVÁ, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3143-7. FRÜHAUFOVÁ, Věra. Vybrané pedagogické a psychologické problémy výuky elementárního čtení a psaní. Ústí nad Labem: Universita J.E. Purkyně, 1991. ISBN 80-7044-027-9. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6. KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2. MRÁZOVÁ, Eva. Kapitoly z didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-338-3. SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-05-2. TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-038-6.