- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Narušená komunikační schopnost dětí MŠ a žáků 1. ročníku ZŠ z pohledu pedagogů v Karlovarském kraji
Hlavní téma v angličtině
Impaired communication ability of the kindergarten children and first year primary school pupils from the perspektive of teachers in Karlovy Vary Region
Název dle studenta
Narušená komunikační schopnost dětí MŠ a žáků 1. ročníku ZŠ z pohledu pedagogů v Karlovarském kraji
Název dle studenta v angličtině
Impaired communication ability of the kindergarten children and first year primary school pupils from the perspektive of teachers in Karlovy Vary Region
Obsah diplomové práce je věnován narušené komunikační schopnosti dětí v posledním ročníku mateřské školy a žáků prvních tříd základní školy. Práce je rozdělena do dvou základních částí. V teoretické části je vymezen vývoj dětské řeči s důrazem na zvolenou věkovou kategorii, je definována narušená komunikační schopnost, pozornost je věnována její klasifikaci a je představen systém logopedické péče v České republice. Empirickou část tvoří výzkum, v němž je předložena analýza a porovnání narušené komunikační schopnosti u dětí, které navštěvují poslední ročník mateřské školy, a žáků prvních tříd v Karlovarském kraji. Dále je zmapován přístup zákonných zástupců k problematice narušené komunikační schopnosti jejich dětí, a to z pohledu učitelů mateřských a základních škol. V neposlední řadě je v práci zhodnocena připravenost pedagogů pro práci s dětmi s touto diagnózou a spolupráce mezi učiteli obou vzdělávacích institucí.
Anotace v angličtině
The content of the thesis is devoted to the impaired communication skills of children in the last year of kindergarten and pupils of the first classes of primary school. The thesis is divided into two basic parts. In theoretical part, the development of children's speech is defined with emphasis on the selected age category, also impaired communication ability is defined, attention is paid to its classification and the system of speech therapy care in the Czech Republic is introduced. The empirical part is formed by research, in which analysis and comparison of impaired communication skills in children are presented. These children attend the last year of kindergarten and are pupils of the first classes in the Karlovy Vary Region. Furthermore, the approach of legal representatives to the issue of impaired communication skills of their children is mapped, from the perspective of nursery and primary school teachers. Last but not least, the work evaluates the readiness of teachers for working with children with this diagnosis and cooperation between teachers of both educational institutions.
Klíčová slova
komunikace, narušená komunikační schopnost, vývoj řeči, logopedická intervence, zákonný zástupce, pedagog, žák, dítě
Obsah diplomové práce je věnován narušené komunikační schopnosti dětí v posledním ročníku mateřské školy a žáků prvních tříd základní školy. Práce je rozdělena do dvou základních částí. V teoretické části je vymezen vývoj dětské řeči s důrazem na zvolenou věkovou kategorii, je definována narušená komunikační schopnost, pozornost je věnována její klasifikaci a je představen systém logopedické péče v České republice. Empirickou část tvoří výzkum, v němž je předložena analýza a porovnání narušené komunikační schopnosti u dětí, které navštěvují poslední ročník mateřské školy, a žáků prvních tříd v Karlovarském kraji. Dále je zmapován přístup zákonných zástupců k problematice narušené komunikační schopnosti jejich dětí, a to z pohledu učitelů mateřských a základních škol. V neposlední řadě je v práci zhodnocena připravenost pedagogů pro práci s dětmi s touto diagnózou a spolupráce mezi učiteli obou vzdělávacích institucí.
Anotace v angličtině
The content of the thesis is devoted to the impaired communication skills of children in the last year of kindergarten and pupils of the first classes of primary school. The thesis is divided into two basic parts. In theoretical part, the development of children's speech is defined with emphasis on the selected age category, also impaired communication ability is defined, attention is paid to its classification and the system of speech therapy care in the Czech Republic is introduced. The empirical part is formed by research, in which analysis and comparison of impaired communication skills in children are presented. These children attend the last year of kindergarten and are pupils of the first classes in the Karlovy Vary Region. Furthermore, the approach of legal representatives to the issue of impaired communication skills of their children is mapped, from the perspective of nursery and primary school teachers. Last but not least, the work evaluates the readiness of teachers for working with children with this diagnosis and cooperation between teachers of both educational institutions.
Klíčová slova
komunikace, narušená komunikační schopnost, vývoj řeči, logopedická intervence, zákonný zástupce, pedagog, žák, dítě
1. Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Shromáždit, prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, doplnit ji vlastním komentářem.
4. Spolupracovat s vedoucí práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
5. Stanovit konkrétní cíle diplomové práce.
6. Zpracovat teoretická východiska práce do jednotlivých kapitol a podkapitol (vymezení pojmů, ontogenetický vývoj řeči, charakteristika vybraných skupin dětí z hlediska řeči, narušená komunikační schopnost a její klasifikace, struktura logopedické péče v ČR).
7. V empirické části připravit výzkum; vlastní výzkum realizovat prostřednictvím dotazníku, jenž bude zaměřen na narušenou komunikační schopnost pěti až šestiletých dětí MŠ a žáků prvních tříd ZŠ z pohledu pedagogů, a to se záměrem zjistit informovanost a připravenost pedagogů pro práci s těmito dětmi, zmapovat spolupráci mezi pedagogy MŠ a ZŠ.
8. Zpracovat získaná data a interpretovat výsledky.
9. V závěru shrnout a zobecnit získané poznatky, specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Shromáždit, prostudovat a zpracovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, doplnit ji vlastním komentářem.
4. Spolupracovat s vedoucí práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
5. Stanovit konkrétní cíle diplomové práce.
6. Zpracovat teoretická východiska práce do jednotlivých kapitol a podkapitol (vymezení pojmů, ontogenetický vývoj řeči, charakteristika vybraných skupin dětí z hlediska řeči, narušená komunikační schopnost a její klasifikace, struktura logopedické péče v ČR).
7. V empirické části připravit výzkum; vlastní výzkum realizovat prostřednictvím dotazníku, jenž bude zaměřen na narušenou komunikační schopnost pěti až šestiletých dětí MŠ a žáků prvních tříd ZŠ z pohledu pedagogů, a to se záměrem zjistit informovanost a připravenost pedagogů pro práci s těmito dětmi, zmapovat spolupráci mezi pedagogy MŠ a ZŠ.
8. Zpracovat získaná data a interpretovat výsledky.
9. V závěru shrnout a zobecnit získané poznatky, specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BEZDĚKOVÁ, Jana. Učíme naše dítě mluvit. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Arista, 2014. ISBN 978-80-87867-10-5.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktual. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3080-6.
LECHTA, Viktor a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3, dopl. a přeprac. Autor úvodu Eva ŠKODOVÁ, přeložila Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1733-3.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktual. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
BEZDĚKOVÁ, Jana. Učíme naše dítě mluvit. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Arista, 2014. ISBN 978-80-87867-10-5.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktual. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3080-6.
LECHTA, Viktor a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3, dopl. a přeprac. Autor úvodu Eva ŠKODOVÁ, přeložila Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1733-3.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktual. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.