Cílem bakalářské práce je umožnit dětem "prožít" předgrafické experimenty a rozšířit tak možnosti jejich výtvarného vyjádření, prohloubit v dětech zájem o výtvarné činnosti, podpořit jejich kreativitu, osobitost a rozvoj fantazie.
Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je rozčleněna do pěti kapitol. Úvod teoretické části je zaměřen na stručný popis vývoje dětského výtvarného projevu. Dále je zmíněna problematika pedagogického přístupu v současném pojetí výtvarného vzdělávání. Teoretická část se také věnuje náhodě ve výtvarném procesu a některým přípravným grafickým technikám. V poslední kapitole jsou, jako inspirace, uvedeni vybraní výtvarní umělci a ukázky z jejich díla.
V úvodu praktické části je stručně představena organizace Domu dětí a mládeže Mělník a její kreativní zájmové útvary. Poté následuje popis osmi výtvarných činností, realizovaných se skupinkami dětí, navštěvujících zmíněné zájmové útvary. Součástí popisu je fotodokumentace průběhu a některých výsledků jednotlivých činností. Na konec praktické části jsou zařazeny ukázky tvorby autorky bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Aim of the bachelor thesis is to let children "experience" pre-graphic experiments and to widen the possibilities of their art expression, to deepen children's interest in art artistic activities and to support their creativity, personality and imagination development.
The thesis is divided into five chapters. Introduction of the theoretical part is focused on a brief description of children's art expressioin development. Next is mentioned the problematics of pedagogical approach in contemporary conception of art education. The theoretical part also deals with chance in art process and some preliminary graphic techniques. In the last chapter there are, as an inspiration, mentioned selected artists and some samples from their work.
In the beginning of the practical part there is a brief introduction of Dům dětí a mládeže organization and their creative interest groups. Then follows a description of eight art activities realized with children groups that attend the mentioned creative interest groups. Photodocumentation of process and some results of individual activities is included in the description. Examples of this bachelor thesis author's artworks are placed at the end of the practical part.
Children's art expression, chance, imagination, preliminary graphic techniques.
Rozsah průvodní práce
92 s. (80 311 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je umožnit dětem "prožít" předgrafické experimenty a rozšířit tak možnosti jejich výtvarného vyjádření, prohloubit v dětech zájem o výtvarné činnosti, podpořit jejich kreativitu, osobitost a rozvoj fantazie.
Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je rozčleněna do pěti kapitol. Úvod teoretické části je zaměřen na stručný popis vývoje dětského výtvarného projevu. Dále je zmíněna problematika pedagogického přístupu v současném pojetí výtvarného vzdělávání. Teoretická část se také věnuje náhodě ve výtvarném procesu a některým přípravným grafickým technikám. V poslední kapitole jsou, jako inspirace, uvedeni vybraní výtvarní umělci a ukázky z jejich díla.
V úvodu praktické části je stručně představena organizace Domu dětí a mládeže Mělník a její kreativní zájmové útvary. Poté následuje popis osmi výtvarných činností, realizovaných se skupinkami dětí, navštěvujících zmíněné zájmové útvary. Součástí popisu je fotodokumentace průběhu a některých výsledků jednotlivých činností. Na konec praktické části jsou zařazeny ukázky tvorby autorky bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Aim of the bachelor thesis is to let children "experience" pre-graphic experiments and to widen the possibilities of their art expression, to deepen children's interest in art artistic activities and to support their creativity, personality and imagination development.
The thesis is divided into five chapters. Introduction of the theoretical part is focused on a brief description of children's art expressioin development. Next is mentioned the problematics of pedagogical approach in contemporary conception of art education. The theoretical part also deals with chance in art process and some preliminary graphic techniques. In the last chapter there are, as an inspiration, mentioned selected artists and some samples from their work.
In the beginning of the practical part there is a brief introduction of Dům dětí a mládeže organization and their creative interest groups. Then follows a description of eight art activities realized with children groups that attend the mentioned creative interest groups. Photodocumentation of process and some results of individual activities is included in the description. Examples of this bachelor thesis author's artworks are placed at the end of the practical part.
Children's art expression, chance, imagination, preliminary graphic techniques.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a prostudování odborné literatury a informačních zdrojů, které se vztahují k danému tématu.
2. Prostudování směrnice 5A/2017 vztahující se k psaní kvalifikačních prací.
3. Stanovení cílů a náplně bakalářské práce s názvem "Barevná stopa, záměr i náhoda".
4. Průběžná konzultace s vedoucím práce.
5. Teoretická část postupné zpracování teoretické části na základě získaných a utříděných informací z prostudované literatury a dalších zdrojů: charakteristika dítěte předškolního a mladšího školního věku, vybraní výtvarní umělci, výtvarné techniky k danému tématu.
6. Praktická část výběr technik k danému tématu a jejich praktická realizace, záznamy o tvorbě, pozorování, fotodokumentace, popis činností.
7. Závěr zhodnocení práce, naplnění cílů, seznam literatury a informačních zdrojů.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a prostudování odborné literatury a informačních zdrojů, které se vztahují k danému tématu.
2. Prostudování směrnice 5A/2017 vztahující se k psaní kvalifikačních prací.
3. Stanovení cílů a náplně bakalářské práce s názvem "Barevná stopa, záměr i náhoda".
4. Průběžná konzultace s vedoucím práce.
5. Teoretická část postupné zpracování teoretické části na základě získaných a utříděných informací z prostudované literatury a dalších zdrojů: charakteristika dítěte předškolního a mladšího školního věku, vybraní výtvarní umělci, výtvarné techniky k danému tématu.
6. Praktická část výběr technik k danému tématu a jejich praktická realizace, záznamy o tvorbě, pozorování, fotodokumentace, popis činností.
7. Závěr zhodnocení práce, naplnění cílů, seznam literatury a informačních zdrojů.
Seznam doporučené literatury
BAUER, Alois. Grafika. Olomouc: Rubico, 1999. Knížka pro každého (Rubico). ISBN 80-8583934-2.
CIKÁNOVÁ, Karla. Tužkou, pastelkami nebo počítačovou myší: [praktické náměty na výtvarné a environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2014. Dobrá škola. ISBN isbn978-80-7496-082-6.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN isbn80-7290-237-7.
LINAJ, Evžen a Alois KRAČMAR. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN isbn80-903293-0-6.
ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 8090226752.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. Business books (Computer Press). ISBN 80-251-0457-5.
Seznam doporučené literatury
BAUER, Alois. Grafika. Olomouc: Rubico, 1999. Knížka pro každého (Rubico). ISBN 80-8583934-2.
CIKÁNOVÁ, Karla. Tužkou, pastelkami nebo počítačovou myší: [praktické náměty na výtvarné a environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2014. Dobrá škola. ISBN isbn978-80-7496-082-6.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN isbn80-7290-237-7.
LINAJ, Evžen a Alois KRAČMAR. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN isbn80-903293-0-6.
ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 8090226752.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. Business books (Computer Press). ISBN 80-251-0457-5.