Tato diplomová práce výzkumného charakteru s názvem Uplatnění pohybových aktivit u dětí na 2. stupni ZŠ v nepříznivě klimatických podmínkách je zaměřena na sledování pohybové aktivity žáků druhého stupně základní školy v Teplicích pomocí krokoměrů. V hlavní části vyhodnocujeme data, která jsme získali pomocí záznamových archů týdenní pohybové aktivity, dalším zdrojem informací byly i dotazníky determinant účasti na cvičení. Na základě výpočtů poté potvrzujeme nebo vyvracíme hypotézy, které byly vymezeny jako cíl práce. Naším úsilím bylo v této práci upozornit na stále menší zájem o pohybové aktivity u dětí a mládeže, dokázat důležitost předmětu tělesná výchova, která může být motivujícím prvkem pro realizaci pohybových aktivit mládeže ve volném čase.
Anotace v angličtině
This thesis of research character titled The Use of Moving Activities at Lower Secondary School Children during Bad Climatic Conditions is focused on pedometer monitoring of moving activities of the second grade pupils at elementary school in Teplice. In the main part we evaluate data gained from the record papers of week-long moving activity. We used questionnaires of exercise determinants as the other source of information. The hypotheses set as the aim of the thesis are confirmed or disproved on the basis of calculations. In the thesis we tried to emphasize the decreasing interest of the youth in moving activities, prove the importance of the PE as a school subject, which can be the only motivating point for the realization of moving activities of the youth in their spare time.
Klíčová slova
pohybová aktivita, pohybová inaktivita, životní styl, zdraví, volný čas, krokoměr
Klíčová slova v angličtině
moving activity, moving inactivity, lifestyle, health, spare time, pedometer
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce výzkumného charakteru s názvem Uplatnění pohybových aktivit u dětí na 2. stupni ZŠ v nepříznivě klimatických podmínkách je zaměřena na sledování pohybové aktivity žáků druhého stupně základní školy v Teplicích pomocí krokoměrů. V hlavní části vyhodnocujeme data, která jsme získali pomocí záznamových archů týdenní pohybové aktivity, dalším zdrojem informací byly i dotazníky determinant účasti na cvičení. Na základě výpočtů poté potvrzujeme nebo vyvracíme hypotézy, které byly vymezeny jako cíl práce. Naším úsilím bylo v této práci upozornit na stále menší zájem o pohybové aktivity u dětí a mládeže, dokázat důležitost předmětu tělesná výchova, která může být motivujícím prvkem pro realizaci pohybových aktivit mládeže ve volném čase.
Anotace v angličtině
This thesis of research character titled The Use of Moving Activities at Lower Secondary School Children during Bad Climatic Conditions is focused on pedometer monitoring of moving activities of the second grade pupils at elementary school in Teplice. In the main part we evaluate data gained from the record papers of week-long moving activity. We used questionnaires of exercise determinants as the other source of information. The hypotheses set as the aim of the thesis are confirmed or disproved on the basis of calculations. In the thesis we tried to emphasize the decreasing interest of the youth in moving activities, prove the importance of the PE as a school subject, which can be the only motivating point for the realization of moving activities of the youth in their spare time.
Klíčová slova
pohybová aktivita, pohybová inaktivita, životní styl, zdraví, volný čas, krokoměr
Klíčová slova v angličtině
moving activity, moving inactivity, lifestyle, health, spare time, pedometer
Zásady pro vypracování
1.Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2.Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3.Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4.Zpracování kvalifikační práce v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5.Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z ověřených pramenů a podání.
6.Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Aplikace pedometrů je častým způsobem zjišťování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatněných pohybových aktivit u dětí ve věku 11-15 let v pracovních a víkendových dnech během nepříznivých klimatických podmínek. Data budou získána celodenní aplikací pedometrů. Získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy).Sledovanými soubory budou žáci druhého stupně Základní školy v Teplicích. Předpokládáme rozdílné naměřené hodnoty v rámci pracovních a víkendových dnů.
Zásady pro vypracování
1.Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2.Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3.Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4.Zpracování kvalifikační práce v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5.Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z ověřených pramenů a podání.
6.Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Aplikace pedometrů je častým způsobem zjišťování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatněných pohybových aktivit u dětí ve věku 11-15 let v pracovních a víkendových dnech během nepříznivých klimatických podmínek. Data budou získána celodenní aplikací pedometrů. Získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy).Sledovanými soubory budou žáci druhého stupně Základní školy v Teplicích. Předpokládáme rozdílné naměřené hodnoty v rámci pracovních a víkendových dnů.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L et al. (2000). Výkonnost dětí škol severočeského regionu v motorických testech vybraných pohybových schopností. Sborník: Optimální působení fyzické zátěže. Hradec králové, Gaudeamus, 65-72.
Bunc, V. (1996). Pohybové aktivity jako prostředek ovlivňování zdravotně orientované zdatnosti. In Tělesná výchova a sport na přelomu století. Praha, UK, 172-174.
Booth, M. (2000). Assessment of physical activity: An international perspective. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71, 114-120.
International physical activity questionnaire (2002). International prevalence study of physical activity. Retrieved 13. 11. 2002 from the World Wide Web: http://www.ipaq.ki.se
Kovář, K. (2001). Tělesná aktivita, tělesná zdatnost a zdraví. Česká kinatropologie, roč. 5, č. 1, 49-57.
Novosad, J., Froemel, K., Chytil, J. Lehnert, M. (1996) Pohybová aktivita v týdenním režimu adolescentů. In Tělesná výchova a sport na přelomu století. Praha, UK, 119-123.
Brůžková, L. Školní tělesná výchova jako zdroj životní pohody i zátěže. In Póč, V., Matějková, E. (ed.) Sport jako životní styl. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4839-3
Frömel, K., Novosad, J., Svozil, Z. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-7067-945-X
Jansa, P., Dovalil, J., Bunc, V. Sportovní příprava: vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Praha, 2009. ISBN 978-80-903280-9-9
SEKOT, A. Sport a společnost. Brno : Paido, 2003. 191 s. ISBN 80-7315-047-6.
STACKEOVÁ, D. 2009c. Rodiče a sport mládeţe. Tělesná výchova a sport mládež. 2009, 75, 1, s. 2-4.
Sigmund, E., Lokvencová, P., Sigmundová, D., Turoňová, K., Frömel, K. Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8-13 letých dětí [online]. 2008, roč. 31, č. 2, [2014-03-07]. Dostupné z: http://www.telesnakultura.upol.cz
Měkota, K., Novosad, J. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-0981-X
Seznam doporučené literatury
Bláha, L et al. (2000). Výkonnost dětí škol severočeského regionu v motorických testech vybraných pohybových schopností. Sborník: Optimální působení fyzické zátěže. Hradec králové, Gaudeamus, 65-72.
Bunc, V. (1996). Pohybové aktivity jako prostředek ovlivňování zdravotně orientované zdatnosti. In Tělesná výchova a sport na přelomu století. Praha, UK, 172-174.
Booth, M. (2000). Assessment of physical activity: An international perspective. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71, 114-120.
International physical activity questionnaire (2002). International prevalence study of physical activity. Retrieved 13. 11. 2002 from the World Wide Web: http://www.ipaq.ki.se
Kovář, K. (2001). Tělesná aktivita, tělesná zdatnost a zdraví. Česká kinatropologie, roč. 5, č. 1, 49-57.
Novosad, J., Froemel, K., Chytil, J. Lehnert, M. (1996) Pohybová aktivita v týdenním režimu adolescentů. In Tělesná výchova a sport na přelomu století. Praha, UK, 119-123.
Brůžková, L. Školní tělesná výchova jako zdroj životní pohody i zátěže. In Póč, V., Matějková, E. (ed.) Sport jako životní styl. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4839-3
Frömel, K., Novosad, J., Svozil, Z. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-7067-945-X
Jansa, P., Dovalil, J., Bunc, V. Sportovní příprava: vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Praha, 2009. ISBN 978-80-903280-9-9
SEKOT, A. Sport a společnost. Brno : Paido, 2003. 191 s. ISBN 80-7315-047-6.
STACKEOVÁ, D. 2009c. Rodiče a sport mládeţe. Tělesná výchova a sport mládež. 2009, 75, 1, s. 2-4.
Sigmund, E., Lokvencová, P., Sigmundová, D., Turoňová, K., Frömel, K. Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8-13 letých dětí [online]. 2008, roč. 31, č. 2, [2014-03-07]. Dostupné z: http://www.telesnakultura.upol.cz
Měkota, K., Novosad, J. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-0981-X