Bakalářská práce se zabývá předškolním vzděláváním v Komenského díle "Obecná porada o nápravě věcí lidských". Teoretická část se prvotně zabývá seznámením s předškolním věkem dětí a historií výchovně vzdělávací činnosti pro předškolní děti. Dále seznamuje čtenáře se životem Jana Amose Komenského a s poměry v jeho době, poté popisuje Komenského pedagogické úsilí s důrazem na díla věnující se předškolnímu vzdělávání a konečně Komenského filozofické úsilí. V praktické části je představeno dílo "Obecná porada o nápravě věcí lidských" a jsou blíže popsány jednotlivé knihy tohoto díla. Následně je proveden kvalitativní výzkum v tomto díle s tématem předškolního vzdělávání, kdy je zjišťován obsah a rozsah předškolního vzdělávání, jeho důležitost a pedagogicko-filozofické základy předškolního vzdělávání v tomto díle.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with preschool education in Comenius's work "General Consultation on an Improvement of All Things Human". Theoretical part starts with preschool age of childern and history of educational activities for preschool aged childern. Then it shows to reader life of Jan Amos Comenius and it also shows social realations in his time. Next it describes Comenius's pedagogical effort focusing on his works related with preschool education and his philosophical efforts. Partical part is about General Consultation on an Improvement of All Things Human. Its books are described in more detail and then there is quality research in this work focusing on preschool education. There is detection of content and scope of preschool education, its importance and also pedagogical-philosophical rudiments of preschool education in this work.
Klíčová slova
Jan Amos Komenský, pedagogické úsilí, filosofické úsilí, předškolní vzdělávání, Obecná porada o nápravě věcí lidských
Klíčová slova v angličtině
Jan Amos Comenius, pedagogical effort, philosophical effort, preschool education, General Consultation on an Improvement of All Things Human
Rozsah průvodní práce
101 s. (226 185 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá předškolním vzděláváním v Komenského díle "Obecná porada o nápravě věcí lidských". Teoretická část se prvotně zabývá seznámením s předškolním věkem dětí a historií výchovně vzdělávací činnosti pro předškolní děti. Dále seznamuje čtenáře se životem Jana Amose Komenského a s poměry v jeho době, poté popisuje Komenského pedagogické úsilí s důrazem na díla věnující se předškolnímu vzdělávání a konečně Komenského filozofické úsilí. V praktické části je představeno dílo "Obecná porada o nápravě věcí lidských" a jsou blíže popsány jednotlivé knihy tohoto díla. Následně je proveden kvalitativní výzkum v tomto díle s tématem předškolního vzdělávání, kdy je zjišťován obsah a rozsah předškolního vzdělávání, jeho důležitost a pedagogicko-filozofické základy předškolního vzdělávání v tomto díle.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with preschool education in Comenius's work "General Consultation on an Improvement of All Things Human". Theoretical part starts with preschool age of childern and history of educational activities for preschool aged childern. Then it shows to reader life of Jan Amos Comenius and it also shows social realations in his time. Next it describes Comenius's pedagogical effort focusing on his works related with preschool education and his philosophical efforts. Partical part is about General Consultation on an Improvement of All Things Human. Its books are described in more detail and then there is quality research in this work focusing on preschool education. There is detection of content and scope of preschool education, its importance and also pedagogical-philosophical rudiments of preschool education in this work.
Klíčová slova
Jan Amos Komenský, pedagogické úsilí, filosofické úsilí, předškolní vzdělávání, Obecná porada o nápravě věcí lidských
Klíčová slova v angličtině
Jan Amos Comenius, pedagogical effort, philosophical effort, preschool education, General Consultation on an Improvement of All Things Human
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5/2017. 1. Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu. 2. Stanovit cíle bakalářské práce. 3. Teoretická část se bude zabývat nejprve životem J. A. Komenského a historickými vlivy na jeho osobnost, dále osobnostmi, které J. A. Komenský ovlivnil a v neposlední řadě J. A. Komenským jako pedagogem a také filosofem. V praktické části se budeme věnovat pojetí předškolního vzdělávání v Obecné poradě o nápravě věcí lidských. Toto téma se v závěru pokusíme uvést do širších pedagogicko-filosofických souvislostí předškolního vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5/2017. 1. Vyhledat a prostudovat odbornou literaturu. 2. Stanovit cíle bakalářské práce. 3. Teoretická část se bude zabývat nejprve životem J. A. Komenského a historickými vlivy na jeho osobnost, dále osobnostmi, které J. A. Komenský ovlivnil a v neposlední řadě J. A. Komenským jako pedagogem a také filosofem. V praktické části se budeme věnovat pojetí předškolního vzdělávání v Obecné poradě o nápravě věcí lidských. Toto téma se v závěru pokusíme uvést do širších pedagogicko-filosofických souvislostí předškolního vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
1) KOMENSKÝ, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1992. 3 sv. (563, 500, 594 s.). ISBN 80-205-0225-4.2) PATOČKA, Jan a SCHIFFEROVÁ, Věra, ed. Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997-2003. 3 sv. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 9-11. ISBN 80-86005-52-6.3) KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3. 4) PALOUŠ, Radim. Komenského Boží svět. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 142 s. ISBN 80-04-25615-5., 5) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0., 6) BLÁHOVÁ, Marie, FROLÍK, Jan a PROFANTOVÁ, Naďa. Velké dějiny zemí Koruny české. Vyd. 1. Praha: Paseka, 1999-2007. 19 sv. ISBN 80-7185-264-3., 7) PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 132 s. ISBN 80-7184-132-3., 8) KOMENSKÝ, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Vyd. v nakl. Academia 2. Praha: Academia, 2007. 132 s. Europa; sv. 5. ISBN 978-80-200-1451-1., 9) CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů: encyklopedie prameny výchovy. První svazek, Od starověku k osvícenství. Praha: M. Cipro, 2002. 592 s. Prameny výchovy. ISBN 80-238-7452-7., 10) ŠTVERÁK, Vladimír. Dějiny pedagogiky. Díl 1. 1. vyd. Praha: SPN, 1982. 162 s.
Seznam doporučené literatury
1) KOMENSKÝ, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1992. 3 sv. (563, 500, 594 s.). ISBN 80-205-0225-4.2) PATOČKA, Jan a SCHIFFEROVÁ, Věra, ed. Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997-2003. 3 sv. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 9-11. ISBN 80-86005-52-6.3) KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3. 4) PALOUŠ, Radim. Komenského Boží svět. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 142 s. ISBN 80-04-25615-5., 5) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0., 6) BLÁHOVÁ, Marie, FROLÍK, Jan a PROFANTOVÁ, Naďa. Velké dějiny zemí Koruny české. Vyd. 1. Praha: Paseka, 1999-2007. 19 sv. ISBN 80-7185-264-3., 7) PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 132 s. ISBN 80-7184-132-3., 8) KOMENSKÝ, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Vyd. v nakl. Academia 2. Praha: Academia, 2007. 132 s. Europa; sv. 5. ISBN 978-80-200-1451-1., 9) CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů: encyklopedie prameny výchovy. První svazek, Od starověku k osvícenství. Praha: M. Cipro, 2002. 592 s. Prameny výchovy. ISBN 80-238-7452-7., 10) ŠTVERÁK, Vladimír. Dějiny pedagogiky. Díl 1. 1. vyd. Praha: SPN, 1982. 162 s.