Cílem této bakalářské práce je hledání možností využití techniky koláže při výtvarných činnostech u dětí předškolního věku.
Teoretická část je zaměřena na vývoj dětské tvořivosti. Popisuje význam výtvarné výchovy v MŠ, výtvarné techniky a vyjadřovací prostředky. Byly využity zkušenosti mnoha autorů z pedagogické praxe a díla nejvýznamnějšího českého tvůrce koláží Jiřího Koláře.
Praktická část je zaměřena na možnosti technik při tvorbě koláží s dětmi v mateřské škole. Námětem se staly nové postupy básníka a výtvarníka Jiřího Koláře. Součástí je realizace výtvarných činností a obrazová dokumentace.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to find possibilities of using the technique of collage in artistic activities of pre-school age children.
The theoretical part is focused on the development of children's creativity. It describes the importance of art education in kindergarten, art techniques and means of expression. In this part has been used the experience of many authors from the pedagogical practice and the work of Jiří Kolář, the most significant Czech creator of collages.
The practical part is focused on possibilities of techniques in creating collages with children in kindergarten. As the inspiration has become new methods of the poet and artist Jiří Kolář. It contais also realizations of art activities and pictorial documentation.
Art education, creativity, art means, collages, kindergarten.
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je hledání možností využití techniky koláže při výtvarných činnostech u dětí předškolního věku.
Teoretická část je zaměřena na vývoj dětské tvořivosti. Popisuje význam výtvarné výchovy v MŠ, výtvarné techniky a vyjadřovací prostředky. Byly využity zkušenosti mnoha autorů z pedagogické praxe a díla nejvýznamnějšího českého tvůrce koláží Jiřího Koláře.
Praktická část je zaměřena na možnosti technik při tvorbě koláží s dětmi v mateřské škole. Námětem se staly nové postupy básníka a výtvarníka Jiřího Koláře. Součástí je realizace výtvarných činností a obrazová dokumentace.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to find possibilities of using the technique of collage in artistic activities of pre-school age children.
The theoretical part is focused on the development of children's creativity. It describes the importance of art education in kindergarten, art techniques and means of expression. In this part has been used the experience of many authors from the pedagogical practice and the work of Jiří Kolář, the most significant Czech creator of collages.
The practical part is focused on possibilities of techniques in creating collages with children in kindergarten. As the inspiration has become new methods of the poet and artist Jiří Kolář. It contais also realizations of art activities and pictorial documentation.
Art education, creativity, art means, collages, kindergarten.
Zásady pro vypracování
1. Podrobné seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5/2017.
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Stanovení cílů a náplně bakalářské práce.
4. Shromáždění a prostudování odborné literatury a dalších informačních zdrojů týkajících se tématu.
5. Zpracování teoretické části na základě odborné literatury a dalších zdrojů.
6. Praktická část: využití různých druhů koláží při výtvarných činnostech, pozorování, seznámení s materiálem, popis dané činnosti, fotodokumetace.
7. Závěr: naplnění cílů práce, zhodnocení, seznam literatury.
Zásady pro vypracování
1. Podrobné seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5/2017.
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Stanovení cílů a náplně bakalářské práce.
4. Shromáždění a prostudování odborné literatury a dalších informačních zdrojů týkajících se tématu.
5. Zpracování teoretické části na základě odborné literatury a dalších zdrojů.
6. Praktická část: využití různých druhů koláží při výtvarných činnostech, pozorování, seznámení s materiálem, popis dané činnosti, fotodokumetace.
7. Závěr: naplnění cílů práce, zhodnocení, seznam literatury.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
CEJPKOVÁ, Dana. Kreativní malování s dětmi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5371-3.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
BEČVÁŘOVÁ, Ivana. Výtvarná dramatika v pedagogické praxi: netradiční činnosti pro předškolní a školní věk. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0906-5.
JAŠURKOVÁ, Petra. Nápadník do hodin výtvarné výchovy: nápadník pro ty, kdo skrze vlastní tvorbu chtějí pochopit, co nám sděluje tak zvané "abstraktní umění". Brno: Edika, 2015. Učitelův autopilot. ISBN 978-80-266-0175-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
CEJPKOVÁ, Dana. Kreativní malování s dětmi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5371-3.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
BEČVÁŘOVÁ, Ivana. Výtvarná dramatika v pedagogické praxi: netradiční činnosti pro předškolní a školní věk. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0906-5.
JAŠURKOVÁ, Petra. Nápadník do hodin výtvarné výchovy: nápadník pro ty, kdo skrze vlastní tvorbu chtějí pochopit, co nám sděluje tak zvané "abstraktní umění". Brno: Edika, 2015. Učitelův autopilot. ISBN 978-80-266-0175-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.