Diplomová práce se zabývá analýzou úspěšnosti dětí vyrůstajících v ústavní výchově v sekundárním vzdělávání z jejich osobního pohledu. Teoretická část práce je zaměřena především na sociálně psychologickou stránku prostředí ústavní výchovy, do které jsou zahrnuty vztahy mezi jednotlivými účastníky výchovného procesu a vymezení problematiky školní úspěšnosti. V závěru teoretické části se opíráme o poznatky českých i zahraničních výzkumných studií zabývajících se školní úspěšností dětí vyrůstajících v ústavní výchově. V praktické části byly faktory seskupeny do tří oblastí podle jejich typu. Školní oblast se zabývá náročností předmětů, objektivním hodnocením pedagoga, stylem výuky, materiálním vybavením nebo vztahem pedagoga ke studentům. V sociální oblasti byl kladen důraz na vztahy s vychovatelem, vzdálenost školy od bydliště, vzdělanostní úroveň rodiny, uplatnění studia v budoucí praxi, vliv a podpora rodiny a sociální kontakt s vrstevníky. Do personální oblasti byly zařazeny faktory jako zdravotní stav studenta, postoje studenta ke studiu, temperament, přítomnost vývojových poruch učení, motivace ke studiu, adaptace na školu. Cílem praktické části bylo prozkoumat vztahy a souvislosti mezi těmito faktory na základě tohoto rozdělení, zjistit faktory, které mají na školní úspěšnost studentů vyrůstajících v ústavní výchově největší vliv, a vyvodit z těchto poznatků poučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This thesis analyses the successfulness in secondary education from the personal point of view of children who were brought up in institutional care. The theoretical part of the work is focused mainly on the socio psychological aspects of the institutional upbringing environment, which includes in particular the relations between individual participants in the educational process and definition of the problems of successfulness at school. The conclusion of the theoretical section is based on the findings of Czech as well as foreign research studies dealing with school successfulness of children who grew up in institutional care. In the practical part, factors were grouped into three areas according to their type. The school area deals with the difficulty of the lectured subjects, objective assessment of the teacher, style of teaching, material equipment as well as the teacher's attitude to students. In the social area, emphasis was put on the relationships with the educator, distance of the school from the place of residence, level of education in the family, usefulness of the studied subjects for future work, influence and support of the family, and social contact with peers. Personal area includes factors such as health condition of the student, student's attitude to studying, temperament, occurrence of developmental learning disorders, motivation to study, adaptation to school. The objective of the practical part was to investigate the relationships and connections between these factors on the basis of this division, in order to find factors with the biggest influence on school successfulness of students brought up in institutional care, and to draw conclusions from these findings that are applicable for pedagogical practice.
Klíčová slova
Školní úspěšnost, ústavní výchova, prostředí, vzdělání, dětský domov, výchovný ústav, klient ústavního zařízení
Klíčová slova v angličtině
School success, institutional upbringing, environment, education, children's home, educational institute, client of institutional facility
Rozsah průvodní práce
121 s. (177 135 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou úspěšnosti dětí vyrůstajících v ústavní výchově v sekundárním vzdělávání z jejich osobního pohledu. Teoretická část práce je zaměřena především na sociálně psychologickou stránku prostředí ústavní výchovy, do které jsou zahrnuty vztahy mezi jednotlivými účastníky výchovného procesu a vymezení problematiky školní úspěšnosti. V závěru teoretické části se opíráme o poznatky českých i zahraničních výzkumných studií zabývajících se školní úspěšností dětí vyrůstajících v ústavní výchově. V praktické části byly faktory seskupeny do tří oblastí podle jejich typu. Školní oblast se zabývá náročností předmětů, objektivním hodnocením pedagoga, stylem výuky, materiálním vybavením nebo vztahem pedagoga ke studentům. V sociální oblasti byl kladen důraz na vztahy s vychovatelem, vzdálenost školy od bydliště, vzdělanostní úroveň rodiny, uplatnění studia v budoucí praxi, vliv a podpora rodiny a sociální kontakt s vrstevníky. Do personální oblasti byly zařazeny faktory jako zdravotní stav studenta, postoje studenta ke studiu, temperament, přítomnost vývojových poruch učení, motivace ke studiu, adaptace na školu. Cílem praktické části bylo prozkoumat vztahy a souvislosti mezi těmito faktory na základě tohoto rozdělení, zjistit faktory, které mají na školní úspěšnost studentů vyrůstajících v ústavní výchově největší vliv, a vyvodit z těchto poznatků poučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This thesis analyses the successfulness in secondary education from the personal point of view of children who were brought up in institutional care. The theoretical part of the work is focused mainly on the socio psychological aspects of the institutional upbringing environment, which includes in particular the relations between individual participants in the educational process and definition of the problems of successfulness at school. The conclusion of the theoretical section is based on the findings of Czech as well as foreign research studies dealing with school successfulness of children who grew up in institutional care. In the practical part, factors were grouped into three areas according to their type. The school area deals with the difficulty of the lectured subjects, objective assessment of the teacher, style of teaching, material equipment as well as the teacher's attitude to students. In the social area, emphasis was put on the relationships with the educator, distance of the school from the place of residence, level of education in the family, usefulness of the studied subjects for future work, influence and support of the family, and social contact with peers. Personal area includes factors such as health condition of the student, student's attitude to studying, temperament, occurrence of developmental learning disorders, motivation to study, adaptation to school. The objective of the practical part was to investigate the relationships and connections between these factors on the basis of this division, in order to find factors with the biggest influence on school successfulness of students brought up in institutional care, and to draw conclusions from these findings that are applicable for pedagogical practice.
Klíčová slova
Školní úspěšnost, ústavní výchova, prostředí, vzdělání, dětský domov, výchovný ústav, klient ústavního zařízení
Klíčová slova v angličtině
School success, institutional upbringing, environment, education, children's home, educational institute, client of institutional facility
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat analýzou školní úspěšnosti v sekundárním vzdělávání u vybraných skupin jedinců v ústavní výchově (ústavní výchova v dětském domově, výchovném ústavu). V teoretické části bude zpracována problematika prostředí dětského domova, výchovného ústavu a jeho specifika, problematika školní úspěšnosti dětí v ústavní výchově a sociálně-psychologická stránka prostředí ústavní výchovy. V praktické části autorka předloží výsledky vlastního šetření u jedinců s nařízenou ústavní výchovou z pohledu českých i zahraničních odborných studií a z pohledu samotných klientů a vychovatelů. Šetření bude zaměřeno na zjištění faktorů, které nejvíce ovlivňují školní úspěšnost daných klientů. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 60 klientů zařízení vykonávajících ústavní výchovu, dále cca 20 vychovatelů z těchto zařízení. Vlastní šetření bude zpracováno pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. Cílem diplomové práce bude doporučení pro praxi speciální pedagogiky při práci s uvedenou skupinou.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat analýzou školní úspěšnosti v sekundárním vzdělávání u vybraných skupin jedinců v ústavní výchově (ústavní výchova v dětském domově, výchovném ústavu). V teoretické části bude zpracována problematika prostředí dětského domova, výchovného ústavu a jeho specifika, problematika školní úspěšnosti dětí v ústavní výchově a sociálně-psychologická stránka prostředí ústavní výchovy. V praktické části autorka předloží výsledky vlastního šetření u jedinců s nařízenou ústavní výchovou z pohledu českých i zahraničních odborných studií a z pohledu samotných klientů a vychovatelů. Šetření bude zaměřeno na zjištění faktorů, které nejvíce ovlivňují školní úspěšnost daných klientů. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 60 klientů zařízení vykonávajících ústavní výchovu, dále cca 20 vychovatelů z těchto zařízení. Vlastní šetření bude zpracováno pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. Cílem diplomové práce bude doporučení pro praxi speciální pedagogiky při práci s uvedenou skupinou.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. Psychologická literatura.
HRBÁČKOVÁ, Karla a Anna PETR ŠAFRÁNKOVÁ. Self-efficacy of Professional Educators in Institutional Care for Children and Minors. Sociální pedagogika / Social Education. DOI: 10.7441/soced.2015.03.02.01. ISSN 18058825.
JACKSON, S. (1994). Educating children in residential and foster care: an overview. Oxford Review of Education.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2433-1.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-004-2.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MALACH, Josef. Rozvoj a hodnocení smyslu pro iniciativu a podnikavost žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7464-528-0.
MARTIN, P. Y., & JACKSON, S. Educational Access for children in public cere: advice from a group of high achievers. Child & family social work, 2002.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 7. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0853-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
MYŠKOVÁ, Lucie, Irena SMETÁČKOVÁ, Hana NOVOTNÁ, Jakub ONDER, Hana KUŽELOVÁ a Radek PTÁČEK. Vzdělání u osob se zkušeností s náhradní formou péče v dětství. Pedagogická orientace [online]. 2015, 25(1), 63-83 DOI: 10.5817/PedOr2015-1-63. ISSN 1805-9511.
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium Servis, 1995. Dědictví Komenského (Amosium servis). ISBN 80-85498-27-8.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
PTÁČEK, [Radek, Hana KUŽELOVÁ a Libuše ČELEDOVÁ]. Vývoj dětí v náhradních formách péče. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2011. ISBN 9788074210402.
STANČÍKOVÁ, J. (1991). Intelektové výkony a školská úspešnosť chovancov detských domovov. Speciální pedagogika.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
ŽUFNÍČEK, Jan, PACNEROVÁ, Helena a Adéla ZELENDA KUPCOVÁ, ed. Vybraná témata vychovatelské praxe: inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN 978-80-87652-59-6.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. Psychologická literatura.
HRBÁČKOVÁ, Karla a Anna PETR ŠAFRÁNKOVÁ. Self-efficacy of Professional Educators in Institutional Care for Children and Minors. Sociální pedagogika / Social Education. DOI: 10.7441/soced.2015.03.02.01. ISSN 18058825.
JACKSON, S. (1994). Educating children in residential and foster care: an overview. Oxford Review of Education.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2433-1.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-004-2.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MALACH, Josef. Rozvoj a hodnocení smyslu pro iniciativu a podnikavost žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7464-528-0.
MARTIN, P. Y., & JACKSON, S. Educational Access for children in public cere: advice from a group of high achievers. Child & family social work, 2002.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 7. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0853-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
MYŠKOVÁ, Lucie, Irena SMETÁČKOVÁ, Hana NOVOTNÁ, Jakub ONDER, Hana KUŽELOVÁ a Radek PTÁČEK. Vzdělání u osob se zkušeností s náhradní formou péče v dětství. Pedagogická orientace [online]. 2015, 25(1), 63-83 DOI: 10.5817/PedOr2015-1-63. ISSN 1805-9511.
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium Servis, 1995. Dědictví Komenského (Amosium servis). ISBN 80-85498-27-8.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
PTÁČEK, [Radek, Hana KUŽELOVÁ a Libuše ČELEDOVÁ]. Vývoj dětí v náhradních formách péče. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2011. ISBN 9788074210402.
STANČÍKOVÁ, J. (1991). Intelektové výkony a školská úspešnosť chovancov detských domovov. Speciální pedagogika.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
ŽUFNÍČEK, Jan, PACNEROVÁ, Helena a Adéla ZELENDA KUPCOVÁ, ed. Vybraná témata vychovatelské praxe: inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN 978-80-87652-59-6.