V rámci mé bakalářské práce se budu zabývat problematikou sociálního klimatu a především otázkou, zda je pozitivní klima třídy ovlivněno tím, že jsou zde umísťováni především žáci s nadprůměrnými schopnostmi.
V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména se bude jednat o otázky vztahující se k sociálnímu klimatu. Především pak k druhům sociálních klimatu a také množnostem zkoumání, které je lze v této oblasti využít.
Praktickou část bude tvořit vlastní šetření, jehož cílem je zjistit výsledky vztahující se k mému empirickému problému. Pokusit se o potvrzení mé hypotézy či o její vyvrácení. Součástí mé práce jsou i konkrétní závěry a doporučení pro tuto problematiku, které mohou být nadále uplatňovány v praxi.
Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
In my Bachelor thesis I will looking for some troubles in social climate and especially with the positive influence of the class climate on the fact that the pupils with above-average abilities are placed here.
The theoretical part will deal with topics related to selected troubles, especially of the social climate. Then also whit types of social climate and a range of research that can be used in this area.
The practical part will be the results of my own investigation, the aim of which is to find out the results related to my empirical problem. We will try confirm or refute our hypothesis. Ideally, specific conclusions and recommendations in this area should be part of the work, which can later be used for practice.
The achieved results and recommendations will be applicable in the practice of social pedagogy and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
Sociální klima školní třídy, dotazníky měřící klima školní třídy, složky klimatu a jejich vliv na výuku, pozitivní ovlivňování sociálního klimatu
Klíčová slova v angličtině
Social climate in school class, classroom climate questionnaires, components of climate and their influence on teaching, positive influence of social climate
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
V rámci mé bakalářské práce se budu zabývat problematikou sociálního klimatu a především otázkou, zda je pozitivní klima třídy ovlivněno tím, že jsou zde umísťováni především žáci s nadprůměrnými schopnostmi.
V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména se bude jednat o otázky vztahující se k sociálnímu klimatu. Především pak k druhům sociálních klimatu a také množnostem zkoumání, které je lze v této oblasti využít.
Praktickou část bude tvořit vlastní šetření, jehož cílem je zjistit výsledky vztahující se k mému empirickému problému. Pokusit se o potvrzení mé hypotézy či o její vyvrácení. Součástí mé práce jsou i konkrétní závěry a doporučení pro tuto problematiku, které mohou být nadále uplatňovány v praxi.
Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
In my Bachelor thesis I will looking for some troubles in social climate and especially with the positive influence of the class climate on the fact that the pupils with above-average abilities are placed here.
The theoretical part will deal with topics related to selected troubles, especially of the social climate. Then also whit types of social climate and a range of research that can be used in this area.
The practical part will be the results of my own investigation, the aim of which is to find out the results related to my empirical problem. We will try confirm or refute our hypothesis. Ideally, specific conclusions and recommendations in this area should be part of the work, which can later be used for practice.
The achieved results and recommendations will be applicable in the practice of social pedagogy and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
Sociální klima školní třídy, dotazníky měřící klima školní třídy, složky klimatu a jejich vliv na výuku, pozitivní ovlivňování sociálního klimatu
Klíčová slova v angličtině
Social climate in school class, classroom climate questionnaires, components of climate and their influence on teaching, positive influence of social climate
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své bakalářské práci bude zaobírat problematikou pozitivního klimatu ve výběrových třídách na druhém stupni ZŠ.
V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky týkající se školního klimatu, úrovně a významu vzdělávání, role, pozice a statusu v sociální skupině, sociální dynamiky, kvality vztahů, vlivu a obliby. Dále možnostem ovlivňování a kultivace vztahů mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit úroveň sociálního klimatu ve výběrových třídách druhého stupně základní školy a porovnat jej s klimatem v běžné třídě základní školy. Toho autorka dosáhne za použití adekvátní sociometrické techniky a aplikace náležité statistické metody.
Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své bakalářské práci bude zaobírat problematikou pozitivního klimatu ve výběrových třídách na druhém stupni ZŠ.
V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky týkající se školního klimatu, úrovně a významu vzdělávání, role, pozice a statusu v sociální skupině, sociální dynamiky, kvality vztahů, vlivu a obliby. Dále možnostem ovlivňování a kultivace vztahů mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit úroveň sociálního klimatu ve výběrových třídách druhého stupně základní školy a porovnat jej s klimatem v běžné třídě základní školy. Toho autorka dosáhne za použití adekvátní sociometrické techniky a aplikace náležité statistické metody.
Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1718-0.
2. ČAPEK, ROBERT. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
3. CHALUPNÝ, Emanuel. Sociologie. V Praze: E. Chalupný, 1916. Sociologie všeobecná, Sv. 1.
4. LAŠEK, JAN. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4.
5. PETRUSEK, MIROSLAV. Sociometrie: teorie, metoda, techniky. Praha: Svoboda, 1969. Sociologická knižnice.
6. VYKOPALOVÁ, HANNA. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování. Olomouc, 1992.
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1718-0.
2. ČAPEK, ROBERT. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
3. CHALUPNÝ, Emanuel. Sociologie. V Praze: E. Chalupný, 1916. Sociologie všeobecná, Sv. 1.
4. LAŠEK, JAN. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4.
5. PETRUSEK, MIROSLAV. Sociometrie: teorie, metoda, techniky. Praha: Svoboda, 1969. Sociologická knižnice.
6. VYKOPALOVÁ, HANNA. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování. Olomouc, 1992.