Bakalářská práce se zabývá využíváním metod zážitkového učení v mateřské škole. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení zážitkového učení a metod, které se v rámci tohoto pedagogického směru využívají, dále je rozvedena historie zážitkové pedagogiky a tvorba zážitkového programu. Praktická část práce je realizována v Mateřské škole Růženka v Nymburce, projekt je zaměřen na poznávání živé a neživé přírody, a to prostřednictvím různých činností, pokusů a her. Úspěšnost realizovaných programů vyplynula z provedené reflexe, kdy děti poskytly odpovídající zpětnou vazbu. Díky vhodnému použití metod jsme mohli dosáhnout cíle, tj. toho, že se děti vzdělávaly prostřednictvím zážitku. Činnosti v praktické části této práce, mohou být inspirací pro zpestření každodenní výuky a oživení zaběhlého předškolního programu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on use of experience-based teaching methods at pre-school. The theoretical part of this work focuses on definition of experience-based teaching and methods used in this pedagogic field, it also explains the history of experience-based pedagogy and creation of an experience-based programme. The practical part of the work is executed at Růženka Nursery School in Nymburk, the project focuses on learning about organic and inorganic nature by means of various activities, experiments and games. The success of the realised programmes was deduced from the performed reflection, during which the children provided the corresponding feedback. Thanks to appropriate use of methods we were able to achieve our goals, i.e. the children learnt on the basis of experience. The activities in the practical part of this work can be used as inspiration for diversifying every-day teaching activities and making the established pre-school programme more interesting.
Klíčová slova
Zážitková pedagogika, didaktické metody, zážitkový program, výchova prožitkem, výchova v přírodě, živá a neživá příroda
Klíčová slova v angličtině
Experience-based pedagogy, didactic methods, experience-based programme, education through experience, education in nature, organic and inorganic nature
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využíváním metod zážitkového učení v mateřské škole. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení zážitkového učení a metod, které se v rámci tohoto pedagogického směru využívají, dále je rozvedena historie zážitkové pedagogiky a tvorba zážitkového programu. Praktická část práce je realizována v Mateřské škole Růženka v Nymburce, projekt je zaměřen na poznávání živé a neživé přírody, a to prostřednictvím různých činností, pokusů a her. Úspěšnost realizovaných programů vyplynula z provedené reflexe, kdy děti poskytly odpovídající zpětnou vazbu. Díky vhodnému použití metod jsme mohli dosáhnout cíle, tj. toho, že se děti vzdělávaly prostřednictvím zážitku. Činnosti v praktické části této práce, mohou být inspirací pro zpestření každodenní výuky a oživení zaběhlého předškolního programu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on use of experience-based teaching methods at pre-school. The theoretical part of this work focuses on definition of experience-based teaching and methods used in this pedagogic field, it also explains the history of experience-based pedagogy and creation of an experience-based programme. The practical part of the work is executed at Růženka Nursery School in Nymburk, the project focuses on learning about organic and inorganic nature by means of various activities, experiments and games. The success of the realised programmes was deduced from the performed reflection, during which the children provided the corresponding feedback. Thanks to appropriate use of methods we were able to achieve our goals, i.e. the children learnt on the basis of experience. The activities in the practical part of this work can be used as inspiration for diversifying every-day teaching activities and making the established pre-school programme more interesting.
Klíčová slova
Zážitková pedagogika, didaktické metody, zážitkový program, výchova prožitkem, výchova v přírodě, živá a neživá příroda
Klíčová slova v angličtině
Experience-based pedagogy, didactic methods, experience-based programme, education through experience, education in nature, organic and inorganic nature
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 5A/2017 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP".
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na vymezení pedagogických směrů, zejména na zážitkovou pedagogiku a využívání jejích metod v předškolním vzdělávání.
Praktická část bude didakticky zaměřena. Cílem praktické části bude připravit, realizovat a vyhodnotit didaktický blok aktivit s akcentem na zážitkové učení. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi. Přílohová část bakalářské práce bude obsahovat soubor aktivit realizovaných v praktické části.
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 5A/2017 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP".
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na vymezení pedagogických směrů, zejména na zážitkovou pedagogiku a využívání jejích metod v předškolním vzdělávání.
Praktická část bude didakticky zaměřena. Cílem praktické části bude připravit, realizovat a vyhodnotit didaktický blok aktivit s akcentem na zážitkové učení. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi. Přílohová část bakalářské práce bude obsahovat soubor aktivit realizovaných v praktické části.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J., Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
FRANC D., ZOUNKOVÁ D., MARTIN A., Učení zážitkem a hrou. Praktická příručka instruktora. 1. Vyd. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-2511701-9.
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L., Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
HINESOVÁ STEPHENSOVÁ, S., MANNOVÁ, B., Pokusy a rošťárny: super zábava pro kluky a holky. Fragment, 2013. ISBN 978-80-253-1823-2.
CHAJDA, R., Zábavné experimenty pro děti: jednoduché fyzikálně a chemicky zaměřené pokusy pro malé vědce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. Hravá věda (Computer Press). ISBN 978-80-251-2926-5.
JIRÁSEK, I., Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion 1,6 - 15. Praha : Prázdninová škola Lipnice, 2004.
KOŤÁTKOVÁ, S., Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
NEUMAN, J., ĎOUBALÍK, P., Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Vyd. 7. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0628-6.
SVOBODOVÁ, E., a kol., Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
WEDLICHOVÁ, I., Vývojová psychologie. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J., Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
FRANC D., ZOUNKOVÁ D., MARTIN A., Učení zážitkem a hrou. Praktická příručka instruktora. 1. Vyd. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-2511701-9.
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L., Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
HINESOVÁ STEPHENSOVÁ, S., MANNOVÁ, B., Pokusy a rošťárny: super zábava pro kluky a holky. Fragment, 2013. ISBN 978-80-253-1823-2.
CHAJDA, R., Zábavné experimenty pro děti: jednoduché fyzikálně a chemicky zaměřené pokusy pro malé vědce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. Hravá věda (Computer Press). ISBN 978-80-251-2926-5.
JIRÁSEK, I., Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion 1,6 - 15. Praha : Prázdninová škola Lipnice, 2004.
KOŤÁTKOVÁ, S., Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
NEUMAN, J., ĎOUBALÍK, P., Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Vyd. 7. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0628-6.
SVOBODOVÁ, E., a kol., Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
WEDLICHOVÁ, I., Vývojová psychologie. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5.