Bakalářská práce se zabývá komparací dokumentů, určujících zásady výuky environmentální výchovy v předškolním vzdělávání, ve státech střední Evropy České republiky, Slovenska, Polska. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě tohoto studia vytvořit teoretickou část práce. Ta je zaměřená primárně na problematiku environmentální výchovy, její historii, cíle a základní pojmy. Akcentováno je předškolní období. Empirická část se zabývá komparativní analýzou kurikulárních dokumentů určených států a zasazuje je také do kontextu obecně uznávaných cílů environmentální výchovy. V závěru práce shrnuje výsledky komparace a zaměřuje se na odlišnosti a shodné prvky pojetí environmentální výchovy ve vybraných státech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the comparison of documents defining the principles of environmental pre-school education in Central European countries Czech Republic, Slovakia, Poland. The theoretical section of the paper based on the study of technical literature and other resources focuses primarily on issues of environmental education, its history, aims and basic concepts. The pre-school period is particularly emphasized in it. The practical section deals with the comparative analysis of the curriculum documents of the mentioned countries, while putting them in the context of the generally acknowledged objectives of environmental education. In the final section, the thesis summarizes the results of comparison and discusses the different and identical elements of the concept of environmental education in the given countries.
Bakalářská práce se zabývá komparací dokumentů, určujících zásady výuky environmentální výchovy v předškolním vzdělávání, ve státech střední Evropy České republiky, Slovenska, Polska. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě tohoto studia vytvořit teoretickou část práce. Ta je zaměřená primárně na problematiku environmentální výchovy, její historii, cíle a základní pojmy. Akcentováno je předškolní období. Empirická část se zabývá komparativní analýzou kurikulárních dokumentů určených států a zasazuje je také do kontextu obecně uznávaných cílů environmentální výchovy. V závěru práce shrnuje výsledky komparace a zaměřuje se na odlišnosti a shodné prvky pojetí environmentální výchovy ve vybraných státech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the comparison of documents defining the principles of environmental pre-school education in Central European countries Czech Republic, Slovakia, Poland. The theoretical section of the paper based on the study of technical literature and other resources focuses primarily on issues of environmental education, its history, aims and basic concepts. The pre-school period is particularly emphasized in it. The practical section deals with the comparative analysis of the curriculum documents of the mentioned countries, while putting them in the context of the generally acknowledged objectives of environmental education. In the final section, the thesis summarizes the results of comparison and discusses the different and identical elements of the concept of environmental education in the given countries.
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5A/2017 a dbát na její dodržování. Bakalářská práce se zabývá komparací dokumentů, určujících zásady výuky environmentální výchovy v předškolním vzdělávání, ve státech střední Evropy - České republiky, Slovenska, Polska. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě tohoto studia vytvořit teoretickou část práce. Ta je zaměřená primárně na problematiku environmentální výchovy, její historii, cíle a základní pojmy. Akcentováno je předškolní období. Empirická část se zabývá komparativní analýzou kurikulárních dokumentů určených států a zasazuje je také do kontextu obecně uznávaných cílů environmentální výchovy. V závěru práce shrnuje výsledky komparace a zaměřuje se na odlišnosti a shodné prvky pojetí environmentální výchovy ve vybraných státech.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5A/2017 a dbát na její dodržování. Bakalářská práce se zabývá komparací dokumentů, určujících zásady výuky environmentální výchovy v předškolním vzdělávání, ve státech střední Evropy - České republiky, Slovenska, Polska. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě tohoto studia vytvořit teoretickou část práce. Ta je zaměřená primárně na problematiku environmentální výchovy, její historii, cíle a základní pojmy. Akcentováno je předškolní období. Empirická část se zabývá komparativní analýzou kurikulárních dokumentů určených států a zasazuje je také do kontextu obecně uznávaných cílů environmentální výchovy. V závěru práce shrnuje výsledky komparace a zaměřuje se na odlišnosti a shodné prvky pojetí environmentální výchovy ve vybraných státech.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a Magdaléna KAPUCIÁNOVÁ. Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2013. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-071-0.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Men.gov.pl [online]. [cit. 2017-11-29]. Dostupné z: men.gov.pl/zycie-szkoly/wychowanie-przedszkolne/c137-podstawa-programowa/podstawa-programowa-wychowania-przedszkolnego-dla-przedszkoli-i-oddzialow-przedszkolnych-w-szkolach-podstawowych.html
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní. Www.msmt.cz [online]. [cit. 2017-11-29]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1
Štátny vzdelávací program, školský vzdelávací program. Www.minedu.sk [online]. [cit. 2017-11-29]. Dostupné z: www.minedu.sk/statny-vzdelavaci-program-skolsky-vzdelavaci-program/
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a Magdaléna KAPUCIÁNOVÁ. Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2013. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-071-0.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Men.gov.pl [online]. [cit. 2017-11-29]. Dostupné z: men.gov.pl/zycie-szkoly/wychowanie-przedszkolne/c137-podstawa-programowa/podstawa-programowa-wychowania-przedszkolnego-dla-przedszkoli-i-oddzialow-przedszkolnych-w-szkolach-podstawowych.html
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní. Www.msmt.cz [online]. [cit. 2017-11-29]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1
Štátny vzdelávací program, školský vzdelávací program. Www.minedu.sk [online]. [cit. 2017-11-29]. Dostupné z: www.minedu.sk/statny-vzdelavaci-program-skolsky-vzdelavaci-program/