Cílem práce je zachytit možnosti vzdělávání židovských dětí v letech 1939-1945. Nezahrnuje pouze obecné dějinné události, ale především je výpovědí očitých svědků. Prací se prolínají nejen události zaznamenané v literatuře a dostupných pramenech, ale i svědectví dosud žijících pamětníků. Práce přibližuje inkriminovanou dobu pohledem dítěte, jeho vnímání dobových událostí. Zabývá se důležitostí výchovy a vzdělávání dětí, jako představitele budoucí generace, nutností vyrovnat se s křivdami, které na nich byly napáchány, s důrazem na vizi jejich šťastnější budoucnosti. Jsou zde přiblíženy osudy nejen dětí, ale také dospělých, pedagogů, vychovatelů, kteří přicházeli a odcházeli, v důsledku nacistické genocidy, a kteří se významně podíleli na vzdělávání, zabezpečení i záchraně dětských životů. Práce je do jisté míry reflexí vlastního rodinného příběhu, osudu, který byl této rodině předurčen a jehož překvapivé důsledky rodina odkrývá i po desetiletích.
Práce podrobně zachycuje vzdělávání dětí v ghettu i mimo něj, podmínky v dětských domovech, využití volného času, komparuje podmínky vzdělání exilového školství, především ve Velké Británii. Závěrem práce jednoznačně vyplývá nutnost vzdělávání dětí a mladistvých, nedocenitelná práce pedagogů, stejně jako jejich statečnost a síla, která pomohla přežít a vychovat další generaci.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to capture the possibilities of education of Jewish children in 1939-1945. It does not only cover general historical events, but above all, it is the testimony of eyewitnesses. The work blends not only the events recorded in the literature and the available sources, but also the testimony of the surviving witnesses. The work is about child's perception of the events of that time. It addresses the importance of education of children, as representatives of the future generation, the need to cope with the wrongs they have been involved in, with an emphasis on the vision of their happier future. It is about fate of not only the children but also adults - teachers and tutors who came and left as a result of Nazi genocide and who significantly contributed to education, security and the preservation of children's lives. This work is, to a certain extent, a reflection of the family's own story, the fate that was destined for this family, and the surprising consequences which the family reveals for decades.
The work describes in detail the education of children inside and outside the ghetto, the conditions in children's homes, the use of free time, and the conditions of exile education, especially in the UK. The conclusion of the work clearly shows the need for education of children and adolescents, the invaluable effort of teachers, as well as their bravery and strength, which helped survive and raise the next generation.
Klíčová slova
Vzdělávání židovských dětí v letech 1939 až 1942, vzdělávání židovských dětí v letech 1942 až 1945, vzdělávání v Protektorátu Čechy a Morava, druhá světová válka, ghetto Terezín, exilové školství ve Velké Británii.
Klíčová slova v angličtině
Education of Jewish Children from 1939 to 1942, Education of Jewish Children from 1942 to 1945, education in the Protectorate of Bohemia and Moravia, World War II, ghetti Terezin, Exile Education in the UK.
Rozsah průvodní práce
97 s. (170 100 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zachytit možnosti vzdělávání židovských dětí v letech 1939-1945. Nezahrnuje pouze obecné dějinné události, ale především je výpovědí očitých svědků. Prací se prolínají nejen události zaznamenané v literatuře a dostupných pramenech, ale i svědectví dosud žijících pamětníků. Práce přibližuje inkriminovanou dobu pohledem dítěte, jeho vnímání dobových událostí. Zabývá se důležitostí výchovy a vzdělávání dětí, jako představitele budoucí generace, nutností vyrovnat se s křivdami, které na nich byly napáchány, s důrazem na vizi jejich šťastnější budoucnosti. Jsou zde přiblíženy osudy nejen dětí, ale také dospělých, pedagogů, vychovatelů, kteří přicházeli a odcházeli, v důsledku nacistické genocidy, a kteří se významně podíleli na vzdělávání, zabezpečení i záchraně dětských životů. Práce je do jisté míry reflexí vlastního rodinného příběhu, osudu, který byl této rodině předurčen a jehož překvapivé důsledky rodina odkrývá i po desetiletích.
Práce podrobně zachycuje vzdělávání dětí v ghettu i mimo něj, podmínky v dětských domovech, využití volného času, komparuje podmínky vzdělání exilového školství, především ve Velké Británii. Závěrem práce jednoznačně vyplývá nutnost vzdělávání dětí a mladistvých, nedocenitelná práce pedagogů, stejně jako jejich statečnost a síla, která pomohla přežít a vychovat další generaci.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to capture the possibilities of education of Jewish children in 1939-1945. It does not only cover general historical events, but above all, it is the testimony of eyewitnesses. The work blends not only the events recorded in the literature and the available sources, but also the testimony of the surviving witnesses. The work is about child's perception of the events of that time. It addresses the importance of education of children, as representatives of the future generation, the need to cope with the wrongs they have been involved in, with an emphasis on the vision of their happier future. It is about fate of not only the children but also adults - teachers and tutors who came and left as a result of Nazi genocide and who significantly contributed to education, security and the preservation of children's lives. This work is, to a certain extent, a reflection of the family's own story, the fate that was destined for this family, and the surprising consequences which the family reveals for decades.
The work describes in detail the education of children inside and outside the ghetto, the conditions in children's homes, the use of free time, and the conditions of exile education, especially in the UK. The conclusion of the work clearly shows the need for education of children and adolescents, the invaluable effort of teachers, as well as their bravery and strength, which helped survive and raise the next generation.
Klíčová slova
Vzdělávání židovských dětí v letech 1939 až 1942, vzdělávání židovských dětí v letech 1942 až 1945, vzdělávání v Protektorátu Čechy a Morava, druhá světová válka, ghetto Terezín, exilové školství ve Velké Británii.
Klíčová slova v angličtině
Education of Jewish Children from 1939 to 1942, Education of Jewish Children from 1942 to 1945, education in the Protectorate of Bohemia and Moravia, World War II, ghetti Terezin, Exile Education in the UK.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se snaží o zmapování dobové situace, jakým způsobem bylo zajištěno, respektive jaké byly možnosti vzdělání židovských dětí a mládeže v ghettu Terezín a také mimo něj. Cílem práce je zmapování a podchycení možností vzdělávání židovských dětí a mládeže během válečných let 1939 až 1945. V teoretické části budou popsány historické souvislosti let 1939 až 1945, které budou uvedeny do kontextu popisem možností vzdělání židovských dětí a mládeže v inkriminovaných letech. Jedná se tedy o studium dostupných dobových materiálů, především z oblastního archivu v Litoměřicích, se sídlem v Lovosicích, dostupného materiálu z archivu Památníku Terezín, vyhledávání informací o dané problematice v dostupných kronikách, zmapování existence materiálu v muzeích. Neméně důležitá bude práce s vydanou odbornou literaturou. Cílem práce je také zajistit možná svědectví přeživších pamětníků, tedy s využitím orální historie, jehož výsledek bude komparován se zpracovaným materiálem teoretické části. Při zpracování diplomové práce se řídíme novelou směrnice děkana PF UJEP č. 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářské a diplomové práce na PF UJEP."
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se snaží o zmapování dobové situace, jakým způsobem bylo zajištěno, respektive jaké byly možnosti vzdělání židovských dětí a mládeže v ghettu Terezín a také mimo něj. Cílem práce je zmapování a podchycení možností vzdělávání židovských dětí a mládeže během válečných let 1939 až 1945. V teoretické části budou popsány historické souvislosti let 1939 až 1945, které budou uvedeny do kontextu popisem možností vzdělání židovských dětí a mládeže v inkriminovaných letech. Jedná se tedy o studium dostupných dobových materiálů, především z oblastního archivu v Litoměřicích, se sídlem v Lovosicích, dostupného materiálu z archivu Památníku Terezín, vyhledávání informací o dané problematice v dostupných kronikách, zmapování existence materiálu v muzeích. Neméně důležitá bude práce s vydanou odbornou literaturou. Cílem práce je také zajistit možná svědectví přeživších pamětníků, tedy s využitím orální historie, jehož výsledek bude komparován se zpracovaným materiálem teoretické části. Při zpracování diplomové práce se řídíme novelou směrnice děkana PF UJEP č. 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářské a diplomové práce na PF UJEP."
Seznam doporučené literatury
KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. Humanitas. ISBN 978-80-7308-327-4. MAKAROVA, Jelena Grigor'jevna. Pevnost nad propastí: já, děcko bloudící? : děti a učitelé v terezínském ghettu 1941-1945 = A fortress over the chasm : I am a wandering child : childern and teachers in ghetto Terezin 1941-1945. Praha: TIMUC, 2009. ISBN isbn:978-80-904207-2-4. ADLER, Hans Günther. Terezín 1941-1945: tvář nuceného společenství. Brno: Barrister & Principal, 2006. ISBN 80-7364-024-4. BLODIG, Vojtěch. Terezín v "konečném řešení židovské otázky" 1941-1945: průvodce stálou expozicí Muzea ghetta v Terezíně. Praha: Oswald, 2003. ISBN 80-85433-88-5. SVOBODA, J. Školství v období protektorátu. České Budějovice : Nová forma, 2010. ISBN 978-8087313-67-1. WINTON, Barbara. Není-li to nemožné--: život sira Nicholase Wintona. Praha: Argo, 2014. ISBN 978-80-2571-319-8. BRENNER-WONSCHICK, Hannelore. Děvčata z pokoje 28: přátelství, naděje a přežití v Terezíně. 2. vyd. Přeložil Iva KRATOCHVÍLOVÁ, přeložil Lenka ŠEDOVÁ. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-29-7. JANIŠOVÁ, Milena. Osud Židů v protektorátu, 1939-1945: sborník studií Livie Rothkirchenové, Evy Schmidtové-Hartmannové, Avigdora Dagana s úvodem Milana Šimečky. Praha: Trizonia, 1991. ISBN 80-900953-7-2. GRUENBAUM, Thelma. Nešarim: child survivors of Terezín. Portland, OR: Vallentine Mitchell, 2004. ISBN 0853035113.
Seznam doporučené literatury
KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. Humanitas. ISBN 978-80-7308-327-4. MAKAROVA, Jelena Grigor'jevna. Pevnost nad propastí: já, děcko bloudící? : děti a učitelé v terezínském ghettu 1941-1945 = A fortress over the chasm : I am a wandering child : childern and teachers in ghetto Terezin 1941-1945. Praha: TIMUC, 2009. ISBN isbn:978-80-904207-2-4. ADLER, Hans Günther. Terezín 1941-1945: tvář nuceného společenství. Brno: Barrister & Principal, 2006. ISBN 80-7364-024-4. BLODIG, Vojtěch. Terezín v "konečném řešení židovské otázky" 1941-1945: průvodce stálou expozicí Muzea ghetta v Terezíně. Praha: Oswald, 2003. ISBN 80-85433-88-5. SVOBODA, J. Školství v období protektorátu. České Budějovice : Nová forma, 2010. ISBN 978-8087313-67-1. WINTON, Barbara. Není-li to nemožné--: život sira Nicholase Wintona. Praha: Argo, 2014. ISBN 978-80-2571-319-8. BRENNER-WONSCHICK, Hannelore. Děvčata z pokoje 28: přátelství, naděje a přežití v Terezíně. 2. vyd. Přeložil Iva KRATOCHVÍLOVÁ, přeložil Lenka ŠEDOVÁ. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-29-7. JANIŠOVÁ, Milena. Osud Židů v protektorátu, 1939-1945: sborník studií Livie Rothkirchenové, Evy Schmidtové-Hartmannové, Avigdora Dagana s úvodem Milana Šimečky. Praha: Trizonia, 1991. ISBN 80-900953-7-2. GRUENBAUM, Thelma. Nešarim: child survivors of Terezín. Portland, OR: Vallentine Mitchell, 2004. ISBN 0853035113.