Diplomová práce s názvem Dramatická výchova jako prostředek socializace žáků
4. ročníku ZŠ je zaměřena na praktické využití metod dramatické výchovy v procesu socializace žáků 4. ročníku ZŠ. Práce obsahuje část teoretickou. Zde vyzdvihujeme hlavní aspekty dramatické výchovy.
V úvodu praktické části je zařazen dotazník, jehož výsledky nás nasměrují k výběru vhodných metod dramatické výchovy. Metody jsou aplikovány na žáky 4. ročníku ZŠ v hodinách dramatické výchovy dvakrát týdně po dobu pěti týdnů.
V závěru je opět proveden dotazník, kterým ověříme úspěšnost aplikace metod dramatické výchovy na proces socializace žáků 4. ročníku ZŠ. Součástí práce je doporučení pro pedagogickou praxi.
Práce obsahuje fotodokumentaci, která zachycuje žáky při některých činnostech.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called Drama Lessons as a Means of Fourth Grade Elementary School Pupils Socialization focuses on the practical usage of the drama education methods in the process of the fourth grade elementary school pupils socialization. The thesis also involves a theoretical part which revolves around the basic aspects of drama lessons.
The introductory practical chapters contain a questionnaire. Its outcome leads us to the best choice of the drama class methods which are consequently applied during drama lessons of the fourth graders twice a week within five weeks time.
The conclusion presents a subsequent questionnaire dealing with the successfulness of the applied methods in the field of fourth grade elementary school pupils socialization. Furthermore it covers the recommendation for the pedagogical practice.
At least the thesis includes a photo documentary capturing the pupils during some of the mentioned activities.
Klíčová slova
Dramatická výchova, metody dramatické výchovy, osobnostní a sociální výchova, úvodní aktivita, hlavní aktivita, reflexe, socializace.
Klíčová slova v angličtině
Drama lessons, drama class methods, personality and social education, introductory activity, main activity, reflection, socialization.
Rozsah průvodní práce
75, obrazová příloha 4 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Dramatická výchova jako prostředek socializace žáků
4. ročníku ZŠ je zaměřena na praktické využití metod dramatické výchovy v procesu socializace žáků 4. ročníku ZŠ. Práce obsahuje část teoretickou. Zde vyzdvihujeme hlavní aspekty dramatické výchovy.
V úvodu praktické části je zařazen dotazník, jehož výsledky nás nasměrují k výběru vhodných metod dramatické výchovy. Metody jsou aplikovány na žáky 4. ročníku ZŠ v hodinách dramatické výchovy dvakrát týdně po dobu pěti týdnů.
V závěru je opět proveden dotazník, kterým ověříme úspěšnost aplikace metod dramatické výchovy na proces socializace žáků 4. ročníku ZŠ. Součástí práce je doporučení pro pedagogickou praxi.
Práce obsahuje fotodokumentaci, která zachycuje žáky při některých činnostech.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called Drama Lessons as a Means of Fourth Grade Elementary School Pupils Socialization focuses on the practical usage of the drama education methods in the process of the fourth grade elementary school pupils socialization. The thesis also involves a theoretical part which revolves around the basic aspects of drama lessons.
The introductory practical chapters contain a questionnaire. Its outcome leads us to the best choice of the drama class methods which are consequently applied during drama lessons of the fourth graders twice a week within five weeks time.
The conclusion presents a subsequent questionnaire dealing with the successfulness of the applied methods in the field of fourth grade elementary school pupils socialization. Furthermore it covers the recommendation for the pedagogical practice.
At least the thesis includes a photo documentary capturing the pupils during some of the mentioned activities.
Klíčová slova
Dramatická výchova, metody dramatické výchovy, osobnostní a sociální výchova, úvodní aktivita, hlavní aktivita, reflexe, socializace.
Klíčová slova v angličtině
Drama lessons, drama class methods, personality and social education, introductory activity, main activity, reflection, socialization.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5A/2017 - Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Teoretická část - charakteristika a obsah dramatické výchovy, osnovy DV, základní metody DV, klíčové kompetence v RVP a DV, cíle DV, osobnostní a sociální výchova v RVP, základní principy OSV a jejich přínos k rozvoji osobnosti žáka, tématické okruhy v OSV.
4. Praktická část - společné cíle DV a OSV, výběr vhodných metod k naplnění cílů, didaktický postup přípravy a průběh konkrétních činností.
5. Ověření v pedagogické praxi, reflexe, evaluace realizovaných činností.
6. Závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5A/2017 - Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Teoretická část - charakteristika a obsah dramatické výchovy, osnovy DV, základní metody DV, klíčové kompetence v RVP a DV, cíle DV, osobnostní a sociální výchova v RVP, základní principy OSV a jejich přínos k rozvoji osobnosti žáka, tématické okruhy v OSV.
4. Praktická část - společné cíle DV a OSV, výběr vhodných metod k naplnění cílů, didaktický postup přípravy a průběh konkrétních činností.
5. Ověření v pedagogické praxi, reflexe, evaluace realizovaných činností.
6. Závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
Gillernová, I., Sociální dovednosti ve škole, Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3472-9
Čapek, R., Třídní klima a školní klima, Grada, 2010, ISBN 978-80-247-2742-4
Kraus, B., Základy sociální pedagogiky, Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-383-3
Lisá, E., Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků, Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-746-6
Marušák, R., Králová, O., Rodriguezová, V., Dramatická výchova v kurikulu současné školy, Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-472-4
Procházka, M., Sociální pedagogika, Grada, 2008, ISBN 978-80-247-3470-5
Valenta, J., Didaktika osobnostní a sociální výchovy, Grada, 2013, ISBN 978-247-1865-1
Valenta, J., Metody a techniky dramatické výchovy, Grada, 2008, ISBN 978-80-247-4473-5
Seznam doporučené literatury
Gillernová, I., Sociální dovednosti ve škole, Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3472-9
Čapek, R., Třídní klima a školní klima, Grada, 2010, ISBN 978-80-247-2742-4
Kraus, B., Základy sociální pedagogiky, Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-383-3
Lisá, E., Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků, Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-746-6
Marušák, R., Králová, O., Rodriguezová, V., Dramatická výchova v kurikulu současné školy, Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-472-4
Procházka, M., Sociální pedagogika, Grada, 2008, ISBN 978-80-247-3470-5
Valenta, J., Didaktika osobnostní a sociální výchovy, Grada, 2013, ISBN 978-247-1865-1
Valenta, J., Metody a techniky dramatické výchovy, Grada, 2008, ISBN 978-80-247-4473-5