Bakalářská práce je zaměřená na společné vzdělávání dětí předškolního věku a seniorů. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, uvedeny podrobnosti k obsahu předškolního vzdělávání, vzdělávání seniorů a mezigeneračního vzdělávání, jsou zde shrnuty poznatky o vlivu prarodičů na děti a dětí na prarodiče v procesu mezigeneračního vzdělávání, následně jsou zmíněny charakteristiky probíhajících mezigeneračních programů.
Hlavním cílem praktické části je zjistit přínos společného vzdělávání pro děti a pro seniory, určit možnosti a limity společného vzdělávání dětí a seniorů, pojmenovat možná rizika takového společného vzdělávání. Za tím účelem byl proveden kvalitativní výzkum a nestrukturované pozorování setkávání a společných činností, probíhajících v rámci mezigeneračního programu společnosti "Mezi námi, o.p.s.", nazvaném "Povídej".
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the joint education of pre-school children and senior citizens. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part defines the basic concepts, provides details on the content of preschool education, senior education and intergenerational education, summarizes the knowledge of the influence of grandparents to children and children to grandparents in the process of intergenerational education, then mentions the characteristics of ongoing intergenerational programs.
The main goal of the practical part is to find out the benefits of joint education for children and seniors citizens, to determine the possibilities and limits of joint education of children and seniors, to name the possible risks of such joint education. For this purpose, qualitative research and unstructured observation of meetings and joint activities, were carried out within the intergenerational program of the company "Mezi námi, o.p.s.", entitled "Povídej".
Klíčová slova
Děti, domov pro seniory, mezigenerační program, mezigenerační vzdělávání, senioři, společné vzdělávání, předškolní věk.
Bakalářská práce je zaměřená na společné vzdělávání dětí předškolního věku a seniorů. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, uvedeny podrobnosti k obsahu předškolního vzdělávání, vzdělávání seniorů a mezigeneračního vzdělávání, jsou zde shrnuty poznatky o vlivu prarodičů na děti a dětí na prarodiče v procesu mezigeneračního vzdělávání, následně jsou zmíněny charakteristiky probíhajících mezigeneračních programů.
Hlavním cílem praktické části je zjistit přínos společného vzdělávání pro děti a pro seniory, určit možnosti a limity společného vzdělávání dětí a seniorů, pojmenovat možná rizika takového společného vzdělávání. Za tím účelem byl proveden kvalitativní výzkum a nestrukturované pozorování setkávání a společných činností, probíhajících v rámci mezigeneračního programu společnosti "Mezi námi, o.p.s.", nazvaném "Povídej".
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the joint education of pre-school children and senior citizens. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part defines the basic concepts, provides details on the content of preschool education, senior education and intergenerational education, summarizes the knowledge of the influence of grandparents to children and children to grandparents in the process of intergenerational education, then mentions the characteristics of ongoing intergenerational programs.
The main goal of the practical part is to find out the benefits of joint education for children and seniors citizens, to determine the possibilities and limits of joint education of children and seniors, to name the possible risks of such joint education. For this purpose, qualitative research and unstructured observation of meetings and joint activities, were carried out within the intergenerational program of the company "Mezi námi, o.p.s.", entitled "Povídej".
Klíčová slova
Děti, domov pro seniory, mezigenerační program, mezigenerační vzdělávání, senioři, společné vzdělávání, předškolní věk.
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5A/2017. V teoretické části popíšeme všechny základní pojmy a vztahy, které s danou problematikou souvisejí. K tomu využijeme relevantní odbornou literaturu a ověřené internetové zdroje. Ve výzkumné části stanovíme cíl bakalářské práce, hlavní výzkumnou otázku a dílčí výzkumné otázky. Na základě toho provedeme kvalitativního šetření zaměřené na zjištění vztahů nejmenších dětí a dnešních seniorů. Zjištěné výsledky uvedeme do širších souvislostí edukační reality dětí předškolního věku.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5A/2017. V teoretické části popíšeme všechny základní pojmy a vztahy, které s danou problematikou souvisejí. K tomu využijeme relevantní odbornou literaturu a ověřené internetové zdroje. Ve výzkumné části stanovíme cíl bakalářské práce, hlavní výzkumnou otázku a dílčí výzkumné otázky. Na základě toho provedeme kvalitativního šetření zaměřené na zjištění vztahů nejmenších dětí a dnešních seniorů. Zjištěné výsledky uvedeme do širších souvislostí edukační reality dětí předškolního věku.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 254 stran. ISBN 978-80-7552-323-5., KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1., OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 220 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5107-8., LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9.,
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1., HOLCZEROVÁ, Vladimíra a DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Volnočasové aktivity pro seniory. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 96 s., iv s. obr. příl. ISBN 978-80-247-4697-5., DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů: v domovech pro seniory. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 112 s. ISBN 978-80-247-4138-3., SAK, Petr a KOLESÁROVÁ, Karolína. Sociologie stáří a seniorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 225 s. Sociologie. ISBN 978-80-247-3850-5., KLEVETOVÁ, Dana. Motivační prvky při práci se seniory. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. 224 stran. Sestra. ISBN 978-80-271-0102-3., VÝROST, Jozef a SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 404 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1428-8.,Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 254 stran. ISBN 978-80-7552-323-5., KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1., OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 220 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5107-8., LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9.,
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1., HOLCZEROVÁ, Vladimíra a DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Volnočasové aktivity pro seniory. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 96 s., iv s. obr. příl. ISBN 978-80-247-4697-5., DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů: v domovech pro seniory. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 112 s. ISBN 978-80-247-4138-3., SAK, Petr a KOLESÁROVÁ, Karolína. Sociologie stáří a seniorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 225 s. Sociologie. ISBN 978-80-247-3850-5., KLEVETOVÁ, Dana. Motivační prvky při práci se seniory. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. 224 stran. Sestra. ISBN 978-80-271-0102-3., VÝROST, Jozef a SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 404 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1428-8.,Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.