Diplomová práce se v teoretické části zabývá historickým a politickým vývojem vzdělávání v českých zemích v letech 1934-1989, kdy politické události zásadně ovlivnily vývoj školství u nás. Práce také popisuje historický a politický vývoj města Krupka.
Ve výzkumné části je diplomová práce zaměřena na historický vývoj primárního školství ve městě Krupka v Ústeckém kraji v letech 1934-1989. Dále jsou zmíněny školy, které postupně historicky v Krupce vznikly a fungují dodnes. Práce se zaměřuje na primární edukaci žáků ve výše uvedeném období a vychází především z primárních historických pramenů.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with the historical and political development of education in the Czech lands between 1934-1989 when political events fundamentally influenced the development of education in the Czech Republic. The thesis also describes the historical and political development of the town of Krupka.
The research part of the thesis is focused on the historical development of primary education in the city of Krupka in the Usti Region between 1934-1989. There are also mentioned the schools that have been established in Krupka historically and are still operating today. The work focuses on primary education of pupils in the above mentioned period and is especially based on primary historical sources.
Diplomová práce se v teoretické části zabývá historickým a politickým vývojem vzdělávání v českých zemích v letech 1934-1989, kdy politické události zásadně ovlivnily vývoj školství u nás. Práce také popisuje historický a politický vývoj města Krupka.
Ve výzkumné části je diplomová práce zaměřena na historický vývoj primárního školství ve městě Krupka v Ústeckém kraji v letech 1934-1989. Dále jsou zmíněny školy, které postupně historicky v Krupce vznikly a fungují dodnes. Práce se zaměřuje na primární edukaci žáků ve výše uvedeném období a vychází především z primárních historických pramenů.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis deals with the historical and political development of education in the Czech lands between 1934-1989 when political events fundamentally influenced the development of education in the Czech Republic. The thesis also describes the historical and political development of the town of Krupka.
The research part of the thesis is focused on the historical development of primary education in the city of Krupka in the Usti Region between 1934-1989. There are also mentioned the schools that have been established in Krupka historically and are still operating today. The work focuses on primary education of pupils in the above mentioned period and is especially based on primary historical sources.
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018. Prostudujeme odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, včetně článků v odborných časopisech i příspěvků dostupných na internetu. V teoretické části diplomové práce charakterizujeme základní pojmy, které souvisí se zvoleným tématem. V praktické části diplomové práce popíšeme metodologii pedagogicko-historického výzkumu, stanovíme cíl šetření a výzkumné otázky. Na základě toho popíšeme vývoj primárního vzdělávání v Krupce v letech 1934-1989. Získané závěry uvedeme do širších souvislostí dějin pedagogiky 20. století.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 9/2018. Prostudujeme odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, včetně článků v odborných časopisech i příspěvků dostupných na internetu. V teoretické části diplomové práce charakterizujeme základní pojmy, které souvisí se zvoleným tématem. V praktické části diplomové práce popíšeme metodologii pedagogicko-historického výzkumu, stanovíme cíl šetření a výzkumné otázky. Na základě toho popíšeme vývoj primárního vzdělávání v Krupce v letech 1934-1989. Získané závěry uvedeme do širších souvislostí dějin pedagogiky 20. století.
Seznam doporučené literatury
1) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0., 2) PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 132 s. ISBN 80-7184-132-3., 3) BLÁHOVÁ, Marie, FROLÍK, Jan a PROFANTOVÁ, Naďa. Velké dějiny zemí Koruny české. Vyd. 1. Praha: Paseka, 1999-2007. 19 sv. ISBN 80-7185-264-3., 4) KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2429-4., 5) CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů: encyklopedie prameny výchovy. Třetí svazek, Dvacáté století. Praha: M. Cipro, 2002. 633 s. Prameny výchovy. ISBN 80-238-8004-7., 6) RÝDL, Karel. K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I.: (1774-1989). 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2010. 67 s. ISBN 978-80-7395-322-5., 7) KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, ed. a PUPALA, Branislav, ed. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9., 8) PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2., 9) SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 311 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-942-9.
Seznam doporučené literatury
1) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0., 2) PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 132 s. ISBN 80-7184-132-3., 3) BLÁHOVÁ, Marie, FROLÍK, Jan a PROFANTOVÁ, Naďa. Velké dějiny zemí Koruny české. Vyd. 1. Praha: Paseka, 1999-2007. 19 sv. ISBN 80-7185-264-3., 4) KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2429-4., 5) CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů: encyklopedie prameny výchovy. Třetí svazek, Dvacáté století. Praha: M. Cipro, 2002. 633 s. Prameny výchovy. ISBN 80-238-8004-7., 6) RÝDL, Karel. K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I.: (1774-1989). 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2010. 67 s. ISBN 978-80-7395-322-5., 7) KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, ed. a PUPALA, Branislav, ed. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9., 8) PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2., 9) SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 311 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-942-9.