Bakalářská práce se věnuje problematice narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku v mateřských školách v Litoměřicích.
Teoretická část je zaměřena na vývoj řeči, na řeč jako jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace, na typy narušené komunikační schopnosti v předškolním věku.
Praktická část obsahuje dva segmenty. Cílem praktické části je příprava a realizace průzkumu, kdy předmětem průzkumu je narušená komunikační schopnost a výskyt nejčastějších podob u dětí předškolního věku před nástupem do základní školy. Druhý segment tvoří původní desková hra zaměřená svými úkoly na správný rozvoj řeči.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is devoted to issues of disrupted communication ability at preschool children in kindergartens i litoměřice.
The theoretical part focuses on the speech development, on the speech as one of the most important means of communication, on the types of distrubed communicative abilities in the preschool age.
The practical part contains two segments. The aim of the practical part is preparation and realization of the research when the object of the research is the disturbed communicative ability and the occurrence of the most common forms at the preschool children before their start of the primary school attendance. The second segment is made up by an original board game focused on the right speech development by its tasks.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, logopedická prevence, narušená komunikační schopnost, vývoj řeči.
Klíčová slova v angličtině
Disrupted communication abitity, logopaedic prevention, preschool child, speech development.
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku v mateřských školách v Litoměřicích.
Teoretická část je zaměřena na vývoj řeči, na řeč jako jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace, na typy narušené komunikační schopnosti v předškolním věku.
Praktická část obsahuje dva segmenty. Cílem praktické části je příprava a realizace průzkumu, kdy předmětem průzkumu je narušená komunikační schopnost a výskyt nejčastějších podob u dětí předškolního věku před nástupem do základní školy. Druhý segment tvoří původní desková hra zaměřená svými úkoly na správný rozvoj řeči.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is devoted to issues of disrupted communication ability at preschool children in kindergartens i litoměřice.
The theoretical part focuses on the speech development, on the speech as one of the most important means of communication, on the types of distrubed communicative abilities in the preschool age.
The practical part contains two segments. The aim of the practical part is preparation and realization of the research when the object of the research is the disturbed communicative ability and the occurrence of the most common forms at the preschool children before their start of the primary school attendance. The second segment is made up by an original board game focused on the right speech development by its tasks.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, logopedická prevence, narušená komunikační schopnost, vývoj řeči.
Klíčová slova v angličtině
Disrupted communication abitity, logopaedic prevention, preschool child, speech development.
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat novelu směrnice děkana PF UJEP 5A /2017 a tou se při zpracování bakalářské práce řídit.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu bakalářské práce.
3. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na vývoj řeči, na řeč, jako jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace, na typy narušené komunikační schopnosti v předškolním věku.
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce. Praktická část práce bude obsahovat dva segmenty. Cílem praktické části bude příprava realizace a průzkumu v mateřských školách v Litoměřicích. Předmětem průzkumu bude narušená komunikační schopnost a výskyt nejčastějších podob u dětí předškolního věku před nástupem do základní školy. Druhý segment bude tvořit původní desková hra zaměřená svými úkoly na správný rozvoj řeči.
5. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
6. Vytvořit didaktickou hru se zásobníkem aktivit na posilování řečové produkce a správné výslovnosti.
7. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat novelu směrnice děkana PF UJEP 5A /2017 a tou se při zpracování bakalářské práce řídit.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu bakalářské práce.
3. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na vývoj řeči, na řeč, jako jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace, na typy narušené komunikační schopnosti v předškolním věku.
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce. Praktická část práce bude obsahovat dva segmenty. Cílem praktické části bude příprava realizace a průzkumu v mateřských školách v Litoměřicích. Předmětem průzkumu bude narušená komunikační schopnost a výskyt nejčastějších podob u dětí předškolního věku před nástupem do základní školy. Druhý segment bude tvořit původní desková hra zaměřená svými úkoly na správný rozvoj řeči.
5. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
6. Vytvořit didaktickou hru se zásobníkem aktivit na posilování řečové produkce a správné výslovnosti.
7. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
ILONA BYTEŠNÍKOVÁ, Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0
ILONA BYTEŠNÍKOVÁ, Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8
MARIE VÁGNEROVÁ, Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531
DANA KUTÁLKOVÁ, Průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Galén, 2009, ISBN 978-80-7262-598-7
MILENA LIPNICKÁ, Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0381-0
JOSEF LANGMEIER, MILOŠ LANGMEIER, DANA KREJČÍŘOVÁ, Vývojová psychologie. Praha: H&H, 1998, ISBN 80-86022-37-4
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
Seznam doporučené literatury
ILONA BYTEŠNÍKOVÁ, Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0
ILONA BYTEŠNÍKOVÁ, Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8
MARIE VÁGNEROVÁ, Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531
DANA KUTÁLKOVÁ, Průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Galén, 2009, ISBN 978-80-7262-598-7
MILENA LIPNICKÁ, Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0381-0
JOSEF LANGMEIER, MILOŠ LANGMEIER, DANA KREJČÍŘOVÁ, Vývojová psychologie. Praha: H&H, 1998, ISBN 80-86022-37-4
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6