Tato diplomová práce se zabývá otestováním výukových materiálů jazyka JavaScript pro 1. stupeň ZŠ. Cílem diplomové práce je zjistit praktickou použitelnost vytvořených materiálů ve výuce a jejich přijmutí žáky. V teoretické části práce hovoří o cílové věkové skupině a využitém programovacím jazyku. V praktické části je vytvořený výukový materiál. Ke každé hodině jsou uvedeny neočekávané situace, ve kterých se žáci při své práci ocitli, a další doporučení. Výzkum byl proveden na ZŠ a MŠ Libouchec se souhlasem rodičů a vedení školy. V průběhu práce vzniklo šestnáct výukových materiálů, použitelných jako podpůrný prostředek při výuce jazyka JavaScript.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on testing educational materials for the JavaScript programming language for the first grade of elementary school. The aim of the thesis is to find out the practical applicability of the created materials in teaching and their acceptance by pupils. The theoretical part of the thesis discusses the target age group and the used programming language. The educational materials are developed in the practical part. Unexpected situations encountered by pupils in their work and additional recommendations are provided for each lesson. The research was conducted at the Libouchec Elementary and Nursery School with the consent of parents and school management. Sixteen educational materials were created during the course of the thesis, applicable as a supporting tool in teaching the JavaScript language.
Klíčová slova
programování,javascript,1. stupeň,informatika
Klíčová slova v angličtině
programming,javascript,1st grade,informatics
Rozsah průvodní práce
102 s. (137 905 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá otestováním výukových materiálů jazyka JavaScript pro 1. stupeň ZŠ. Cílem diplomové práce je zjistit praktickou použitelnost vytvořených materiálů ve výuce a jejich přijmutí žáky. V teoretické části práce hovoří o cílové věkové skupině a využitém programovacím jazyku. V praktické části je vytvořený výukový materiál. Ke každé hodině jsou uvedeny neočekávané situace, ve kterých se žáci při své práci ocitli, a další doporučení. Výzkum byl proveden na ZŠ a MŠ Libouchec se souhlasem rodičů a vedení školy. V průběhu práce vzniklo šestnáct výukových materiálů, použitelných jako podpůrný prostředek při výuce jazyka JavaScript.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on testing educational materials for the JavaScript programming language for the first grade of elementary school. The aim of the thesis is to find out the practical applicability of the created materials in teaching and their acceptance by pupils. The theoretical part of the thesis discusses the target age group and the used programming language. The educational materials are developed in the practical part. Unexpected situations encountered by pupils in their work and additional recommendations are provided for each lesson. The research was conducted at the Libouchec Elementary and Nursery School with the consent of parents and school management. Sixteen educational materials were created during the course of the thesis, applicable as a supporting tool in teaching the JavaScript language.
Klíčová slova
programování,javascript,1. stupeň,informatika
Klíčová slova v angličtině
programming,javascript,1st grade,informatics
Zásady pro vypracování
1) Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 6/2015. 2) Rešerše literatury 3) Seznámení s dostupným materiálem 4) Vypracování teoretických východisek diplomové práce (charakteristika věkové skupiny, Charakteristika prostředí Javascript, základní programovací jazyky). 5) Stanovení metodologie ve smyslu vymezení problémů, cílů a úkolů, kdy základním cílem bude vytvoření materiálů se zaměřením na programování. Tyto materiály budou následně ověřeny na cílové skupině a bude podrobně popsána jejich korekce. 6) Kvalitativní výzkum spočívající v polostrukturovaných případně srtukturovaných rozhovorech s cílovou skupinou. 7) Zpracování práce dle této metodologie a směrnic PF UJEP. 8) Práce bude ve finální podobě předána vedoucímu práce nejméně měsíc před řádným termínem odevzdání.
Zásady pro vypracování
1) Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 6/2015. 2) Rešerše literatury 3) Seznámení s dostupným materiálem 4) Vypracování teoretických východisek diplomové práce (charakteristika věkové skupiny, Charakteristika prostředí Javascript, základní programovací jazyky). 5) Stanovení metodologie ve smyslu vymezení problémů, cílů a úkolů, kdy základním cílem bude vytvoření materiálů se zaměřením na programování. Tyto materiály budou následně ověřeny na cílové skupině a bude podrobně popsána jejich korekce. 6) Kvalitativní výzkum spočívající v polostrukturovaných případně srtukturovaných rozhovorech s cílovou skupinou. 7) Zpracování práce dle této metodologie a směrnic PF UJEP. 8) Práce bude ve finální podobě předána vedoucímu práce nejméně měsíc před řádným termínem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
Herout, P. Učebnice jazyka Java, 386 s. ISBN 978-80-7232-398-2
Vystavěl, R. Moderní programování učebnice pro začátečníky , 2015, 196 s., ISBN: 978-80-903951-8-3.
Pehlivanian, J. JavaScript Okamžitě, Computer press 160 s.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. 265 s, tab., grafy. (Pedagogika) ISBN 9788024713694.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
Seznam doporučené literatury
Herout, P. Učebnice jazyka Java, 386 s. ISBN 978-80-7232-398-2
Vystavěl, R. Moderní programování učebnice pro začátečníky , 2015, 196 s., ISBN: 978-80-903951-8-3.
Pehlivanian, J. JavaScript Okamžitě, Computer press 160 s.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. 265 s, tab., grafy. (Pedagogika) ISBN 9788024713694.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.