Bakalářská práce s názvem Využití reminiscenční terapie v ergoterapii je systematicky rozdělena na teoretickou a praktickou část. V rámci teoretické části pojednáváme obecně o stáří, ergoterapii a reminiscenční terapii. Cílem bakalářské práce je ukázat význam reminiscenční terapie v ergoterapii a zlepšení stávajícího stavu klientky prostřednictví ergoterapie reminiscenční terapie. Předpokládaným výsledkem bylo, že se zlepší duševní pohoda pacienta právě prostřednictvím reminiscenční terapie a zlepší se socializace a schopnosti, které potřebuje ke každodennímu životu. Pro případovou studii byla zvolena kvalitativní metoda, která vychází z pozorování a průběžného rozhovoru se zvoleným pacientem. Dospěli jsme k závěru, že reminiscenční terapie má vzhledem ke společnému cíli s ergoterapií značný význam pro návrat jedince do života. Během terapie se nám potvrdil předpoklad a pacientčin duševní a psychický stav se zlepšil natolik, že v souvislosti s tím se začaly zlepšovat i jiné funkce jako např. péče o sebe samou, komunikace s okolím aj. Reminiscenční terapie se ve většině případů zaměřuje na skupiny, z toho důvodu může být tato práce přínosná protože se zaměřila na konkrétního pacienta se kterým terapie probíhala individuálně.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis entitled The use of reminiscence therapy in occupational therapy is systematically divided into the theoretical and practical part. In the theoretical part, we talk about age, ergotherapy and reminiscence therapy in general. The aim of the bachelor thesis is to show the importance of reminiscent therapy in occupational therapy and to improve the current state of the client through ergotherapy - reminiscent therapy. The expected result was that the patient's mental well-being was improved by reminiscence therapy and improved socialization and the skills he needed for his daily life. For our research, a qualitative method has been chosen, which is based on observation and ongoing interview with the selected patient. We have come to the conclusion that reminiscence therapy, given the common goal of ergotherapy, is of great importance for the return of an individual to life. During the research we have confirmed the assumption and the patient's mental and mental state has improved so much that other functions such as self-care, communication with the environment have started to improve. Reminiscent therapy in most cases focuses on groups, for this reason, this work can be beneficial because it has focused on a particular patient with whom the therapy was done individually.
ergotherapy, reminiscence therapy, old age, memories, therapeutic methods.
Rozsah průvodní práce
63 s. + 8 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Využití reminiscenční terapie v ergoterapii je systematicky rozdělena na teoretickou a praktickou část. V rámci teoretické části pojednáváme obecně o stáří, ergoterapii a reminiscenční terapii. Cílem bakalářské práce je ukázat význam reminiscenční terapie v ergoterapii a zlepšení stávajícího stavu klientky prostřednictví ergoterapie reminiscenční terapie. Předpokládaným výsledkem bylo, že se zlepší duševní pohoda pacienta právě prostřednictvím reminiscenční terapie a zlepší se socializace a schopnosti, které potřebuje ke každodennímu životu. Pro případovou studii byla zvolena kvalitativní metoda, která vychází z pozorování a průběžného rozhovoru se zvoleným pacientem. Dospěli jsme k závěru, že reminiscenční terapie má vzhledem ke společnému cíli s ergoterapií značný význam pro návrat jedince do života. Během terapie se nám potvrdil předpoklad a pacientčin duševní a psychický stav se zlepšil natolik, že v souvislosti s tím se začaly zlepšovat i jiné funkce jako např. péče o sebe samou, komunikace s okolím aj. Reminiscenční terapie se ve většině případů zaměřuje na skupiny, z toho důvodu může být tato práce přínosná protože se zaměřila na konkrétního pacienta se kterým terapie probíhala individuálně.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis entitled The use of reminiscence therapy in occupational therapy is systematically divided into the theoretical and practical part. In the theoretical part, we talk about age, ergotherapy and reminiscence therapy in general. The aim of the bachelor thesis is to show the importance of reminiscent therapy in occupational therapy and to improve the current state of the client through ergotherapy - reminiscent therapy. The expected result was that the patient's mental well-being was improved by reminiscence therapy and improved socialization and the skills he needed for his daily life. For our research, a qualitative method has been chosen, which is based on observation and ongoing interview with the selected patient. We have come to the conclusion that reminiscence therapy, given the common goal of ergotherapy, is of great importance for the return of an individual to life. During the research we have confirmed the assumption and the patient's mental and mental state has improved so much that other functions such as self-care, communication with the environment have started to improve. Reminiscent therapy in most cases focuses on groups, for this reason, this work can be beneficial because it has focused on a particular patient with whom the therapy was done individually.
ergotherapy, reminiscence therapy, old age, memories, therapeutic methods.
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující anamnézu klienta dané problematikyzaměření na reminiscenční terapii.
b)Ergoterapeutický rozbor dle diagnozy klienta( hodnocení ADL, kognitivních funkcí,kvality života... ) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu eroterapie
c)Zhodnocení výsledkú ze vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření( hodnocení ADL,kognitivních funkcí, kvality života...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující anamnézu klienta dané problematikyzaměření na reminiscenční terapii.
b)Ergoterapeutický rozbor dle diagnozy klienta( hodnocení ADL, kognitivních funkcí,kvality života... ) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu eroterapie
c)Zhodnocení výsledkú ze vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření( hodnocení ADL,kognitivních funkcí, kvality života...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-58;MACHOVÁ, Z., 2013. Základy ergoterapie pro sociální pracovníky. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-310-9;ŠPATENKOVÁ, N., a Bolomská.B., 2011.Reminiscenční terapie. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-711-0.;BUTLER, R., N., 1963. The life review: An interpretation of reminiscence in the aged. Psychiatry. 26. 65-76.;JANEČKOVÁ, H., a VACKOVÁ, Marie.,2000. Reminiscence: využití vzpomínek při práci se seniory. Vyd. 1. Praha: Portál, 151 s. ISBN 978-80-7367-581-3.;KIYOSHI Y. et all. Effectiveness of personalised reminiscence photo videos for individuals with dementia. In Neuropsachological Rehabilitation. 19 (4). S. 603- 619. 2009
KLUCKÁ, J., a VOLFOVÁ, P., 2009. Kognitivní trénink v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 150 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2608-3.;KRECH, D., CRUTCHFIELD, R., S., BALLACHEY, E., L., 1968. Člověk v společnosti: Základy sociálnej psychológie. Bratislava: Vydavateľstvo Slovenskej akadémie.;MATOUŠEK, O., ed., KODYMOVÁ, P., ed. a KOLÁČKOVÁ, J.,2005. ed. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 351 s. ISBN 80-7367-002-X.;OKUMURA, Y.,2008. et. All. Effects of short-term reminiscence therapy on elderly with dementia: A comparison with everyday conversation approaches. In: Psychogeriatrics. č.8. S. 124-133.
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-58;MACHOVÁ, Z., 2013. Základy ergoterapie pro sociální pracovníky. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-310-9;ŠPATENKOVÁ, N., a Bolomská.B., 2011.Reminiscenční terapie. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-711-0.;BUTLER, R., N., 1963. The life review: An interpretation of reminiscence in the aged. Psychiatry. 26. 65-76.;JANEČKOVÁ, H., a VACKOVÁ, Marie.,2000. Reminiscence: využití vzpomínek při práci se seniory. Vyd. 1. Praha: Portál, 151 s. ISBN 978-80-7367-581-3.;KIYOSHI Y. et all. Effectiveness of personalised reminiscence photo videos for individuals with dementia. In Neuropsachological Rehabilitation. 19 (4). S. 603- 619. 2009
KLUCKÁ, J., a VOLFOVÁ, P., 2009. Kognitivní trénink v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 150 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2608-3.;KRECH, D., CRUTCHFIELD, R., S., BALLACHEY, E., L., 1968. Člověk v společnosti: Základy sociálnej psychológie. Bratislava: Vydavateľstvo Slovenskej akadémie.;MATOUŠEK, O., ed., KODYMOVÁ, P., ed. a KOLÁČKOVÁ, J.,2005. ed. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vyd. 1. Praha: Portál, 351 s. ISBN 80-7367-002-X.;OKUMURA, Y.,2008. et. All. Effects of short-term reminiscence therapy on elderly with dementia: A comparison with everyday conversation approaches. In: Psychogeriatrics. č.8. S. 124-133.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Využití reminiscenční terapie v ergoterapii". V úvodu představila jednotlivé části BP. V rámci teoretické části seznámila obecně s problematikou stáří, ergoterapie a reminiscenční terapie. Cílem bakalářské práce bylo ukázat význam reminiscenční terapie v ergoterapii a zlepšení stávajícího stavu klientky prostřednictví ergoterapie - reminiscenční terapie. Předpokládaným výsledkem bylo, že se zlepší duševní pohoda pacientky právě prostřednictvím reminiscenční terapie a zlepší se socializace a schopnosti, které potřebuje ke každodennímu životu. Pro případovou studii byla zvolena kvalitativní metoda, která vycházela z pozorování a průběžného rozhovoru se zvoleným pacientem. Během terapie se autorce potvrdilo, že využití reminiscenční terapie mělo pozitivní vliv na pacientčin psychický stav a díky této změně se začaly zlepšovat i jiné funkce jako např. péče o sebe samou, komunikace s okolím aj. Na závěr autorka sdělila, že reminiscenční terapie se ve většině případů zaměřuje na skupiny, z toho důvodu může být tato práce přínosná, protože se zaměřila na konkrétního pacienta, se kterým terapie probíhala individuálně.
Otázky vedoucí práce:
1. Připravte si 3 odborné zahraniční články zabývající se tématem Reminiscenční terapie a stručně popište.
2. Stručně zhodnoťte dosažené výsledky práce s vaší klientkou. Porovnejte získané výsledky ze vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření.
Otázky oponenta:
1. Jaký máte vy osobně názor na reminiscenční terapii? Myslíte si, že je vždy "dobrým sluhou"?
2. Domníváte se, že by tato terapie mohla být jediným přístupem u klientů? Nebo je třeba tento přístup chápat jako doplněk terapie?
Otázky doc. Votavy:
1. Jak jste se seznámila se svou pacientkou?
2. Dokázala se Vaše pacientka zařadit i do skupinové reminiscenční terapie?
3. Zadala jste pacientce práci s dětmi? Mohla by svou reminiscenční terapii využívat Vaše klientka i v rámci svých vnoučat, pravnoučat, dětí?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce i oponenta velmi dobře.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.