Úvod
Bakalářská práce je zaměřena na nefarmakologické přístupy v ergoterapii, ovlivnění psychického a fyzického stavu klientky v pokročilém stádiu Alzheimerovy choroby a zlepšení jejího vnímání, spolupráce a komunikace. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy demence, Alzheimerova choroba a její projevy, bazální a smyslové stimulace a jejich působení na lidský organizmus.
V hlavní části je popsána práce s klientkou ve 2. až 3. stádiu Alzheimerovy choroby, byla provedena vstupní a výstupní ergoterapeutická vyšetření pro zjištění úrovně ADL, IADL, MMSE, dále byla zjišťována schopnost, úroveň a možnosti komunikace a ovlivnění nálady. Byl navržen krátkodobý ergoterapeutický plán a na základě výstupního vyšetření dlouhodobý ergoterapeutický plán. Výsledky jsou zpracovány formou případové studie.
Cíle práce
Cílem bakalářské práce je přispět k řešení dané problematiky v oblasti smyslových aktivizací v ergoterapii u klientů s onemocněním demence.
Dalším cílem bylo přispět prostřednictvím vlastní ergoterapeutické intervence ke zlepšení celkového vnímání klientky a její schopnosti komunikace s okolím a ovlivnit pozitivně kvalitu jejího života.
Metody
Metody práce jsou založeny na analýze získaných dat, pozorování, testování, rozhovoru a zpracování případové studie.
Výsledky
Úspěšnost ergoterapeutické intervence je zhodnocena pomocí vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření.
Diskuse a závěr
Zamyšlení se nad nefarmakologickými přístupy v modifikované ergoterapii u klientů s demencí a jejich využitím v praxi. Zhodnocení výsledků a možnosti rozšíření ergoterapeutické intervence o nové přístupy v oblasti péče o nemocné s demencí.
Anotace v angličtině
Introduction
In this thesis, I focused on the factors influencing the mental and physical welfare of people in advanced Alzheimer´s disease and improving their perception, cooperation and communication.
The theoretical part explains the concepts of dementia, Alzheimer's disease and its manifestations, basal and sensory stimulation and their effects on the human organism.
In the main part is described the work with the client in the second and third stages of Alzheimer's disease. Input and output ergotherapeutic examinations for ADL, IADL, MMSE, own tests for communication and mood impairment were performed. A short-term ergotherapy plan has been proposed and an optimal long-term ergo-therapeutic plan based on the outcome examination. The results are processed in a case study.In the teoretical part I explain the concepts of dementia, Alzheimer´s disease and its manifestation, basal and sensory stimulation and their effects on the human body.
In the main part I describe the work with the client in the 3rd stage of Alzheimer´s disease, I have performed entrance and exit occupations examinations for ADL level, MMSE, furthermore, the ability, level and possibilities of communication and influencing mood. I proposed a short-term occupational therapy plan and an long-term occupational therapy plan based on an outpatient examination. The results were processed in the form of a case study.
The aim of this thesis is to contribute to the solution ofgiven problems in the area of sensory activation in occupational therapy in clients with dementia disease.
Another goal was to contribute to the overall perception of the client and her ability to communicate with the environment and to positively influence her quality of life through her / her own occupation intervention.
Methods
Methods of work are based on analysis of acquired data, observation, testing, interview and processing of case study.
Results
The success of an occupational intervention is evaluated by the entry and exit occupational examination.
Discussion and conclusion
Reflection on non-pharmacological approaches in modified occupational therapy in clients with dementia and their use in practice. Evaluation of results and possibilities of extending the occupational intervention by new approaches in the care of patients with dementia.
Úvod
Bakalářská práce je zaměřena na nefarmakologické přístupy v ergoterapii, ovlivnění psychického a fyzického stavu klientky v pokročilém stádiu Alzheimerovy choroby a zlepšení jejího vnímání, spolupráce a komunikace. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy demence, Alzheimerova choroba a její projevy, bazální a smyslové stimulace a jejich působení na lidský organizmus.
V hlavní části je popsána práce s klientkou ve 2. až 3. stádiu Alzheimerovy choroby, byla provedena vstupní a výstupní ergoterapeutická vyšetření pro zjištění úrovně ADL, IADL, MMSE, dále byla zjišťována schopnost, úroveň a možnosti komunikace a ovlivnění nálady. Byl navržen krátkodobý ergoterapeutický plán a na základě výstupního vyšetření dlouhodobý ergoterapeutický plán. Výsledky jsou zpracovány formou případové studie.
Cíle práce
Cílem bakalářské práce je přispět k řešení dané problematiky v oblasti smyslových aktivizací v ergoterapii u klientů s onemocněním demence.
Dalším cílem bylo přispět prostřednictvím vlastní ergoterapeutické intervence ke zlepšení celkového vnímání klientky a její schopnosti komunikace s okolím a ovlivnit pozitivně kvalitu jejího života.
Metody
Metody práce jsou založeny na analýze získaných dat, pozorování, testování, rozhovoru a zpracování případové studie.
Výsledky
Úspěšnost ergoterapeutické intervence je zhodnocena pomocí vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření.
Diskuse a závěr
Zamyšlení se nad nefarmakologickými přístupy v modifikované ergoterapii u klientů s demencí a jejich využitím v praxi. Zhodnocení výsledků a možnosti rozšíření ergoterapeutické intervence o nové přístupy v oblasti péče o nemocné s demencí.
Anotace v angličtině
Introduction
In this thesis, I focused on the factors influencing the mental and physical welfare of people in advanced Alzheimer´s disease and improving their perception, cooperation and communication.
The theoretical part explains the concepts of dementia, Alzheimer's disease and its manifestations, basal and sensory stimulation and their effects on the human organism.
In the main part is described the work with the client in the second and third stages of Alzheimer's disease. Input and output ergotherapeutic examinations for ADL, IADL, MMSE, own tests for communication and mood impairment were performed. A short-term ergotherapy plan has been proposed and an optimal long-term ergo-therapeutic plan based on the outcome examination. The results are processed in a case study.In the teoretical part I explain the concepts of dementia, Alzheimer´s disease and its manifestation, basal and sensory stimulation and their effects on the human body.
In the main part I describe the work with the client in the 3rd stage of Alzheimer´s disease, I have performed entrance and exit occupations examinations for ADL level, MMSE, furthermore, the ability, level and possibilities of communication and influencing mood. I proposed a short-term occupational therapy plan and an long-term occupational therapy plan based on an outpatient examination. The results were processed in the form of a case study.
The aim of this thesis is to contribute to the solution ofgiven problems in the area of sensory activation in occupational therapy in clients with dementia disease.
Another goal was to contribute to the overall perception of the client and her ability to communicate with the environment and to positively influence her quality of life through her / her own occupation intervention.
Methods
Methods of work are based on analysis of acquired data, observation, testing, interview and processing of case study.
Results
The success of an occupational intervention is evaluated by the entry and exit occupational examination.
Discussion and conclusion
Reflection on non-pharmacological approaches in modified occupational therapy in clients with dementia and their use in practice. Evaluation of results and possibilities of extending the occupational intervention by new approaches in the care of patients with dementia.
1. Zpracování přehledu teoretických poznatků z informačních zdrojů k problematice demence a smyslových aktivizací v ergoterapii u seniorů
2. Vstupní ergoterapeutická hodnocení test Barthelové, pro zjištění úrovně ADL, MMSE, vlastní testy pro zjištění schopnosti komunikace a ovlivnění nálady
3. Metodika smyslové terapie, koncept bazální stimulace, arometerapie, snoezelen
4. Výstupní ergoterapeutická hodnocení test Barthelové, pro zjištění úrovně ADL, MMSE, vlastní testy pro zjištění schopnosti komunikace a ovlivnění nálady
5. Vyhodnocení výsledků a případové studie
Zásady pro vypracování
1. Zpracování přehledu teoretických poznatků z informačních zdrojů k problematice demence a smyslových aktivizací v ergoterapii u seniorů
2. Vstupní ergoterapeutická hodnocení test Barthelové, pro zjištění úrovně ADL, MMSE, vlastní testy pro zjištění schopnosti komunikace a ovlivnění nálady
3. Metodika smyslové terapie, koncept bazální stimulace, arometerapie, snoezelen
4. Výstupní ergoterapeutická hodnocení test Barthelové, pro zjištění úrovně ADL, MMSE, vlastní testy pro zjištění schopnosti komunikace a ovlivnění nálady
5. Vyhodnocení výsledků a případové studie
Seznam doporučené literatury
FILATOVA, R., 2014. Snoezelen-MSE. Frýdek-Místek: Tiskárna Kleinwächter. ISBN 978-80-905419-3-1
FRIEDLOVÁ, K., 2015. Bazální stimulace pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy. Praha: Práh. ISBN 978-80-904668-9-0
HOLMEROVÁ, I.,JAROLÍMOVÁ, E.,SUCHÁ, J. A KOL., Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Praha: EV public relations, 2007. ISBN 978-80-254-0177-4
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2699-1
VOJTOVÁ, H., 2014. Smyslová aktivizace v české praxi. Prachatice: Institut vzdělávání. ISBN 978-80-260-5804-5
WEHNER, L a Y. SCHWINGHAMMER, 2013. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-40-247-4423-0
Seznam doporučené literatury
FILATOVA, R., 2014. Snoezelen-MSE. Frýdek-Místek: Tiskárna Kleinwächter. ISBN 978-80-905419-3-1
FRIEDLOVÁ, K., 2015. Bazální stimulace pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy. Praha: Práh. ISBN 978-80-904668-9-0
HOLMEROVÁ, I.,JAROLÍMOVÁ, E.,SUCHÁ, J. A KOL., Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Praha: EV public relations, 2007. ISBN 978-80-254-0177-4
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2699-1
VOJTOVÁ, H., 2014. Smyslová aktivizace v české praxi. Prachatice: Institut vzdělávání. ISBN 978-80-260-5804-5
WEHNER, L a Y. SCHWINGHAMMER, 2013. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-40-247-4423-0
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Význam smyslových aktivizací v ergoterapii u klientů s Alzheimerovou chorobou". Cílem práce studentky bylo přispět k řešení dané problematiky v oblasti smyslových aktivizací v ergoterapii u klientů s onemocněním demence. Studentka se zaměřila na nefarmakologické přístupy v ergoterapii, ovlivnění psychického a fyzického stavu klientky v pokročilém stádiu Alzheimerovy choroby a zlepšení jejího vnímání, spolupráce a komunikace. Studentka rozdělila práci na dvě části. V teoretické části vysvětlila pojmy demence, Alzheimerova choroba a její projevy, bazální a smyslová stimulace a její působení na lidský organizmus. V praktické části popisovala práci s 95-ti letou klientkou ve 2. až 3. stádiu Alzheimerovy choroby, u které provedla vstupní ergoterapeutické vyšetření pro zjištění úrovně ADL, IADL, využila testové baterie MMSE a test Barthelové, dále zjišťovala schopnost, úroveň a možnosti komunikace a ovlivnění nálady u své klientky. Studentka navrhla krátkodobý ergoterapeutický plán a na základě výstupního vyšetření i dlouhodobý ergoterapeutický plán. Seznámila komisy s dosaženými výsledky.
+ otázky vedoucího práce:
1.V čem vidíte hlavní přínos smyslových aktivizací u klientů s demencí.
2.Vysvětlete přístup a cíl Validace podle Naomi Fail.
+ otázky oponenta:
1.Myslíte si, že je v současné době dostatečně zabezpečena rehabilitační a ošetřovatelská péče o klienty v DS? Několikrát zmiňujete nedostatečnou péči o tyto klienty.
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce i oponenta výborně. Studentka prokázala erudovanost v dané problematice.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.