Úvod
Bakalářská práce s názvem Ergoterapie v dětské psychiatrii se zabývá péčí o duševně nemocné. Poukazuje na potřebu vzniku a vývoje rehabilitačních oborů doložené z historických pramenů. Nastiňuje možné blízké vztahy a prolínání jiných druhů terapií s oborem ergoterapie v praxi.
Cíl práce
Zpracování teoretických a praktických poznatků a následné použití v praxi. Pomocí nastudování literatury a odborných periodik pochopit prožívání duševně nemocných a pomoci jim rozvíjet chorobou narušené stránky plnohodnotného každodenního života.
Metody a výsledek
Pomocí pozorování, testování a doptávání se probanda v hlavní části práce vytvořit plán pro ergoterapeutickou intervenci vzhledem k zjištěným obtížím vycházející z ergoterapeutického vyšetření a anamnestických údajů. Zhodnotit úspěšnost intervence pomocí výstupního ergoterapeutického vyšetření a zaměření se na dlouhodobou péči a rehabilitaci mimo zdravotnické zařízení po propuštění do domácího prostředí.
Diskuze a závěr
Zamyšlení nad výsledkem ergoterapeutické práce s probandem a hledání nových možností a jiných přístupů. Zhodnocení současného ústavního působení na výchovu a formování osobnosti dítěte.
Anotace v angličtině
Background
The bachelor thesis entitled Occupational Therapy in Pediatric Psychiatry deals with the care of the mentally ill. It points out the need for the development of rehabilitation field from historical sources. It outlines the possible close relationship and intertwining ofother types of therapies with occupational therapy in practice.
Aim
It is the processing of theoretical and practical knowledge and its subsequent use in practice. By studying literature and academicjournals, to understand the experience of the mentally ill and to help themdevelop full-fledged daily life which is disturbed by the illness.
Methods and Results
Through observation, testing and inquiry of the proband in the main part of the work, to devise a plan for occupational therapy interventionregarding the problematic areas arising from occupational therapyassesment and anamnestic data. To evaluate the success of the intervention through the occupational therapy output assesment and focus on long-term care and rehabilitation outside of the health facility after release to the home environment.
Discussion and Conclusion
Reflection on the outcome of occupational therapy interve with the proband and the search for new possibilities and other approaches. Evaluation of the current constitutional influence on the upbringing and formation of the child's personality.
Occupational therapy, play, gross motor skill, fine motor skills, psychiatry, self-sufficiency
Rozsah průvodní práce
82 s.+ 58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod
Bakalářská práce s názvem Ergoterapie v dětské psychiatrii se zabývá péčí o duševně nemocné. Poukazuje na potřebu vzniku a vývoje rehabilitačních oborů doložené z historických pramenů. Nastiňuje možné blízké vztahy a prolínání jiných druhů terapií s oborem ergoterapie v praxi.
Cíl práce
Zpracování teoretických a praktických poznatků a následné použití v praxi. Pomocí nastudování literatury a odborných periodik pochopit prožívání duševně nemocných a pomoci jim rozvíjet chorobou narušené stránky plnohodnotného každodenního života.
Metody a výsledek
Pomocí pozorování, testování a doptávání se probanda v hlavní části práce vytvořit plán pro ergoterapeutickou intervenci vzhledem k zjištěným obtížím vycházející z ergoterapeutického vyšetření a anamnestických údajů. Zhodnotit úspěšnost intervence pomocí výstupního ergoterapeutického vyšetření a zaměření se na dlouhodobou péči a rehabilitaci mimo zdravotnické zařízení po propuštění do domácího prostředí.
Diskuze a závěr
Zamyšlení nad výsledkem ergoterapeutické práce s probandem a hledání nových možností a jiných přístupů. Zhodnocení současného ústavního působení na výchovu a formování osobnosti dítěte.
Anotace v angličtině
Background
The bachelor thesis entitled Occupational Therapy in Pediatric Psychiatry deals with the care of the mentally ill. It points out the need for the development of rehabilitation field from historical sources. It outlines the possible close relationship and intertwining ofother types of therapies with occupational therapy in practice.
Aim
It is the processing of theoretical and practical knowledge and its subsequent use in practice. By studying literature and academicjournals, to understand the experience of the mentally ill and to help themdevelop full-fledged daily life which is disturbed by the illness.
Methods and Results
Through observation, testing and inquiry of the proband in the main part of the work, to devise a plan for occupational therapy interventionregarding the problematic areas arising from occupational therapyassesment and anamnestic data. To evaluate the success of the intervention through the occupational therapy output assesment and focus on long-term care and rehabilitation outside of the health facility after release to the home environment.
Discussion and Conclusion
Reflection on the outcome of occupational therapy interve with the proband and the search for new possibilities and other approaches. Evaluation of the current constitutional influence on the upbringing and formation of the child's personality.
Occupational therapy, play, gross motor skill, fine motor skills, psychiatry, self-sufficiency
Zásady pro vypracování
Zpracování a uvedení seznamu psychiatrických diagnóz vyskytující se v dětském věku dle MKN10.
Základy ergoterapie se zaměřením na dětské pacienty, trpící duševní poruchou.
Vývojová stádia jedince v oblasti jemné motoriky, psychický vývoj dítěte.
Základy vhodného přístupu ergoterapeuta vycházející z dětské psychoterapie.
Uvedení kazuistiky dítěte předškolního věku, hospitalizovaného na dětském oddělení v Psychiatrické Nemocnici v Dobřanech.
Ergoterapeutický postup:ergoterapeutické vyšetření, vytvoření krátkodobého a dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Ukázky práce s pacientem a její zhodnocení (úspěšnosti/neúspěšnosti) z pohledu ergoterapeuta.
Zásady pro vypracování
Zpracování a uvedení seznamu psychiatrických diagnóz vyskytující se v dětském věku dle MKN10.
Základy ergoterapie se zaměřením na dětské pacienty, trpící duševní poruchou.
Vývojová stádia jedince v oblasti jemné motoriky, psychický vývoj dítěte.
Základy vhodného přístupu ergoterapeuta vycházející z dětské psychoterapie.
Uvedení kazuistiky dítěte předškolního věku, hospitalizovaného na dětském oddělení v Psychiatrické Nemocnici v Dobřanech.
Ergoterapeutický postup:ergoterapeutické vyšetření, vytvoření krátkodobého a dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Ukázky práce s pacientem a její zhodnocení (úspěšnosti/neúspěšnosti) z pohledu ergoterapeuta.
Seznam doporučené literatury
WORLD HEALTH ORGANIZATION GENEVA 2008. Mezinárodní klasifikace nemocí. Praha: desátá revize, verze k 1.4.2014. ISBN 978-80-904259-0-3
KOLÁŘ,H.a MÁČEK, M. Základy klinické rehabilitace. Praha:Galén. 2015
ISBN 978-80-7492-219-0
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Praha: Neoluxor, 1. vydání, 2011
ISBN 978-80-7013535-8
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publishing, a. s. 2011
ISBN 978-80-247-2699-1
SÉGARD ADÁMKOVÁ, M. a HATLOVÁ, B. Psychomotor Therapy in the Treatment of Schizophrenia. Universita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. 1. vydání, 2012
ISBN 978-80-7414-558-2
Seznam doporučené literatury
WORLD HEALTH ORGANIZATION GENEVA 2008. Mezinárodní klasifikace nemocí. Praha: desátá revize, verze k 1.4.2014. ISBN 978-80-904259-0-3
KOLÁŘ,H.a MÁČEK, M. Základy klinické rehabilitace. Praha:Galén. 2015
ISBN 978-80-7492-219-0
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Praha: Neoluxor, 1. vydání, 2011
ISBN 978-80-7013535-8
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publishing, a. s. 2011
ISBN 978-80-247-2699-1
SÉGARD ADÁMKOVÁ, M. a HATLOVÁ, B. Psychomotor Therapy in the Treatment of Schizophrenia. Universita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. 1. vydání, 2012
ISBN 978-80-7414-558-2
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie v dětské psychiatrii". Studentka představila jednotlivé části BP. V teoretické části se zabývala vybranými diagnózami v dětské psychiatrii (mentální retardace, pervazivní vývojové poruchy, poruchy chování, poruchy příjmu potravy, schizofrenie) a dále využívanými formami ergoterapie. V praktické části zpracovala kazuistiku dětského klienta. Pomocí pozorování, testování a doptávání se probanda vytvořila plán pro ergoterapeutickou intervenci, kterou následně realizovala. Dále seznámila s úspěšností intervence, kdy ke zlepšení došlo v somatické oblasti (posílení ochablých svalů a protažení zkrácených svalů, zlepšené držení těla, provedení pinzetového úchopu a zlepšení grafomotoriky, zlepšení v soběstačnosti, proband si osvojil nové znalosti a vědomosti). Neúspěchy v léčbě byly v oblasti emocionálního prožívání a chování.
Otázky oponenta:
1. Vysvětlete pojem "střední zdravotnický personál".
2. Byly informace ohledně volnočasových aktivit pro správný rozvoj klienta předány rodině nebo pouze domyšleny pro účely BP?
3. Vzhledem k tomu, že se v této praxi pohybujete, existují specializované organizace či spolky, kam by mohl chlapec ambulantně docházet, vzhledem ke své diagnóze?
Studentka odpověděla na všechny otázky v plném rozsahu. Prokázala výbornou orientaci v dané problematice.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.