Proces adaptace jedince do zátěžového prostředí školských zařízení pro výkon ústavní
a ochranné výchovy bývá často spojen s projevy stresu jako přirozené reakce organismu na zásadní změnu. Průběh tohoto procesu může zásadně ovlivňovat výchovné působení na jedince. Diplomová práce je proto věnována tématu adaptace jedince na zařízení náhradní výchovné péče a zátěž spojenou s tímto procesem. Teoretická východiska práce jsou tvořena aktuálními poznatky z oblasti problematiky adaptace jedince, náročných a zátěžových situací, stresu a jeho projevů a dopadů, prevence stresu atd., podobně jako problematiky ústavní
a ochranné výchovy a činnosti školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Empirická část práce je věnována prezentaci pojetí a výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na sledování výskytu projevů stresu v různých fázích adaptačního procesu u jedinců umístěných v zařízeních institucionální výchovy. Realizace výzkumného šetření je součástí širších výzkumných aktivit katedry pedagogiky PF UJEP. Výsledkem práce jsou mimo jiné strukturovaná doporučení pro možnou úpravu postupu výše uvedeného typu zařízení ve zkoumané oblasti.
Anotace v angličtině
The process of adapting an individual to the stressful environment of school facilities for institutional care is often associated with stress as the natural response of the organism to a fundamental change. This process can fundamentally influence the educational impact on the individual. This diploma thesis is devoted to the topic of adapting the individual to the institutional care facility and the burden associated with this process. The theoretical basis of the thesis is based on current knowledge of problems of individual adaptation, difficult and stressful situations, stress and its manifestations and impacts, prevention of stress, etc., as well as problems of institutional care and activities of school facilities for institutional care. The empirical part of the thesis is devoted to the presentation of the concepts and results of quantitatively oriented research aimed at monitoring the occurrence of stress manifestations at different stages of the adaptation process in individuals placed in institutions of institutional care. The implementation of the research is part of the broader research activities of the Pedagogical Department of the Faculty of Education, UJEP. The result of the thesis is, among other things, structured recommendations for a possible modification of the above mentioned type of strategies in institutional care.
Education, Institutional care, Adaptation, Stress, Coping strategies.
Rozsah průvodní práce
80 s. (138 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Proces adaptace jedince do zátěžového prostředí školských zařízení pro výkon ústavní
a ochranné výchovy bývá často spojen s projevy stresu jako přirozené reakce organismu na zásadní změnu. Průběh tohoto procesu může zásadně ovlivňovat výchovné působení na jedince. Diplomová práce je proto věnována tématu adaptace jedince na zařízení náhradní výchovné péče a zátěž spojenou s tímto procesem. Teoretická východiska práce jsou tvořena aktuálními poznatky z oblasti problematiky adaptace jedince, náročných a zátěžových situací, stresu a jeho projevů a dopadů, prevence stresu atd., podobně jako problematiky ústavní
a ochranné výchovy a činnosti školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Empirická část práce je věnována prezentaci pojetí a výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na sledování výskytu projevů stresu v různých fázích adaptačního procesu u jedinců umístěných v zařízeních institucionální výchovy. Realizace výzkumného šetření je součástí širších výzkumných aktivit katedry pedagogiky PF UJEP. Výsledkem práce jsou mimo jiné strukturovaná doporučení pro možnou úpravu postupu výše uvedeného typu zařízení ve zkoumané oblasti.
Anotace v angličtině
The process of adapting an individual to the stressful environment of school facilities for institutional care is often associated with stress as the natural response of the organism to a fundamental change. This process can fundamentally influence the educational impact on the individual. This diploma thesis is devoted to the topic of adapting the individual to the institutional care facility and the burden associated with this process. The theoretical basis of the thesis is based on current knowledge of problems of individual adaptation, difficult and stressful situations, stress and its manifestations and impacts, prevention of stress, etc., as well as problems of institutional care and activities of school facilities for institutional care. The empirical part of the thesis is devoted to the presentation of the concepts and results of quantitatively oriented research aimed at monitoring the occurrence of stress manifestations at different stages of the adaptation process in individuals placed in institutions of institutional care. The implementation of the research is part of the broader research activities of the Pedagogical Department of the Faculty of Education, UJEP. The result of the thesis is, among other things, structured recommendations for a possible modification of the above mentioned type of strategies in institutional care.
Education, Institutional care, Adaptation, Stress, Coping strategies.
Zásady pro vypracování
Proces adaptace jedince do zátěžového prostředí školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy bývá často spojen s projevy stresu jako přirozené reakce organismu na zásadní změnu. Průběh tohoto procesu může zásadně ovlivňovat výchovné působení na jedince a diplomovou práci jsme se proto rozhodli věnovat danému tématu. Teoretická východiska práce budou tvořena aktuálními poznatky z oblasti problematiky adaptace jedince, náročných a zátěžových situací, stresu a jeho projevů a dopadů, prevence stresu atd., podobně jako problematiky ústavní a ochranné výchovy a činnosti školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Empirická část práce bude věnována prezentaci pojetí a výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na sledování výskytu projevů stresu v různých fázích adaptačního procesu u jedinců umístěných v zařízeních institucionální výchovy. Realizace výzkumného šetření je součástí širších výzkumných aktivit katedry pedagogiky PF UJEP. Výsledkem práce budou strukturovaná doporučení pro možnou úpravu postupu výše uvedeného typu zařízení ve zkoumané oblasti.
Zásady pro vypracování
Proces adaptace jedince do zátěžového prostředí školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy bývá často spojen s projevy stresu jako přirozené reakce organismu na zásadní změnu. Průběh tohoto procesu může zásadně ovlivňovat výchovné působení na jedince a diplomovou práci jsme se proto rozhodli věnovat danému tématu. Teoretická východiska práce budou tvořena aktuálními poznatky z oblasti problematiky adaptace jedince, náročných a zátěžových situací, stresu a jeho projevů a dopadů, prevence stresu atd., podobně jako problematiky ústavní a ochranné výchovy a činnosti školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Empirická část práce bude věnována prezentaci pojetí a výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na sledování výskytu projevů stresu v různých fázích adaptačního procesu u jedinců umístěných v zařízeních institucionální výchovy. Realizace výzkumného šetření je součástí širších výzkumných aktivit katedry pedagogiky PF UJEP. Výsledkem práce budou strukturovaná doporučení pro možnou úpravu postupu výše uvedeného typu zařízení ve zkoumané oblasti.
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido, 2010. ISBN 978-80-7315- 185-0.
2. CHARVÁT, Josef. Život, adaptace a stress. 3. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1973. ISBN (brož.).
3. PAULIK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání . Praha: Grada, 2017, 368 s. ISBN 978-80-247-5646-2.
4. PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praktický atlas sebezvládání. Grada Publishing, 2013. ISBN 80-247-8474-2.
5. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. 6., revidované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9
6. SELYE, Hans. Stres života. Jak překonat škodlivý účinek stresu a jak využít stres jako vlastní výhodu. Praha: Pragma, 2016, 392 s. ISBN 978-80-7349-392-9.
7. SMOLÍK, Arnošt a Zdeněk SVOBODA a kol. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012, 130 s. ISBN 978-80-7414-529-2.
8. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4., rozšířené a přepracované vydání. Praha, Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
9. VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido, 2010. ISBN 978-80-7315- 185-0.
2. CHARVÁT, Josef. Život, adaptace a stress. 3. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1973. ISBN (brož.).
3. PAULIK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání . Praha: Grada, 2017, 368 s. ISBN 978-80-247-5646-2.
4. PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praktický atlas sebezvládání. Grada Publishing, 2013. ISBN 80-247-8474-2.
5. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. 6., revidované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9
6. SELYE, Hans. Stres života. Jak překonat škodlivý účinek stresu a jak využít stres jako vlastní výhodu. Praha: Pragma, 2016, 392 s. ISBN 978-80-7349-392-9.
7. SMOLÍK, Arnošt a Zdeněk SVOBODA a kol. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012, 130 s. ISBN 978-80-7414-529-2.
8. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4., rozšířené a přepracované vydání. Praha, Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
9. VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.