Bakalářská práce se zabývá aktuální úrovní logopedické péče p a problematikou narušené komunikační schopnosti ve vybraných dětských domovech. Cílem práce je mapovat narušenou komunikační schopnost a zjistit míru poskytování poradenských služeb v logopedické oblasti. Výsledkem práce je vyhodnocení současného stavu dětských domovů v poskytování individuální a včasné logopedické intervence dětem s narušenou komunikační schopností žijících ve vybraných dětských domovech a připravenost pedagogických pracovníků na poskytování kvalitní logopedické péče. Výsledky budou aplikovány ve speciálně pedagogické praxi. V teoretické části práce jsou zakotveny teoretické poznatky vztahující se k praktické části bakalářské práce. V úvodní kapitole jsou shrnuty základní poznatky o vývoji řeči a komunikace. V dalších částech teoretické části jsou popsány základní poznatky o narušené komunikační schopnosti, ústavní výchově, současné organizaci logopedické péče v České republice a psychickém a jazykovém vývoji dítěte včetně shrnutí specifik vývoje dítěte zařazeného do ústavní péče.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the current level of logopedic care and with the problem of impaired communication skills in selected children's homes. The aim of the thesis is to map the disrupted communication ability and to find out the extent of providing consultancing services in the logopedic area. The result of this work is an evaluation of the current situation of providing individual and timely speech therapy to children with impaired communication abilities living in selected children's homes and the readiness of pedagogical staff to provide quality logopedic care. The results will be applied in special pedagogical practice. In the theoretical part of the thesis, the theoretical knowledge related to the practical part of the bachelor thesis can be found. The introductory chapter summarizes the basic knowledge about the development of speech and communication. Following parts of the theoretical section describe basic knowledge of impaired communication skills, institutional education, current organization of logopedic care in the Czech Republic, and psychological and linguistic development of the child, including a summary of the specifics of the development of a child placed in institutional care.
Klíčová slova
dětský domov, vychovatel, narušená komunikační schopnost, logoped, řečový vývoj
Klíčová slova v angličtině
children's home, educator, impaired communication skills, speech therapist, development of the speech
Rozsah průvodní práce
74 s. (126 216 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá aktuální úrovní logopedické péče p a problematikou narušené komunikační schopnosti ve vybraných dětských domovech. Cílem práce je mapovat narušenou komunikační schopnost a zjistit míru poskytování poradenských služeb v logopedické oblasti. Výsledkem práce je vyhodnocení současného stavu dětských domovů v poskytování individuální a včasné logopedické intervence dětem s narušenou komunikační schopností žijících ve vybraných dětských domovech a připravenost pedagogických pracovníků na poskytování kvalitní logopedické péče. Výsledky budou aplikovány ve speciálně pedagogické praxi. V teoretické části práce jsou zakotveny teoretické poznatky vztahující se k praktické části bakalářské práce. V úvodní kapitole jsou shrnuty základní poznatky o vývoji řeči a komunikace. V dalších částech teoretické části jsou popsány základní poznatky o narušené komunikační schopnosti, ústavní výchově, současné organizaci logopedické péče v České republice a psychickém a jazykovém vývoji dítěte včetně shrnutí specifik vývoje dítěte zařazeného do ústavní péče.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the current level of logopedic care and with the problem of impaired communication skills in selected children's homes. The aim of the thesis is to map the disrupted communication ability and to find out the extent of providing consultancing services in the logopedic area. The result of this work is an evaluation of the current situation of providing individual and timely speech therapy to children with impaired communication abilities living in selected children's homes and the readiness of pedagogical staff to provide quality logopedic care. The results will be applied in special pedagogical practice. In the theoretical part of the thesis, the theoretical knowledge related to the practical part of the bachelor thesis can be found. The introductory chapter summarizes the basic knowledge about the development of speech and communication. Following parts of the theoretical section describe basic knowledge of impaired communication skills, institutional education, current organization of logopedic care in the Czech Republic, and psychological and linguistic development of the child, including a summary of the specifics of the development of a child placed in institutional care.
Klíčová slova
dětský domov, vychovatel, narušená komunikační schopnost, logoped, řečový vývoj
Klíčová slova v angličtině
children's home, educator, impaired communication skills, speech therapist, development of the speech
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou narušené komunikační schopnosti u dětí žijících v dětských domovech v Ústeckém kraji. Cílem práce je mapovat narušenou komunikační schopnost u dětí v dětských domovech a zjistit míru poskytování poradenských služeb v souvislosti s narušenou komunikační schopností. Práce se bude věnovat dětem v mladším školním věku. V teoretické části budou v jednotlivých kapitolách zpracována témata: vývoj řeči u dětí mladšího školního věku, narušená komunikační schopnost, diagnostika narušené komunikační schopnosti, poradenské služby, ústavní péče v ČR. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit nejčastější narušenou komunikační schopnost u děti v dětských domovech a poskytování podpůrných opatření a poradenských služeb. Pro ověření cílů bude proveden kvantitativní výzkum, kde budou ověřeny hypotézy vztahující se k cíli práce. Pro ověření hypotéz bude využita metoda dotazníků pro vybraná zařízení. Součástí bakalářské práce budou též navrhovaná opatření, která budou poskytnuta zainteresovaným zařízením ústavní péče.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou narušené komunikační schopnosti u dětí žijících v dětských domovech v Ústeckém kraji. Cílem práce je mapovat narušenou komunikační schopnost u dětí v dětských domovech a zjistit míru poskytování poradenských služeb v souvislosti s narušenou komunikační schopností. Práce se bude věnovat dětem v mladším školním věku. V teoretické části budou v jednotlivých kapitolách zpracována témata: vývoj řeči u dětí mladšího školního věku, narušená komunikační schopnost, diagnostika narušené komunikační schopnosti, poradenské služby, ústavní péče v ČR. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit nejčastější narušenou komunikační schopnost u děti v dětských domovech a poskytování podpůrných opatření a poradenských služeb. Pro ověření cílů bude proveden kvantitativní výzkum, kde budou ověřeny hypotézy vztahující se k cíli práce. Pro ověření hypotéz bude využita metoda dotazníků pro vybraná zařízení. Součástí bakalářské práce budou též navrhovaná opatření, která budou poskytnuta zainteresovaným zařízením ústavní péče.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4l.
SEKERA, O. Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů
a dětských domovů. Ostrava: PdF, 2009, s. 198. ISBN 978-80-7368-728-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4l.
SEKERA, O. Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů
a dětských domovů. Ostrava: PdF, 2009, s. 198. ISBN 978-80-7368-728-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.