Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku, která souvisí se stresovými faktory působícími na jedince v ústavní péči. Konkrétně se budeme věnovat socializaci a adaptačním problémům jedinců odcházejících z ústavní výchovy. Cílem bakalářské práce bude analýza ústavní výchovy, působení stresových faktorů na psychiku dětí a deskripce následných adaptačních potíží při odchodu z ústavní výchovy. Teoretická část bakalářské práce se bude věnovat stresovým faktorům, charakteristice systému ústavní péče v různých zařízeních, socializaci jedinců. Zpracování praktické části proběhne formou kvantitativního výzkumu. Jako výzkumný nástroj bude zvoleno dotazníkové šetření s použitím škálových otázek. Cílovou skupinou výzkumu budou dospívající ve věku od 15 do 18 let, kteří jsou umístěny v ústavní péči, nebo mají nařízenou ústavní výchovu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims on issues related to stress factors affecting individuals in institutional care. More accurately, it focuses on socialization and adaptation issues of individuals leaving institutional care. The aim of this thesis is characterization of institutional care and analysis of stress factors affecting children psychical state and description of following adaptation difficulties coherent with the leaving from institutional care. Theoretical part of the thesis deals with stress factors, characterization of the system of institutional care in various facilities and socialization of individuals. Practical part of the thesis consists of quantitative research form. As a research instrument is used questionnaire survey with the use of closed scale questions. The focus group of the research is a group of adolescents in the age of 15 to18 who are placed in institutional care facility or are ordered to undergo institutional education.
Klíčová slova
dospívání, pracovní předpoklady, stres, školská zařízení pro výkon ústavní péče, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
adolescence, institutional care, school facilities for institutional care, stress, working conditions
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku, která souvisí se stresovými faktory působícími na jedince v ústavní péči. Konkrétně se budeme věnovat socializaci a adaptačním problémům jedinců odcházejících z ústavní výchovy. Cílem bakalářské práce bude analýza ústavní výchovy, působení stresových faktorů na psychiku dětí a deskripce následných adaptačních potíží při odchodu z ústavní výchovy. Teoretická část bakalářské práce se bude věnovat stresovým faktorům, charakteristice systému ústavní péče v různých zařízeních, socializaci jedinců. Zpracování praktické části proběhne formou kvantitativního výzkumu. Jako výzkumný nástroj bude zvoleno dotazníkové šetření s použitím škálových otázek. Cílovou skupinou výzkumu budou dospívající ve věku od 15 do 18 let, kteří jsou umístěny v ústavní péči, nebo mají nařízenou ústavní výchovu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims on issues related to stress factors affecting individuals in institutional care. More accurately, it focuses on socialization and adaptation issues of individuals leaving institutional care. The aim of this thesis is characterization of institutional care and analysis of stress factors affecting children psychical state and description of following adaptation difficulties coherent with the leaving from institutional care. Theoretical part of the thesis deals with stress factors, characterization of the system of institutional care in various facilities and socialization of individuals. Practical part of the thesis consists of quantitative research form. As a research instrument is used questionnaire survey with the use of closed scale questions. The focus group of the research is a group of adolescents in the age of 15 to18 who are placed in institutional care facility or are ordered to undergo institutional education.
Klíčová slova
dospívání, pracovní předpoklady, stres, školská zařízení pro výkon ústavní péče, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
adolescence, institutional care, school facilities for institutional care, stress, working conditions
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku, která souvisí se stresovými faktory působícími na jedince v ústavní péči. Konkrétně se budeme věnovat socializaci a adaptačním problémům jedinců odcházejících z ústavní výchovy. Cílem bakalářské práce bude analýza ústavní výchovy, působení stresových faktorů na psychiku dětí a deskripce následných adaptačních potíží při odchodu z ústavní výchovy. Teoretická část bakalářské práce se bude věnovat stresovým faktorům, charakteristice systému ústavní péče v různých zařízeních a socializaci jedinců. Zpracování praktické části proběhne formou kvantitativního výzkumu. Jako výzkumný nástroj bude zvoleno dotazníkové šetření s použitím škálových otázek. Cílovou skupinou výzkumu budou dospívající ve věku od 15 do 18 let, kteří jsou umístěni v ústavní péči, nebo mají nařízenou ústavní výchovu.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku, která souvisí se stresovými faktory působícími na jedince v ústavní péči. Konkrétně se budeme věnovat socializaci a adaptačním problémům jedinců odcházejících z ústavní výchovy. Cílem bakalářské práce bude analýza ústavní výchovy, působení stresových faktorů na psychiku dětí a deskripce následných adaptačních potíží při odchodu z ústavní výchovy. Teoretická část bakalářské práce se bude věnovat stresovým faktorům, charakteristice systému ústavní péče v různých zařízeních a socializaci jedinců. Zpracování praktické části proběhne formou kvantitativního výzkumu. Jako výzkumný nástroj bude zvoleno dotazníkové šetření s použitím škálových otázek. Cílovou skupinou výzkumu budou dospívající ve věku od 15 do 18 let, kteří jsou umístěni v ústavní péči, nebo mají nařízenou ústavní výchovu.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, J., Dítě a poruchy rodiny. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1986., DUNOVSKÝ, Jiří. Sociální pediatrie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 1999. Psyché. ISBN 80-7169-254-9, FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. Psyché. ISBN 978-80-247-2781-3, FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0, HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0, JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0, LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 9788024619835, MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2, MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1, VÁGNEROVÁ, Marie. Poruchy adaptace. 2. nezm. vyd. Liberec: Technická univerzita, 1996. Studijní texty pro dálkové studium. ISBN 80-7083-177-4., VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4, VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2004.ISBN 80-7184-488-8.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, J., Dítě a poruchy rodiny. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1986., DUNOVSKÝ, Jiří. Sociální pediatrie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 1999. Psyché. ISBN 80-7169-254-9, FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. Psyché. ISBN 978-80-247-2781-3, FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0, HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0, JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0, LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 9788024619835, MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2, MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1, VÁGNEROVÁ, Marie. Poruchy adaptace. 2. nezm. vyd. Liberec: Technická univerzita, 1996. Studijní texty pro dálkové studium. ISBN 80-7083-177-4., VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4, VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2004.ISBN 80-7184-488-8.