Diplomová práce se zabývá zhodnocením efektivity metody Sfumato - Splývavého čtení u žáků vybraných základních škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona zaměřených na vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Cílem této práce je vyhodnotit účinnost metody Splývavého čtení jako jedné z alternativních metod výuky elementárního čtení v porovnání s metodou analyticko-syntetickou jako nejčastěji užívanou metodou. Teoretická část práce obsahuje literární rešerši studované problematiky se zaměřením na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně žáků s lehkým mentálním postižením, přehled metod čtení a popis metody Sfumato. Empirická část práce se věnuje vlastnímu výzkumnému šetření v dané oblasti. To je realizováno prostřednictvím metody polostrukturovaného rozhovoru vedeného s učitelkami 1. až 3. ročníků dvou základních škol a analýzy kvalitativních znaků písma žáků 3. ročníků. Přínosem práce je zprostředkování informací o fungování metody Sfumato v prostředí speciálního školství s cílem zvýšit povědomí o její účinnosti a doporučit její zavedení do výuky čtení u žáků s lehkým mentálním postižením na více školách tohoto typu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the evaluation of the effectiveness of the method of the Sfumato method for pupils of selected primary schools established according to § 16 par. 9 of the Education Act aimed at educating pupils with mild mental disabilities. The aim of this thesis is to evaluate the effectiveness of the Sfumato method as one of the alternative methods of teaching initial reading in comparison with the analytical-synthetic method as the most commonly used method. The theoretical part of the thesis contains
a literature search of the studied issues with a focus on the education of pupils with special educational needs, specifically pupils with mild mental disabilities, an overview of reading methods and a description of the method of the Sfumato method. The empirical part of the thesis is devoted to its own research in the field. This is realized through the method of a semi-structured interview conducted with teachers of the 1st to 3rd grades of two primary schools and an analysis of the qualitative features of the writing of 3rd graders. The contribution of this diploma thesis is to provide information on the functioning of Sfumato methods in the environment of special education in order to raise awareness of its effectiveness and recommend its introduction into reading instruction for students with mild mental disabilities in more schools of this type.
initial reading, the Sfumato method, the analytical-synthetic method, the genetic method, the global method, mild mental disability
Rozsah průvodní práce
87 s. (161 905)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zhodnocením efektivity metody Sfumato - Splývavého čtení u žáků vybraných základních škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona zaměřených na vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Cílem této práce je vyhodnotit účinnost metody Splývavého čtení jako jedné z alternativních metod výuky elementárního čtení v porovnání s metodou analyticko-syntetickou jako nejčastěji užívanou metodou. Teoretická část práce obsahuje literární rešerši studované problematiky se zaměřením na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně žáků s lehkým mentálním postižením, přehled metod čtení a popis metody Sfumato. Empirická část práce se věnuje vlastnímu výzkumnému šetření v dané oblasti. To je realizováno prostřednictvím metody polostrukturovaného rozhovoru vedeného s učitelkami 1. až 3. ročníků dvou základních škol a analýzy kvalitativních znaků písma žáků 3. ročníků. Přínosem práce je zprostředkování informací o fungování metody Sfumato v prostředí speciálního školství s cílem zvýšit povědomí o její účinnosti a doporučit její zavedení do výuky čtení u žáků s lehkým mentálním postižením na více školách tohoto typu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the evaluation of the effectiveness of the method of the Sfumato method for pupils of selected primary schools established according to § 16 par. 9 of the Education Act aimed at educating pupils with mild mental disabilities. The aim of this thesis is to evaluate the effectiveness of the Sfumato method as one of the alternative methods of teaching initial reading in comparison with the analytical-synthetic method as the most commonly used method. The theoretical part of the thesis contains
a literature search of the studied issues with a focus on the education of pupils with special educational needs, specifically pupils with mild mental disabilities, an overview of reading methods and a description of the method of the Sfumato method. The empirical part of the thesis is devoted to its own research in the field. This is realized through the method of a semi-structured interview conducted with teachers of the 1st to 3rd grades of two primary schools and an analysis of the qualitative features of the writing of 3rd graders. The contribution of this diploma thesis is to provide information on the functioning of Sfumato methods in the environment of special education in order to raise awareness of its effectiveness and recommend its introduction into reading instruction for students with mild mental disabilities in more schools of this type.
initial reading, the Sfumato method, the analytical-synthetic method, the genetic method, the global method, mild mental disability
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat zhodnocením efektivity metody splývavého čtení u žáků vybraných základních škol. Cílem práce bude zjistit účinnost aplikace metody Sfumato jako jedné z alternativních metod výuky elementárního čtení. Teoretická část práce bude obsahovat literární rešerši studované problematiky se zaměřením na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, přehled metod čtení a popis metody splývavého čtení. Empirická část práce bude věnována vlastnímu výzkumu v dané oblasti. Výzkumné šetření bude realizováno prostřednictvím metody polostrukturovaného rozhovoru a analýzy produktů lidské činnosti a bude zahrnovat vzorek žáků 1. až 3. tříd vybraných základních škol. Přínosem práce bude zjištění účinnosti metody Sfumato při výuce elementárního čtení a doporučení pro základní školy využívat tuto metodu.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat zhodnocením efektivity metody splývavého čtení u žáků vybraných základních škol. Cílem práce bude zjistit účinnost aplikace metody Sfumato jako jedné z alternativních metod výuky elementárního čtení. Teoretická část práce bude obsahovat literární rešerši studované problematiky se zaměřením na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, přehled metod čtení a popis metody splývavého čtení. Empirická část práce bude věnována vlastnímu výzkumu v dané oblasti. Výzkumné šetření bude realizováno prostřednictvím metody polostrukturovaného rozhovoru a analýzy produktů lidské činnosti a bude zahrnovat vzorek žáků 1. až 3. tříd vybraných základních škol. Přínosem práce bude zjištění účinnosti metody Sfumato při výuce elementárního čtení a doporučení pro základní školy využívat tuto metodu.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, J. a kol., 2011. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP. ISBN 978-80-86856-98-8.
KUTÁLKOVÁ, D., 2004. První třídou bez problémů: jak si usnadnit výuku čtení, psaní a počítání. 2. vyd. Praha: Galén. ISBN 80-7262-267-6.
NAVRÁTILOVÁ, M. a kol., 2013. Metodika Sfumato - Teoretická východiska. 1. vyd. ABC Music v.o.s.
ORIEŠČIKOVÁ, H., 2015. What will be the next, special educational system? Milano: EDUCatt. Accademia. ISBN 978-88-6780-767-3.
PIPEKOVÁ, J. a kol., 2010. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-198-0.
SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0095-8.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, J. a kol., 2011. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP. ISBN 978-80-86856-98-8.
KUTÁLKOVÁ, D., 2004. První třídou bez problémů: jak si usnadnit výuku čtení, psaní a počítání. 2. vyd. Praha: Galén. ISBN 80-7262-267-6.
NAVRÁTILOVÁ, M. a kol., 2013. Metodika Sfumato - Teoretická východiska. 1. vyd. ABC Music v.o.s.
ORIEŠČIKOVÁ, H., 2015. What will be the next, special educational system? Milano: EDUCatt. Accademia. ISBN 978-88-6780-767-3.
PIPEKOVÁ, J. a kol., 2010. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-198-0.
SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0095-8.