Tato diplomová práce se zabývá možnou kauzalitou vlivu médií na oblast vědomostí a vlastního postoje ve věci zabezpečení starobních důchodů u ekonomicky aktivních občanů České republiky. V teoretické části této práce je čtenář uveden
do základů problematiky hromadných sdělovacích prostředků neboli masmédií
a hlavně pak jejich vliv na myšlení i chování osob. Dále na to v teoretické části navazuje téma důchodového zabezpečení sociálního systému České republiky, jeho vývoj, financování a současné možnosti. Empirická část této práce si dává za cíl zjistit u občanů České republiky, zdali a jak ovlivňuje konzumace masových médií jejich vědomosti a postoj k zabezpečení starobního důchodu. Výzkum byl realizován v únoru roku 2020 a jeho vzorek obsahoval 303 ekonomicky aktivních občanů různého vzdělání, bydliště a sociálního statusu z celé České republiky starších 18 let. V rámci výzkumné studie bylo provedeno jak dotazníkové šetření, tak i didaktický test
pro přezkoumání úrovně znalostí z oblasti důchodového zabezpečení a i základů finanční gramotnosti, která s touto problematikou přímo souvisí. Výsledky této práce ukazují fakt, že větší konzumace médií má vliv na intenzivnější spotřební chování obyvatel a zároveň na jejich menší vzdělanost v problematice starobních důchodů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis herewith examines the potential causation of the influence of media on the level of media literacy in Czech citizens, in the areas of knowledge and education of one´s old-age pension. The research has been realized in economically active citizens of the Czech Republic. The theoretical part of this work introduces the reader to the basics of the handled issue of media or mass media, and especially their influence on the people´s thinking, attitudes and behavior. Furthermore, the theory is followed by the topic of pension provision of the social system in the Czech Republic, its development, financing and options currently available on the market. The empirical part of the thesis aims to find out - among the citizens of the Czech Republic - whether, and how, the consumption of mass media affects their knowledge and approach to securing their own old-age pensions. The research took place in February 2020 and its sample consisted of 303 economically active citizens of various levels of education, place of residence and social status from all over the country, aiming at individuals of the age of 18 and older. As part of the research study, both a questionnaire survey and a didactic test were conducted to review the level of knowledge in the field of pensions, as well as the basics of financial literacy, which are directly related to the issue surveyed. The results of this thesis show the fact that greater media consumption has a direct impact on a more intensive consumer´s behavior of the population and at the same time on their lower achievements in old-age pensions education.
Klíčová slova
Hromadné sdělovací prostředky, mediální vliv, důchodový systém České republiky důchodové pojištění, finanční gramotnost
Klíčová slova v angličtině
Mass media, media influence, Czech pension system, pension insurance, financial literacy
Rozsah průvodní práce
81 s. (109 483 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá možnou kauzalitou vlivu médií na oblast vědomostí a vlastního postoje ve věci zabezpečení starobních důchodů u ekonomicky aktivních občanů České republiky. V teoretické části této práce je čtenář uveden
do základů problematiky hromadných sdělovacích prostředků neboli masmédií
a hlavně pak jejich vliv na myšlení i chování osob. Dále na to v teoretické části navazuje téma důchodového zabezpečení sociálního systému České republiky, jeho vývoj, financování a současné možnosti. Empirická část této práce si dává za cíl zjistit u občanů České republiky, zdali a jak ovlivňuje konzumace masových médií jejich vědomosti a postoj k zabezpečení starobního důchodu. Výzkum byl realizován v únoru roku 2020 a jeho vzorek obsahoval 303 ekonomicky aktivních občanů různého vzdělání, bydliště a sociálního statusu z celé České republiky starších 18 let. V rámci výzkumné studie bylo provedeno jak dotazníkové šetření, tak i didaktický test
pro přezkoumání úrovně znalostí z oblasti důchodového zabezpečení a i základů finanční gramotnosti, která s touto problematikou přímo souvisí. Výsledky této práce ukazují fakt, že větší konzumace médií má vliv na intenzivnější spotřební chování obyvatel a zároveň na jejich menší vzdělanost v problematice starobních důchodů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis herewith examines the potential causation of the influence of media on the level of media literacy in Czech citizens, in the areas of knowledge and education of one´s old-age pension. The research has been realized in economically active citizens of the Czech Republic. The theoretical part of this work introduces the reader to the basics of the handled issue of media or mass media, and especially their influence on the people´s thinking, attitudes and behavior. Furthermore, the theory is followed by the topic of pension provision of the social system in the Czech Republic, its development, financing and options currently available on the market. The empirical part of the thesis aims to find out - among the citizens of the Czech Republic - whether, and how, the consumption of mass media affects their knowledge and approach to securing their own old-age pensions. The research took place in February 2020 and its sample consisted of 303 economically active citizens of various levels of education, place of residence and social status from all over the country, aiming at individuals of the age of 18 and older. As part of the research study, both a questionnaire survey and a didactic test were conducted to review the level of knowledge in the field of pensions, as well as the basics of financial literacy, which are directly related to the issue surveyed. The results of this thesis show the fact that greater media consumption has a direct impact on a more intensive consumer´s behavior of the population and at the same time on their lower achievements in old-age pensions education.
Klíčová slova
Hromadné sdělovací prostředky, mediální vliv, důchodový systém České republiky důchodové pojištění, finanční gramotnost
Klíčová slova v angličtině
Mass media, media influence, Czech pension system, pension insurance, financial literacy
Zásady pro vypracování
1. Rešerše informačních zdrojů vztahujících se k tématu důchodového zabezpečení s důrazem na starobní důchod a důchodovou reformu, dále vztahující se na oblast mediální a informační gramotnosti a oblast vlivu médií na utváření pojetí různých fenoménů.
2. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, otázek výzkumu a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Hlavním cílem práce je zjistit, jak současné mediální strategie (zejména reklama, inzerce) ovlivňují pojetí důchodového zabezpečení u ekonomicky aktivních osob (věk cca 30 - 60 let) a jaké eventuální edukační intervence je vhodné realizovat.
3. Výběr vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 60 respondentů ve věku od 30 - 60 let, kteří jsou ekonomicky aktivní. Použit bude záměrný výběr.
4. Příprava výzkumných nástrojů a jejich ověření. Výzkumné nástroje budou konstruovány na základě praktických úloh spojujících vliv médií (reklama) a praktické pojetí finanční a čtenářské gramotnosti. Dále bude použito škálování za účelem monitoringu kritického myšlení respondentů ve vztahu k reklamě.
5. Realizace předvýzkumu a následná optimalizace vytvořených výzkumných nástrojů.
6. Vlastní realizace výzkumné studie zaněřené na sledování vlivu médií na pojetí důchodového zabezpečení u ekonomicky aktivních osob.
7. Digitalizace získaných dat a jejich statistické vyhodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
8. Diskuze výsledků a jejich interpretace.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomová práce.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše informačních zdrojů vztahujících se k tématu důchodového zabezpečení s důrazem na starobní důchod a důchodovou reformu, dále vztahující se na oblast mediální a informační gramotnosti a oblast vlivu médií na utváření pojetí různých fenoménů.
2. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, otázek výzkumu a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Hlavním cílem práce je zjistit, jak současné mediální strategie (zejména reklama, inzerce) ovlivňují pojetí důchodového zabezpečení u ekonomicky aktivních osob (věk cca 30 - 60 let) a jaké eventuální edukační intervence je vhodné realizovat.
3. Výběr vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 60 respondentů ve věku od 30 - 60 let, kteří jsou ekonomicky aktivní. Použit bude záměrný výběr.
4. Příprava výzkumných nástrojů a jejich ověření. Výzkumné nástroje budou konstruovány na základě praktických úloh spojujících vliv médií (reklama) a praktické pojetí finanční a čtenářské gramotnosti. Dále bude použito škálování za účelem monitoringu kritického myšlení respondentů ve vztahu k reklamě.
5. Realizace předvýzkumu a následná optimalizace vytvořených výzkumných nástrojů.
6. Vlastní realizace výzkumné studie zaněřené na sledování vlivu médií na pojetí důchodového zabezpečení u ekonomicky aktivních osob.
7. Digitalizace získaných dat a jejich statistické vyhodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
8. Diskuze výsledků a jejich interpretace.
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání diplomová práce.
Seznam doporučené literatury
1.BONOLI, G. The Politics of Pension Reform: Institutions and Policy Change in Western Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-77606-6.
2.BUCKINGHAM, D. Media education. Literacy, learning and contemporary culture.Cambridge: Polity press, 2003. 219 s. ISBN 0-7456-2830-3.
3.BURROUGHS, S., BROCATO, K., HOPPER, P. F., SANDERS, A. Media Literacy: A Central Component of Democratic Citizenship. The Educational Forum, 2009, vol. 73,p. 54-67.
4.CIPRA, T. Penze: kvantitativní přístup. Praha: Ekopress, 2012. ISBN 978-80-86929-87-3.
5.HAMMERNÍKOVÁ, A. akol. Veřejné finance. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-497-0.
6.HOBBS, R. Digital and Media Literacy: A Plan of Action. Washington, DC: The Aspen Institute, 2010
7.JANDA, J. Spořit nebo investovat? Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-7166-3.
8.KOCIÁNOVÁ, Helena a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Finanční gramotnost v kostce: aneb co Vás neměl kdo naučit. 1. vyd. Olomouc: ANAG, 2012, 151 s. ISBN 978-80-7263-767-6.
9.MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 4. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
10.PETÝRKOVÁ, Lenka a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Základy finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Generation Europe, 2011, 94 s. ISBN 978-809-0497-481.,
11.SMRČKA, L. Rodinné finance. Ekonomická krize a krach optimismu. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2010. 538 s. ISBN 978-80-7400-199-4.
12.ŠKVÁRA, Miroslav a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Finanční gramotnost. 1. vyd. Praha: Miroslav Škvára, 2011, 219 s. ISBN 978-809-0482-302.
13.VRAGA, E., K., TULLY, M., ROJAS, H. Media Literacy Training Reduces Perceptions of Bias. Newspaper Research Journal, 2009, vol. 30, p. 6881.
Seznam doporučené literatury
1.BONOLI, G. The Politics of Pension Reform: Institutions and Policy Change in Western Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-77606-6.
2.BUCKINGHAM, D. Media education. Literacy, learning and contemporary culture.Cambridge: Polity press, 2003. 219 s. ISBN 0-7456-2830-3.
3.BURROUGHS, S., BROCATO, K., HOPPER, P. F., SANDERS, A. Media Literacy: A Central Component of Democratic Citizenship. The Educational Forum, 2009, vol. 73,p. 54-67.
4.CIPRA, T. Penze: kvantitativní přístup. Praha: Ekopress, 2012. ISBN 978-80-86929-87-3.
5.HAMMERNÍKOVÁ, A. akol. Veřejné finance. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-497-0.
6.HOBBS, R. Digital and Media Literacy: A Plan of Action. Washington, DC: The Aspen Institute, 2010
7.JANDA, J. Spořit nebo investovat? Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-7166-3.
8.KOCIÁNOVÁ, Helena a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Finanční gramotnost v kostce: aneb co Vás neměl kdo naučit. 1. vyd. Olomouc: ANAG, 2012, 151 s. ISBN 978-80-7263-767-6.
9.MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 4. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
10.PETÝRKOVÁ, Lenka a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Základy finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Generation Europe, 2011, 94 s. ISBN 978-809-0497-481.,
11.SMRČKA, L. Rodinné finance. Ekonomická krize a krach optimismu. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2010. 538 s. ISBN 978-80-7400-199-4.
12.ŠKVÁRA, Miroslav a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Finanční gramotnost. 1. vyd. Praha: Miroslav Škvára, 2011, 219 s. ISBN 978-809-0482-302.
13.VRAGA, E., K., TULLY, M., ROJAS, H. Media Literacy Training Reduces Perceptions of Bias. Newspaper Research Journal, 2009, vol. 30, p. 6881.